maskeradeproggaren
Vet att det inte är den bästa idén att lägga trägolv när uterummet är oisolerat men skulle vara intressant att höra av er som ändå gjort detta, hur ni har gjort och hur det har fungerat över tid? Går det att minimera risken för spricker tex?
 
Ingen erfarenhet av just det, men vill slå ett slag för att lägga ordentligt med isolering under golvet. Det gör väldigt stor skillnad höst och vår för komforten att slippa drag och markkyla. Pappa och hans granne har likadana uterum, men pappa slängde i 40 cm överbliven isolering under golvet. De sitter ute med rejält med kläder så här års, medan pappa inte ens tar på sig tofflor.
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Anna_H Anna_H skrev:
Ingen erfarenhet av just det, men vill slå ett slag för att lägga ordentligt med isolering under golvet. Det gör väldigt stor skillnad höst och vår för komforten att slippa drag och markkyla. Pappa och hans granne har likadana uterum, men pappa slängde i 40 cm överbliven isolering under golvet. De sitter ute med rejält med kläder så här års, medan pappa inte ens tar på sig tofflor.
tack för input. Tyvärr inte möjligt i mitt fall då jag inte vill riva upp befintligt gol .

Tänkte lägga golvet direkt ovanpå tryckimpregnerad med någon form av foam emellan som underlag.
 
Massiva trägolv har funnits långt innan vi började isolera husen som vi gör idag. Ex vårt hus är från början en sommarstuga som byggdes 1958 utan isolering och har alltid varit kallställd fram tills 4 år sedan och det ligger massivt grangolv i den som legat sen den byggdes.

Så jag skulle säga att det är bara o köra!

/Kim
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Jag har inte lagt det i ett uterum. Men jag har lagt golv i ett öppet vindskydd. Det första försöket var innan det kom på ett tak. Det blev blött och svällde så att det blev rejält vågigt. Då skuvade jag fast det i blött tillstånd. Det växlar nu mellan ett tätt golv och ett med rejäla springor, trotts att det inte regnar på det. Så lägg det inte så tajt som man skulle lägga det inomhus.
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Skulle lägga lite fundering på ventilation/fukttryck under golvet...

Är det torrt och friskt kommer det att gå bra medan är det blött och instängt blir det en utmaning.

/ATW
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
A ArneTW skrev:
Skulle lägga lite fundering på ventilation/fukttryck under golvet...

Är det torrt och friskt kommer det att gå bra medan är det blött och instängt blir det en utmaning.

/ATW

Det är träbjälklag med typ cc60 och så är det 2-4mm springor mellan bräderna idag. Har inte upplevt som blött så borde inte vara några problem. Ibland sena kvällar så kan man känna att det är lite fuktig i uterummet (markfukt) men det är väl inte så mkt att göra åt utan måste väl vara ok?

Sen bör man väl lägga foam emellan för att undvika knarr?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Vet att det inte är den bästa idén att lägga trägolv när uterummet är oisolerat men skulle vara intressant att höra av er som ändå gjort detta, hur ni har gjort och hur det har fungerat över tid? Går det att minimera risken för spricker tex?
Jag la ett 45mm tjockt furugolv, och vaxade det med Linoljevax. Det är fortfarande fint efter snart 10 års användning. Det står 30 stora tunnor med växter som skräpar. Bara att sopa av. Går att moppa också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.