Hej!

Vi har nyss flyttat in i hus från 40-talet där elen är gjord allt eftersom. De flesta rum saknar jord förutom kök samt ett vardagsrum med blandat..

Förra ägaren har dragit mycket själv i egna lösningar. Jag kan inte alla termer men han har kopplat grenar i grenar som om det vore nya uttag samt en massa strömbrytare på detta. Allt på väggar, genom tak och skåp.

Nu har jag fått hit en elektriker som satte in JFB iallafall. Vi har en tvååring så säkerhet är prio 1.

Min fråga: Är detta farlig el eller bara rätt så ful? Vi har tagit in offert om att dra om all el plus jord. Ta bort hans hemmafix och återställa original. Ungen kryper ständigt mot alla uttag och jag blir lite skraj. Men vi har tyvärr en ansträngd budget så vi undviker att göra sånt som vi inte "måste" just nu.

Tack på förhand!
 
  • Vägg med eluttag, kablar, kabelkanal, parkettgolv och tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av ett rum med trägolv, vit vägg, eluttag och en del av en möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glödlampa och laddare kopplade till eluttag nära golv, sladdar ovanför list, trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En textilbakgrund med vävstrukturen synlig, och ovanpå ligger en hoprullad svart kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutad elektrisk installation med osäkrade sladdar och väggkontakt på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Denimhead och 28 till
  • Laddar…
665006-c5fd107bf93de8f61946536696a15afa.jpg

It's dangerous if it's energized. The rest looks ugly, provided you don't use all the sockets. Then, due to the load, it may cause the cables to burn out.
 
  • Gilla
OFP och 15 till
  • Laddar…
Det ser helt galet och amatörmässigt ut. Kanske det är någorlunda korrekt utfört och säkert ändå.
Det får inte vara blandat jordat och ojordat i samma rum.
Jag tycker vanligtvis att de som drar om all el i sitt hus gör det i onödan, men till dig ger jag rådet att låta en elektriker dra om alltihop! Fundera först själv igenom var du vill ha strömbrytare och uttag så det inte blir nya kreativa skarvar och grenar.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 23 till
  • Laddar…
Vissa av kablarna är ju inte ens klamrade, och valet av materiel och tillvägagångssätt kan nog ge en uppfattning om kvaliteten på utförandet.

Jag hade nog övervägt att ta bort det mesta. I alla fall kolla igenom det noga om ni har kunskapen. Jag är ingen "dra om allt"-hetsare men i det här fallet bör det övervägas.
 
  • Gilla
Patrik V. och 18 till
  • Laddar…
Om den sockerbiten täcks av en fast armatur eller dosa ser jag inget som känns direkt farligt. Men jag håller med om att det är fult och inte följer normerna överallt. Jag håller med om att det här är ett fall där det känns motiverat att dra om elen. Men kanske inte allt på ett bräde.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 13 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
De sladdarna var säkert anslutna till en plafond.

Minnie
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Förutom den där svarta sockerbiten och att strömbrytaren ovanför uttaget förmodligen inte är gjord för att bryta 10 A så är det väl inget som ser direkt farligt ut på bilderna.

Men med tanke på utförandet så får man nog räkna med att det som inte syns knappast är av bättre kvalitet...
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 12 till
  • Laddar…
Tycker ni gjort det viktigaste iom installationen av JFB.

Kabeln som går ned under tröskellisten i bilden med alla de skumma uttagen, om de är en elkabel, tänk på att några år med damsugaren dunkandes mot den kan skava bort skyddet, sen får man sig en jävel när man våttorkar golvet.

Får ni möjlighet ekonomiskt så tycker ja ni kan ta in en person som ser över elanläggingen och kanske börjar byta de delar som är tveksamt utförda
 
  • Gilla
Big-H och 9 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Kabeln som går ned under tröskellisten i bilden med alla de skumma uttagen, om de är en elkabel, tänk på att några år med damsugaren dunkandes mot den kan skava bort skyddet, sen får man sig en jävel när man våttorkar golvet.
Kablarna längs dörrfodret ser ut att vara antennkablar. Den svarta och grå som går ner vid tröskeln ser ut som högtalar-/telekabel, så man får hoppas att de inte är kopplade till nåt annat...
 
  • Gilla
Japp03 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är rimligt att åtminstone delvis byta installationen. Ta ut en elektriker som tittar över elen i ditt hus och åtgärdar det värsta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sitter locket inringat på bild fastskruvat någonstans eller går det att dra loss det utan något särskilt verktyg?
Kablar och eluttag vid en vägg, parkettgolv, blå ring markerar en kabel eller anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Doslock i den höjden måste kräva verktyg för att demonteras då det finns en fara, framförallt med utforskande barn, att dom kan pillas loss och blottlägga spänningssatta kopplingar.

Utöver det så är väl sladdarna med sockerbit som kommer ur väggen ingen höjdare heller, det beror väl lite på hur högt upp dom sitter, men jag hade nog siktat på att ta bort dom, alternativt köpt en dosa och satt över så att man inte kan komma åt i väntan på en ordentlig översyn av elen.
 
  • Gilla
basseman och 28 till
  • Laddar…
Bortsett från att det ser för dj---gt ut.
Bild 1. Doslock på den höjden måste vara fästa med skruvar eller liknande, de får inte gå att öppna utan verktyg. Svårt att se om uttagen är petskyddade (troligen är de det).

Bild 2. Formellt fel att montera ett uttag/grendosa, avsedd för "lös användning. Men knappast någon reel risk.

Bild 3. Inget direkt att anmärka. Mer än att den vänstra europluggen ser konstig ut. Ser nästan ut som det är inknökat en kabel till i kontakten. Men troligen (förhoppningsvis) ser jag fel.

Bild 4. Det ser ut som man har ett rörutlopp för att motera en vägglampa där. Det får inte se ut sådär med åtkomliga enkelisolerade trådar. Sitter detta på en höjd där barn kan komma åt den, så måste den åtgärdas akut. Det är inte speciellt ovanligt att det ser ut så. I praktiken är det ingen fara, om man inte slickar på den (eller pillar på den med sma barnfingrar).

Bild 5 Formellt felaktigt idag. Det är enkeisolerade trådar till uttaget som hänger i trådarna. Detta var standard förr. Var inte fel då. Idag krävs som sagt dubbelisoleri på åtkomliga ledare. Dessutom saknar den uttagskontakten dragavlastning. Så om ex. lampan lossnar från taket så finns en risk att kontakten dras isär, med nakna strömförande trådar hångande från taket. Det är väldigt vanligt att det ser ut så här i äldre hus. Inget att åtgärda akut. Men man får inte ha det såhär vid nyinstallation. Isoleringen kan åtgärdas med en PVC slang som träs över trådarna, moderna uttagskontakter har inbyggd dragavlastning. Formellt skall det även vara dragavlastning i kopplingsdosan, annars kan trådarna dras ur sina kopplingar om lampan ramlar ned. Det tror jag att ingen i praktiken utför så.

Uttaget i taket är ett äldre s.k kronuttag. Det har två tändtrådar (och en nolla), man kan alltså använda det för att med två knappar tända/släcka två olika grupper av glödlampor i en armatur. Dåtidens "dimmer". Dessa uttag orsakar ibland en farlig situation, när yngre hempulare byter ut dem mot modernare uttag. De ser tre trådar, har ett nytt uttag som skall ha tre trådar, fas, nolla och skyddsjord, kopplar en av trådarna som skyddsjord. Då får vi en livsfarlig situation, med strömförande metalldelar på den anslutna lampan.
 
  • Gilla
Patrik V. och 29 till
  • Laddar…
Som redan sagt, det är illa utfört och det finns ett par potentiella risker som snarast bör kontrolleras men till största delen inget som ser riktigt alarmerande ut för mig som lekman.
Att ha fått in en jordfelsbrytare är en bra början men när det gäller säkerhet för en tvååring så skulle jag definitivt prioritera en kontroll så att alla uttag har fungerande petskydd som @hempularen tog upp i sin uppräkning. En enkel och billig åtgärd och det åtgärdar risker som jordfelsbrytaren inte nödvändigtvis räddar er från.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bild 3. Inget direkt att anmärka. Mer än att den vänstra europluggen ser konstig ut. Ser nästan ut som det är inknökat en kabel till i kontakten. Men troligen (förhoppningsvis) ser jag fel.
Jag trodde att man inte ”får” klamra fast sladdar som inte är fast installation? Dvs rent formellt. Eller gäller det bara grendosor/förlängningssladdar?
 
  • Gilla
hkan100 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.