Det är väl inte nödvändigtvis en myt. Som det står i artikeln, man skall följa vad tillverkaren av kabeln föreskriver. Och det som tillverkaren skriver är ofta inte helt uppenbart hur det skall tolkas. Man kommer in på att behöva analyser ordvändningar mha svenskla akademins ordbok och kommer nog ändå fram till olika tolkningar.

Jag tror inte att en kabeltillverkare har skrivit att en anslutningskabel inte får klamras, utan något i stil med att dne är avsedd som anslutningskabel till flyttbar utrustning. Vissa tolkar då in att den måste vara lös i hela sin längd.
 
  • Gilla
Maghans och 1 till
  • Laddar…
Jo, men som experten i artikeln är inne på så finns det inget generellt förbud mot att fästa upp en skarvsladd på väggen. Så om inte tillverkaren förbjuder det och man inte gör anläggningen farligare på något sätt så är det tillåtet.

Det finns ju nån seglivad myt om att en klamrad kabel automatiskt blir en del av den fasta installationen, men det stämmer inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
När forumet inte dömde ut anläggningen på bilden så har TS en mönsteranläggning.

Vägg med elektriska ledningar, korg med konstgjorda blommor, fönster med myggnät och gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Patrik V. och 16 till
  • Laddar…
BirgitS
H HusMosen skrev:
Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj.
Ställ saker framför de uttag etc. som verkar mer eller mindre farliga, flyttlådor, pappskiva som hålls på plats av en stol etc. tills det är fixat. Krypande barn är bara ute efter sånt som de ser. Kombinera med att det finns saker på golvet som är tillåtna att leka med.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Jag undrar fortfarande, kan vi få se på en bättre närbild av europluggen på bild 3?

Den ser väldigt konstig ut. OM det är två kablar in i samma kontakt, så är det inte en godkänd plugg, saknas troligen dragavlastning i den.
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.
Vad mer gjorde elektrikern? Man sätter inte in en JFB i en farlig anläggning, det är fel väg att gå. Förhoppningsvis gick elektrikern runt och bedömde risken för olyckor, eller?

Mycket ser visserligen ut att vara fult och felaktigt, men om det är direkt farligt är en annan fråga. Mycket av det "lösa" kan vi själv riva bort.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men som experten i artikeln är inne på så finns det inget generellt förbud mot att fästa upp en skarvsladd på väggen. Så om inte tillverkaren förbjuder det och man inte gör anläggningen farligare på något sätt så är det tillåtet.


Det finns ju nån seglivad myt om att en klamrad kabel automatiskt blir en del av den fasta installationen, men det stämmer inte.
har åkt på denna besiktningsnmärkning själv, men inte på senaste åren, står det inget om detta i el AMA?
Kanske ändrat numera tänker jag.

Som sagt, bara för att man får en anmärkning betyder ju inte det att besiktningsförättaren hade rätt, men blir ju onödigt käftande när man kan klippa bort strips på 5 sekunder framför honom..
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar.
Jag uppskattar det verkligen och det hjälper oss i processen.

Tack också för dom olika råden.

Dosan längst golvet är lös så den kommer vi att täcka för extra mycket.

Bifogar tydligare bild 3 samt en bonus på kontoret.
 
  • Vit kabelsko skadad vid eluttag, exponerade trådar, brandsäkerhetsrisk, i ett hörn av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad samling av sladdar och grenuttag bakom en skrivbordsmiljö. Risk för trasslig elektronik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Patrik V. och 17 till
  • Laddar…
Min syster i tjocka ullstrumpor gick till mor och fick en hårnål som hon pretade in i eluttagets hål 1962.
Snart gick hon och fick en nål till, för det var ju två hål.
Fick en ordentlig smäll, for in i vedspisen tvärs över rummet, men överlevde.

Med det vill jag säga, se till att alla eluttag är petskyddade.

Vilket innebär att du börjar med att plocka bort vita grenuttaget som visas i bild 3.

Detta borde elektrikern ha reagerat över.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
JohanLun och 11 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag undrar fortfarande, kan vi få se på en bättre närbild av europluggen på bild 3?

Den ser väldigt konstig ut. OM det är två kablar in i samma kontakt, så är det inte en godkänd plugg, saknas troligen dragavlastning i den.
Bifogat nu! Tusen tack för dina svar i tråden.
 
Oorganiserade kablar och grenuttag under skrivbord, möjlig brandrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare ägare tyckte det var bra med nära till vatten om det blev elfel och börjar brinna? :D


Som Bo säger. När anläggningen ser ut så där hoppas jag att elektrikern inte bara installerade JFB utan ägen gick igenom elsäkerheten.... Jösses
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 10 till
  • Laddar…
Och släng in alla dessa kablar vid taket i en kabelkanal, tills ni får omgjort.

Ser ju ut som på en hempulad industri...
 
  • Gilla
HusMosen och 1 till
  • Laddar…
Euro-kontakten i bild 3 saknar plast och bör bytas ut då dragavlastningen troligen inte fungerar
 
  • Gilla
HusMosen och 4 till
  • Laddar…
H HusMosen skrev:
Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!
bara köpa såna här


https://www.amazon.fr/Cache-Prise-B...t=&hvlocphy=9110341&hvtargid=pla-861693023676
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Långt ifrån det värsta jag sett, extremt fult och opraktiskt, samt en del faror/problem, men främst väldigt fult gjort.

Det är rätt beslut att bygga om det. Jag hade valt att fräsa in rör i väggarna, vilket naturligtvis innebär nya ytskikt i de flesta rum...
 
  • Gilla
HusMosen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.