Hej,

Tänkte bara dela med mig av mitt lite galna projekt som föddes över ett antal för många fredagsöl med svågern :D.
Bygger ut huset från ca 100kvm till ca 220kvm.
Blir en förlängning med 6M, en vinkel på 3.5x6M, samt taklyft…

Rött hus under ombyggnad, ställningar runt taket, byggmaterial i förgrunden, träd och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme för hus under konstruktion vid skymning med arbetsljus och lätt snötäcke på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
RoTe och 20 till
  • Laddar…
Spännande! Jag antar att det är den dagsaktuella statusen som syns på bilderna?
 
  • Gilla
Klyktattaren
  • Laddar…
H henche skrev:
Spännande! Jag antar att det är den dagsaktuella statusen som syns på bilderna?
Ja, det kan nästan säga. Det är 2 dagar sedan. Men när man jobbar så blir ju inte så mkt gjort på kvällarna, helgerna blir mer framsteg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Intressant. Så gamla delen kommer få "ett halvt" tak typ? Eller det kommer se ut som om någon skurit ut en tårtbit ur huset.
 
Kul! Hur kommer det sig att ni väljer att behålla den gamla stugan i stället för att riva och bygga helt nytt?
 
J Jaggatagga skrev:
Intressant. Så gamla delen kommer få "ett halvt" tak typ? Eller det kommer se ut som om någon skurit ut en tårtbit ur huset.
Nä, på den bilden är inte alla överramar/högben monterade. Taket blir liksidigt över hela huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Kul! Hur kommer det sig att ni väljer att behålla den gamla stugan i stället för att riva och bygga helt nytt?
Bra fråga faktiskt, men priset är självklart avgörande, Vi kan bo i huset under byggtiden. Ombyggnaden påverkar inte det befintliga boendet i huset.
Sen är det roligare att och mer tänkande att bygga om än att bygga nytt :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Coolt! Du får gärna dokumentera lite närmare exakt hur ni gör när ni bygger det nya taket över det gamla. Jag skall nämligen göra det själv typ nästa år, så det skulle vara kul att se exempel från någon som gjort det!
 
  • Gilla
pauls och 2 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Coolt! Du får gärna dokumentera lite närmare exakt hur ni gör när ni bygger det nya taket över det gamla. Jag skall nämligen göra det själv typ nästa år, så det skulle vara kul att se exempel från någon som gjort det!
Ska försöka efter bästa förmåga, jag är tyvärr dålig på dokumentation och ta bilder under pågående projekt, men denna gången skall jag försöka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J
Bara av intresse, fick du något krav på att redovisa en energiberäkning då det är en stor ändring av bostaden?
 
M M.Beckman skrev:
Bra fråga faktiskt, men priset är självklart avgörande, Vi kan bo i huset under byggtiden. Ombyggnaden påverkar inte det befintliga boendet i huset.
Sen är det roligare att och mer tänkande att bygga om än att bygga nytt :)
riktigt smart faktiskt vett ju själv hur det är att bo en renovering (y)(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
M M.Beckman skrev:
Hej,

Tänkte bara dela med mig av mitt lite galna projekt som föddes över ett antal för många fredagsöl med svågern :D.
Bygger ut huset från ca 100kvm till ca 220kvm.
Blir en förlängning med 6M, en vinkel på 3.5x6M, samt taklyft…

[bild] [bild]
Blir det inte ännu större? För du ser ut att få en till våning med boyta. Bjud gärna på dina ritningar.
 
Häftigt projekt!
Liknar mitt bygge som påbörjades 2018.
Förlängt, breddat och höjt, varför göra det enkelt för sig :crysmile: Trästomme för hus under uppbyggnad, klar himmel, byggmaterial och byggutrustning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thebuilder0456 och 7 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Häftigt projekt!
Liknar mitt bygge som påbörjades 2018.
Förlängt, breddat och höjt, varför göra det enkelt för sig :crysmile:[bild]
Bodde ni under presenning då ser ju inget tak?
 
M maria01 skrev:
Bodde ni under presenning då ser ju inget tak?
Allt var noga förberett. Gamla taket revs bort en Lördag, takstolarna var på plats med en hel del råspont dagen efter, då fotot togs. Ett par dagar senare var hela taket på plats.
Vi bodde kvar. Tom ytterdörren var kvar tills det nya var färdigt. Man märkte i princip aldrig något där inne.
Förutom när jag snubblade till och mitt vänsterben stack ner 1m ner i hallen.
 
  • Gilla
  • Haha
JockeHX och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.