Hej! Jag har ett för mig svårt projekt framför mig. Ett kanske lite galet projekt, med tanke på min kunskap och erfarenhet. Jag, som aldrig har byggt så mycket som ett nattduksbord tidigare har lovat att jag ska bygga köket i vårat sekelskifteshus ifrån 1870. Tanken är att köket ska byggas så långt som möjligt enligt ett traditionellt sett, men med moderna inslag som till ex lådexpander och en diskmaskin.

Tanken är att det ska vara en vägg med endast underskåp och inga överskåp. Materialet blir kärnfuru med undantag från stommarna som jag tänkte kunde få vara i Poppel. Ek finns också att tillgå. Även Alm. Bänkskivan blir marmor. Diskhon är en höganäsvask. Jag tänker inte använda mig av plywood eller färdig limträ, utan tanken är att det mesta ska vara egentillverkat. Vi har gjort en ritning som jag bifogar. Huset renoverar vi så varsamt som vi kan, med gamla metoder plus lite modern komfort.

just nu känns det som att jag behöver lite tips att komma igång och hur själva konstruktionen ska se ut. Det blir ju inga stommar som jag tänker det, utan allt byggs på plats. Botten på köket blir som jag ser det ställt på en avvägd sockelbräda. Men vad är rätt? Ska man sponta furu för att få en skiva, eller vad är korrekt enligt konstens alla regler? Poppeln är förresten egensågad. Jag har gjort limträ på försök och tycker att den är väldigt formstabil. Dock ej slitstark i ytan. Frodvuxen. Underbar att handhyvla!

jag söker tips och idéer.

Val av material. Tjocklekar?

Hur gjorde man

Lådexpander eller Inte? Theofils eller duger något annat?

Toleranser mellan låda och ram?

Smarta fogar som inte slår sig så lätt om träet expanderar?

Jag är som man förstår en nybörjare, en självbyggare som hoppas att få ett relativt proffsigt resultat.

Jag har en liten snickarverkstad att jobba i med några gamla maskiner och verktyg

Hoppas att någon vill dela med sig av sina kunskaper!

Handritad skiss av köksdesign med skåp, backsplash, pendellampor och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Det låter som en blandning av ett riktigt roligt hobbyprojekt och ett typiskt skilsmässoprojekt.

Jag har inga direkta råd. Men ett litteraturtips: https://lostartpress.com/products/kitchen-think

Kommer att följa med spänning så fortsätt skriva.
 
  • Gilla
Mellanbjörn
  • Laddar…
Fogarna brukar vara dels sinkning och dels laxsstjärtsspår. Stommen brukar vara gjord med bottenstycke i full längd och sidstyckena sinkade i bottenstycket. Ibland halvförtäckt sinkning. Mellanbalkarna brukar vara insatta i laxstjärtsspår i bottenstycket. Sockeln brukar vara en ram med sinkade hörn fastspikad under bottenstycket. Upptill brukar stommen sitta ihop med en bräda framtill och en bläda baktill sinkade i ändstyckena och spikade eller tappade i mellanbalkarna.
Materialtjocklek 18-20mm
 
  • Gilla
Mellanbjörn
  • Laddar…
Mitt kök är byggt som enheter ala 40-50 tal i furu limträ. Frontramen för luckor och lådor är i kvistfri furu som sitter ihop halvt i halvt. Detta blev bra och rekomenderas.
Att bygga utan stommar som du kan nog bli bra men kräver planering tror jag.
Blum expanderbeslag till lådor sitter under lådan och syns inte. Håller hög kvalitet. Jag har insstick gångjärn på dörrarna. Snyggt och starkt men svårt att justrera och besvärligare att bygga än vanliga gångjärn.
Ramverket till dörrarna är känsligt och måste vara av hög kvalitet och torrt. En överfalsad lucka/låda är mer förlåtande och enligt mig finast.
 
  • Gilla
Mellanbjörn
  • Laddar…
W Wingburken skrev:
Det låter som en blandning av ett riktigt roligt hobbyprojekt och ett typiskt skilsmässoprojekt.

Jag har inga direkta råd. Men ett litteraturtips: [länk]

Kommer att följa med spänning så fortsätt skriva.
Jela huset är ett stort skilsmässoprojekt!!
 
  • Gilla
kimmens och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fogarna brukar vara dels sinkning och dels laxsstjärtsspår. Stommen brukar vara gjord med bottenstycke i full längd och sidstyckena sinkade i bottenstycket. Ibland halvförtäckt sinkning. Mellanbalkarna brukar vara insatta i laxstjärtsspår i bottenstycket. Sockeln brukar vara en ram med sinkade hörn fastspikad under bottenstycket. Upptill brukar stommen sitta ihop med en bräda framtill och en bläda baktill sinkade i ändstyckena och spikade eller tappade i mellanbalkarna.
Materialtjocklek 18-20mm
Tack! Precis det jag vill veta!!
 
  • Gilla
kimmens
  • Laddar…
A axel_n skrev:
Mitt kök är byggt som enheter ala 40-50 tal i furu limträ. Frontramen för luckor och lådor är i kvistfri furu som sitter ihop halvt i halvt. Detta blev bra och rekomenderas.
Att bygga utan stommar som du kan nog bli bra men kräver planering tror jag.
Blum expanderbeslag till lådor sitter under lådan och syns inte. Håller hög kvalitet. Jag har insstick gångjärn på dörrarna. Snyggt och starkt men svårt att justrera och besvärligare att bygga än vanliga gångjärn.
Ramverket till dörrarna är känsligt och måste vara av hög kvalitet och torrt. En överfalsad lucka/låda är mer förlåtande och enligt mig finast.
Tack! Bra tips
 
Vi gör ungefär det du beskriver, fast 1950-talsstil med överfalsade luckor och viss hjälp av ett snickeri som tillverkar pusselbitar enl våra hemgjorda ritningar.
Att bygga med en platsbyggd stomme sparar ju ganska mycket material. 20 och 30mm stavlimmad furu i stommen. Luckorna är inte klara än men önskemål om treskiktslimmad ek finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.