K Krovikan skrev:
Nu börjar det närma sig våren/sommaren och vi ska då börja få ordning på trädgården med gräsmatta och planteringar m.m.

Ett av de största problem vi har är en ganska lång, hög och brant slänt upp mot en granne. Planen är att vi ska täcka denna med jord och plantera slänt-/vägsläntgräs eller marktäckare. Återstår att se vilket vi väljer. Kanske några tips även där från forumet?

Oavsett så kommer vi behöva avlägsna allt det vildvuxna som ni ser på den bifogade bilden innan vi lägger dit jord antar jag. Någon som har något bra tips på hur detta ska göras? Är det bara bita i det sura äpplet och gräva/dra upp dessa med roten?

Jag är helt nybörjare på detta och vet inte hur ogräset beter sig vid olika typer av behandling. Tar gladeligen emot alla råd.
Ett alternativ är att täcka marken med svart markduk och sedan plantera marktäckande växter genom att skära hål där du vill ha de växterna. Efter 2-3 år kan du skära sönder markduken och ta bort den i bitar så skadas in de växter som du planterat och det mesta av ogräset har då dött ut.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV
  • Laddar…
hej!
Jag hade tagit bort så mycket rötter som möjligt. Gödslat . Lagt på en bra markduk som släpper igenom vatten. Gjort hål och planterat lättskötta olika blommande buskar som insekter gillar. Täckt markduken med bark. Minimalt med skötsel. En annan variant är att du sätter rabarber, jordgubbar eller ngt annat gott, men det kräver mer arbete och bevattning.
 
Vinbärsbuskar, svarta och röda- mycket bra för polinatörer. Amerikanska blåbär
 
J J Vos skrev:
Min erfarenhet är att det blir finare att slå med lya jämfört med trimmare. Det blir fler blommor då.
Jag undrar vad lya är för sorts redskap. Har aldrig hört talas om det.
 
  • Haha
J Vos
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Jag undrar vad lya är för sorts redskap. Har aldrig hört talas om det.
Lie...
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket till alla för många kloka förslag.

Vad det slutligen blir återstår att se, men något som är lätt att underhålla och bidrar till lite mångfald blir det garanterat.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Passa på att ta steget till en trädgård som gynnar den biologiska mångfalden som en del redan skrivit, istället för mur och klippt gräs! Så ängsväxter och andra blommor som gynnar pollinerare!
 
M mlaf skrev:
Passa på att ta steget till en trädgård som gynnar den biologiska mångfalden som en del redan skrivit, istället för mur och klippt gräs! Så ängsväxter och andra blommor som gynnar pollinerare!
Jävla larv! Känns som att man kan ha både snyggt med murar och gräsmatta, sen kan man ha rabatter med blommor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.