Har sökt bygglov för denna utbyggnad av farstun och en balkong:
3D-modell av ett hus med tegeltak, modern tillbyggnad i glas och trappa utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ser det ut så här:
Ett vitt tegelhus med svart tak, trappa, altan, och ett litet staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska alltså:
(1) gjuta en hängande platta på 3040x2100 som ska stå på plintar av Lecablock, och
(2) gjuta en ny trappa, alternativt återanvända den befintliga.

Jag har gjutit en del förr, men lite osäker på hur jag ska ta mig an detta. Hur skulle ni göra?

*Ska jag kapa bort den befintliga konstruktion, eller låta den befintliga ”altanen” sitta kvar, gjuta in den nya plattan samt kapa av den befintliga trappen, flytta ut den och gjuta fast den i den nya plattan?

*Hur byggs formen till plattan? Plywood och sjukt många stöttor?

*Finns det några hjälpmedel man kan använda? Typ frigolitformer eller liknande?

*Om jag gjuter en ny trappa, gör man ett steg i taget?

*Hur förankrar man i väggen? Bara dra in några skruvar?
 
Redigerat:
B
Jag hade rivit bort allt. Grävt bort matjorden och gjutit en platta på marken som allt ska stå på. Murat upp lecablocken.

Plattan ovanpå lecablocken hade jag gjutit på plyfa eller liknande. Det behövs inte sjukt många stöd under, men jag hade reglat upp med 95x45 med kanske 50cm intervall, och satt ett antal stöd mellan dessa och den underliggande plattan. Om man kliver på formen och den känns ostadig så är man ju inte riktigt hemma.

Trappan hade jag stöttat upp på ett liknande sätt. Har för mig att snickar-björn (eller Lee) gjorde en bra instruktionsvideo för hur man gjuter en betongtrappa.

Jag hade inte försökt återanvända gammal betong. Det är opraktiskt och den är rätt gammal (ej evig livslängd) trist om den nya trappan börjar se gammal o sliten ut efter bara några år.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag hade rivit bort allt. Grävt bort matjorden och gjutit en platta på marken som allt ska stå på. Murat upp lecablocken.

Plattan ovanpå lecablocken hade jag gjutit på plyfa eller liknande. Det behövs inte sjukt många stöd under, men jag hade reglat upp med 95x45 med kanske 50cm intervall, och satt ett antal stöd mellan dessa och den underliggande plattan. Om man kliver på formen och den känns ostadig så är man ju inte riktigt hemma.

Trappan hade jag stöttat upp på ett liknande sätt. Har för mig att snickar-björn (eller Lee) gjorde en bra instruktionsvideo för hur man gjuter en betongtrappa.

Jag hade inte försökt återanvända gammal betong. Det är opraktiskt och den är rätt gammal (ej evig livslängd) trist om den nya trappan börjar se gammal o sliten ut efter bara några år.
Fattar, ja, då kommer det bli jkl stabilt och hyfsat lätt att utföra.

Bra poäng med kvaliteten på nuvarande konstruktion,

Har hittat massor om hur man gjuter trappor i en slänt, men ingen som gör en ’hängande’ trapp.
 
B

Fast med mer armering. Och formen för trappstegen gör man ju som vanligt, på samma sätt som i en slänt (inte som i videon).

Om man under formen har längsgående parallella reglar, och stöttar upp dessa under så blir det rejält stabilt.

Sen gjuter man ju underifrån i lite makligt tempo, så det börjar bli lite mer fast i formen i underkant av trappan (första stegen). Är man för snabb att fylla trappan blir det risk att det åker ner. Exakta tider går inte att sägs det beror ju på hur vatten/cement förhållandet ser ut, och hur varmt det är när du gjuter.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.