Jag har precis lagt pannor på min friggebod. Använder pannor av märke Mjöbäckspannan, blev över från huset...

Jag har satt en kolumn halvpannor näst längst ut mot ena vindskivan, men är inte så nöjd med resultatet. Man ska ju spika de två yttersta kolumnerna mot vindskivan, alltså även halvpannorna i mitt fall. Problemet är att när jag lägger halvpannan på den föregående helpannan med det överlapp jag tycker verkar vettigt (baserat på pannornas profiler) så ligger halvpannans spikhål över den underliggande pannan. Det är alltså inte fritt att spika ner till läkten.

Jag löste detta genom att sätta spiken snett, vilket dock gör att halvpannan "hoppar av" den underliggande pannan lite. Det känns som att jag inte får rätt överlapp.

Finns det nåt specialknep när man spikar halvpannor eller har jag gjort rätt?

Mvh /Per
 
Du kanske kan sätta halvpannorna längre in så att du får två (eller fler) rader helpannor ytterst?
 
Fast problemet är att jag fortfarande ska spika de två nedersta och de två översta pannraderna, och där kommer ju halvpannor att ingå var jag än lägger dem. Annars hade din lösning varit bra.
 
Det tänkte jag inte på. Men tror du att det är så viktigt att spika fast pannorna på en friggebod? De lär ju inte ramla i huvudet på någon.
 
Totte_S
Borra hål på rätt ställe kanske så att pannan ligger stadigt?
Så gjorde jag.
 
Jag provade att borra i en sprucken panna jag hade liggande, och det var ju lätt som en plätt. Ska prova det, och funkar det inte tar jag en titt på krok istället.

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.