J jonaserik skrev:
Ingen färg eller olja biter bra på hyvlat virke, blir liksom en blank yta och inga flisor att fästa i
Linoljefärg 'biter bra' på hyvlat virke, i princip alla fönster som har uppnått sin hundraårsdag är linoljefärgsmålade såvitt jag vet.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Linoljefärg 'biter bra' på hyvlat virke, i princip alla fönster som har uppnått sin hundraårsdag är linoljefärgsmålade såvitt jag vet.
Jag känner till galvad pannplåt som är målad med linoljefärg ser fortfarande bra ut efter 15-20 år
 
Linoljefärg sitter jättebra på hyvlat virke om man gör rätt. Vanligaste felet är antagligen att stryka på för tjockt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ok. Ja jag har då lyckats strula till det här men jag får försöka jobba vidare.

Min plan är att sätta upp det och låta det stå ute över sommaren så det får torka och överflödig linolja kan tryckas ut ur träet som jag förstod det.

Sen får jag ta det där ifrån helt enkelt.
Har ni några idéer så kom gärna med dom.

Återkommer på hur det blev annars.

Tack för hjälpen
 
Frågan om rå eller kokt linolja utomhus kommer nog aldrig att få ett entydigt svar. Det finns alltid någon som säger tvärtom.
Du verkar ha strukit på kall linolja utan att sen torka bort det som inte trängt in i trät. Då blir det en kletig hinna som det är svårt att få färg att fästa på. Och som aldrig torkar helt. Jag skulle värma med en speedheater för att mjuka upp hinnan och sen sickla bort den. Avsluta processen med att torka med T-sprit. Sen kan du nog få färg att fästa. Vi brukar använda Selders system med grundolja, grundfärg och färdigstrykningsfärg för att slippa blanda, men det går säkert bra med andra varumärken också så länge man följer fabrikantens råd. Hitta inte på nån egen blandning. Det är viktigt att proportionerna mellan pigment och olja blir rätt i de olika färglagren. Måla tunt, men överdriv inte!
 
  • Gilla
sunfred
  • Laddar…
Linolja torka inte på det sätt vi oftast tänker på, utan polymeriseras (molekylerna bildar långa kedjor) i närvaro av syre.
I kokt linolja har man tjuvstartat den processen på konstgjord väg genom uppvärmning.
Avlägsna överflödig olja och vänta är det enda som gäller.
 
Leo2021 Leo2021 skrev:
Frågan om rå eller kokt linolja utomhus kommer nog aldrig att få ett entydigt svar. Det finns alltid någon som säger tvärtom.
Du verkar ha strukit på kall linolja utan att sen torka bort det som inte trängt in i trät. Då blir det en kletig hinna som det är svårt att få färg att fästa på. Och som aldrig torkar helt. Jag skulle värma med en speedheater för att mjuka upp hinnan och sen sickla bort den. Avsluta processen med att torka med T-sprit. Sen kan du nog få färg att fästa. Vi brukar använda Selders system med grundolja, grundfärg och färdigstrykningsfärg för att slippa blanda, men det går säkert bra med andra varumärken också så länge man följer fabrikantens råd. Hitta inte på nån egen blandning. Det är viktigt att proportionerna mellan pigment och olja blir rätt i de olika färglagren. Måla tunt, men överdriv inte!
Är det viktigt att pigment/olja blir rätt?
Varför är de flesta etablerade linoljefärgerna då bara en färg du spär med terpentin?

Varje linoljemålare verkar har en egen variant av hur mycket terpentin som ska i och vilket ordning, vilket i mina öron betyder att det inte är så noga.
Bara du går från magert till fett, målat tunt och låter torka ens emellan.
Jag har råkat måla i fel ordning en gång vilket gör att färgen pärlar sig istället och inte vill täcka.
 
Det ska även poängteras att det bara är i modern tid man har fått för sig att allt trä liksom ska dränkas i olja för att hålla. Visst kan man olja in trä men det ska vara väldigt lätt och sparsamt. men även då kan man råka ut för problem och oftast visar det sig när det blir varmt ute. Då blir oljan varm och vill ut ur trät och färgen skrynklar sig.........och lossnar till slut. Inte helt ovanligt på tex fönster där man också gärna vill överdriva .....
 
S Stefan1972 skrev:
Det ska även poängteras att det bara är i modern tid man har fått för sig att allt trä liksom ska dränkas i olja för att hålla. Visst kan man olja in trä men det ska vara väldigt lätt och sparsamt. men även då kan man råka ut för problem och oftast visar det sig när det blir varmt ute. Då blir oljan varm och vill ut ur trät och färgen skrynklar sig.........och lossnar till slut. Inte helt ovanligt på tex fönster där man också gärna vill överdriva .....
Jag har ett pågående projekt med ett staket. Provade en rad olika linoljebaserade ändträbehandlingar. Mest för att det var otroligt tråkigt att måla staket och behövde något att fundera på under tiden..

Men ett var att doppa i uppvärmd rå linolja (bara på fem brädor tack och lov).
Det var dumt. Färgen lossnar varje sommar. :)
Men bortsett från det håller brädorna bra.. (bara år sju än så länge iofs)
 
O [old rusty] skrev:
Är det viktigt att pigment/olja blir rätt?
Varför är de flesta etablerade linoljefärgerna då bara en färg du spär med terpentin?

Varje linoljemålare verkar har en egen variant av hur mycket terpentin som ska i och vilket ordning, vilket i mina öron betyder att det inte är så noga.
Bara du går från magert till fett, målat tunt och låter torka ens emellan.
Jag har råkat måla i fel ordning en gång vilket gör att färgen pärlar sig istället och inte vill täcka.
Lösningsmedlet dunstar bort och påverkar nog i rätt liten utsträckning proportionerna pigment och linolja. Vitsen är väl snarast att göra färgen tunnare och mer lättstruken så färglagret blir tunt och torkar. Poängen med särskild grundfärg är väl också att den kan innehålla t ex en större andel zinkvitt mot mögel och påväxt. Det du skriver om fel ordning kanske stämmer för vissa produkter, men vi har målat på inoljat trä utan problem. Men då har det varit trä där oljan sugits in och inte lämnat någon märkbar fet hinna.
 
Staketet har nu fått torka utomhus sen i april och det har varit bra varmt hittills och lite regn. Kan inte säga om det är torrt eller inte. Har inte testat att måla det ännu.
Vad tror ni om iden att bara låta det vara linoljat istället för att måla det.

Bra eller dåligt?
 
Microkatten
Som tidigare konstaterats har det nog blivit för mycket av linolja på brädorna. Jag hade nog helst försökt att få bort det och börjat om; kanske det är enklare att ta bort oljan nu eller efter nåt år? Annars om staketet ser ok ut, och oljelagret inte klibbar igen längre, så kanske det enklaste att låta det vara som är. Om och när det kan vara lämpligt att måla vet jag inte. Du kan ju alltid testa på en liten provbit.

Som jämförelse så oljade jag för ett par veckor sedan in några ekribbor till en trädgårdsbänk med 50% rå linolja, 50% balsamterpentin. Det var dammtorrt efter några timmar. Ändträt - som suger mer - fick ett par omgångar till. Oljan skall sugas in i trät och inte ligga kvar på ytan.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Som tidigare konstaterats har det nog blivit för mycket av linolja på brädorna. Jag hade nog helst försökt att få bort det och börjat om; kanske det är enklare att ta bort oljan nu eller efter nåt år? Annars om staketet ser ok ut, och oljelagret inte klibbar igen längre, så kanske det enklaste att låta det vara som är. Om och när det kan vara lämpligt att måla vet jag inte. Du kan ju alltid testa på en liten provbit.

Som jämförelse så oljade jag för ett par veckor sedan in några ekribbor till en trädgårdsbänk med 50% rå linolja, 50% balsamterpentin. Det var dammtorrt efter några timmar. Ändträt - som suger mer - fick ett par omgångar till. Oljan skall sugas in i trät och inte ligga kvar på ytan.
Ok. Ja jag ska låta det stå till nästa säsong och får se hur det ter sig.
Ska testa att måla några småbitar med olika mellanrum. Jag återkommer med hur jag gjort. Spännande. Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.