Hejsan


Ska snart börja isolera garagetaket och har lite svårt med att välja mellan Paroc´s Mineralull eller Isover´s glasull.

Mina egna åsikter är att jag starkt ogillar mineralullen, när jag rev den gamla isoleringen som var en mix av båda, var det mineralullen som smulades sönder och allmänt grisade ner överallt, glasullen var hel och fin.

Jag tycker även att glasullen känns bättre att jobba med, har isolerat ett par innerväggar för ljuddämpningens skull och då använde jag Isover.

Fick pris på mineralull 3750:- och ca 3900:- för glasull, 195mm skivor, så det är ingen kostnadsfråga, utan helt enkelt vad som är BÄST ???

Paroc ÅF hävdade att råttorna gillar glasullen bättre än mineralull ??

Mvh Tobbe
 
Humm..

Miniralull är ett samlingsnamn för Stenull (grå) och Glasull (gul).

Skillnaden mellan dessa 2 är inte så stor.. Stenullen tål extremt hög värme (över 1000 grader). Vilket kan vara en fördel på vissa ställen.. Men här så kör med det du själv tycker verka vara bäst.

Jag skulle tippa på att oavsett stenull & glasull så gillar möss:en bägge två..
 
Ja jag ändrade inlägget, stenull eller glasull ska det ju vara =)

Tänkte mest om det är någon skillnad på isoleringsförmågan på 195mm stenull vs glasull.

Om inte så blir det helt klart glasull, myyyycket trevligare att jobba med !
 
Du kan också spruta in cellulosa i lösform. Bygg väggarna, borra sedan upp ett hål och tryck in isoleringen. Sätt sedan gips utanpå för att täcka hålet.

Cellulosa har ganska bra isolervärden om jag inte minns helt fel.
 
Isoleringsförmågan är likvärdig eller exakt samma. Beror på vilken typ du tittade på..

Kolla upp vilket Värmekonduktivitet de har.. Ju lägre desto bättre.. Brukar ligga runt 0,036.

Sen är det bara att shoppa loss.. :)
 
Det finns "ny" variant av isovers isolering som har bättre värden än förut, det är nere på 0,033 nu, stenullen ligger fortfarande på 0,037 och den "vanliga" glasullen är på 0,036.
 
Har ett udda problem med stenullen (paroc) , och det är att talgoxarna är tokiga i den. De bryr sig inte alls om glasullen (Isover).
Håller på med en utbyggnad och har därmed blottat några av de gamla väggarna, fågelskrällena gör till och med hål i windyn för att komma åt härligheten :mad:
 
Jag kommer att köra på Isover, helt klart, nästa fundering är på tjockleken ?

Hur mycket är minimum för att kunna brassa på med govärme i garaget utan att elda åt kråkorna ??

Jag antar att 195 knappast räcker, men måste man verkligen ha 500 !!

Det är tyvärr så att jag har väldigt låg lutning på taket och inte har plats för mer än ca 300 längst ut vid yttervägg :(
 
Det finns inga krav.. lägg på så mycket du kan.. Får du dit 300mm så lägg till det.. Energimyndigheten rekomenderar 500mm. Man menar att upp till 500mm så är det lönsamt. Men det är ju en rekomendation för boytor.. i Garage så rör man sig och håller sig varm.. Man ligger iallfall inte i en soffa & halvsover framför tv:n..
Sen är det ju en allmän rekomendation i kallaste norrland vil man nog gärna ha 500mm.. Medans i medelhavs nära Skåne ;) så kan man tycka det är överdrivet..

Många äldre hus har inte änns 150 mm isolering på vinden (tex jag har 150mm kuttersån).. Så får du dit det dubbla så har du det bättre änn många andra bostadshus..
 
Nu råkar jag veta var herr kemi bor och här blir det bra mycke kallare än i skåne :) . men 300 bör väl räcka tycker jag iaf. Sen vet ju jag att du vill kunna mysa i garaget och umgås med alla älsklingar Dewalt, fein, flex, senco m.m. och då kan det ju va mysigt med lite värme:D
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jo det blir nog att köra på 300 vid yttervägg och sedan 4-500 mot huset. Vill inte sänka innertaket så jag får väl hoppas att det räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.