Vi tänker oss en vertikal köksfläkt i vårt nya kök, då ena kocken här hemma är extra lång.
(Vertikal fläkt = sådan modell som på exempelbilden).

Man kan dock läsa att rekommenderad monteringshöjd på de flesta vertikala fläktar är så låg som 45-50 cm.
Jag har kollat med en tillverkare av kvalitetsfläktar hur de fungerar vid högre montage och de säger att det beror på hur luftflödet är i hemmet, om fläkten då tar matoset eller ej.

Våra väggskåp ska sitta på 60 cm höjd och vi vill helst inte montera fläkten lägre än dem. Plus att kocken har ännu mindre risk att slå pannan i den om den sitter lite högre :)

Har du monterat din vertikala köksfläkt högre och hur fungerar den hos dig?
Vilken kapacitet har den?
Vilket märke/modell är det?
 
  • Modern spisfläkt i rostfritt stål och glas, väggmonterad, med skorstensliknande utseende och svart detalj.
Jag passar också på att fråga om du är nöjd med belysningen i din vertikala köksfläkt? Belysningen sitter i bakkant. Räcker den verkligen för att lysa upp hela spisen på ett bra sätt, eller behövs extra lampor?
 
Ingen som har något att dela med sig av vad gäller vertikal köksfläkt? :)
 
M Mallebo skrev:
ngen som har något att dela med sig av vad gäller vertikal köksfläkt?
Går att montera högre bara man tar till lite extra kapacitet.
Här en bild på min takhängda köksfläkt även om bilden inte är bra. ( hitta ingen annan just nu)

Spishällen är 52 x 78 & fläktkåpan är 60 x 94 centrerad över, monterad 66 cm ovanför hällen.
Så kan man se bra "under fläkten" och slår inte upp ögonbrynen så ofta ,-)
Jag monterade en fläkt på taket som suger ut luften, så slipper man höra fläkten också.
Fläktmodellen finns med några olika tillverkare, och jag har en galvad/matt silver eftersom jag har alu-zink plåttak på huset.

https://www.ventilationsshopen.se/se/tks-400-c
 
  • Modernt kök, öppen planlösning, högt i tak, träbjälkar, köksö, inbyggd belysning, hemmamiljö på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.