Hej!
Har möjlighet att köpa hus. Det är dyrt men med stor tomt och bra läge. Huset är byggt början -00 men med 90-talsinredning. Ingenting är gjort sedan det byggdes. Jag kan ta att inredningen inte är så modern men föredrar öppen planlösning och rymligt kök, vilket inte finns i nuläget. Jag försöker vrida och vända på hur man skulle kunna få till detta.

Önskar er åsikt på om ni tror min skiss nedanför är en möjlig lösning eller om det finns några uppenbara brister som jag inte tänker på? Vad ska man räkna på för summa om tillbyggnaden landar på ca 25 kvm kök?
Sektionerna i rött på nedre bilden är det jag tänker att man bygger ut. Överst är aktuell planlösning att jämföra med.
 
  • Två våningsplansritningar, en aktuell och en med utbyggnad av kök, inklusive möblering och rumsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Apoptos skrev:
Hej!
Har möjlighet att köpa hus. Det är dyrt men med stor tomt och bra läge. Huset är byggt början -00 men med 90-talsinredning. Ingenting är gjort sedan det byggdes. Jag kan ta att inredningen inte är så modern men föredrar öppen planlösning och rymligt kök, vilket inte finns i nuläget. Jag försöker vrida och vända på hur man skulle kunna få till detta.

Önskar er åsikt på om ni tror min skiss nedanför är en möjlig lösning eller om det finns några uppenbara brister som jag inte tänker på? Vad ska man räkna på för summa om tillbyggnaden landar på ca 25 kvm kök?
Sektionerna i rött på nedre bilden är det jag tänker att man bygger ut. Överst är aktuell planlösning att jämföra med.
Behöver du den tillkommande ytan och samtliga rum, eller klarar du dig med befintlig yta? Om så är fallet hade jag nog undersökt möjligheten att ta ner väggen mellan kök och vardagsrum. Att bygga till är dyrt och du kommer att behöva flytta avlopp, vatten m.m
 
  • Gilla
mlaf och 2 till
  • Laddar…
Är det inom detaljplanerat område och vad säger i så fall planen om maximal boyta?
 
S SpjuteViking skrev:
Behöver du den tillkommande ytan och samtliga rum, eller klarar du dig med befintlig yta? Om så är fallet hade jag nog undersökt möjligheten att ta ner väggen mellan kök och vardagsrum. Att bygga till är dyrt och du kommer att behöva flytta avlopp, vatten m.m
Hade gärna haft ett till sovrum/arbetsrum så jag ser det inte som en nackdel. Dessutom är det tilltalande att ha köket i nära anslutning till uteplatsen för att snabbt och enkelt kunna gå ut och grilla m.m. Men visst, att ta ner väggen mellan kök och vardagsrum låter betydligt billigare men då får man ändå göra om hela köksdelen. Även om man slipper just utbyggnaden.


zarkov zarkov skrev:
Är det inom detaljplanerat område och vad säger i så fall planen om maximal boyta?
Såhär säger detaljplanen:
"e1 20/(400). Högsta exploateringsgrad i bruttoarea per fastighetsarea, i procent av fastighetsarean dock max. 400 kvm"
Tomten är 1800 kvm och huset är just nu 160 kvm så 25 kvm extra bör vara okej.
 
BirgitS
Det verkar opraktiskt att ha ett sovrum/arbetsrum som genomgångsrum till groventré och tvättstuga.

Sist jag såg något i forumet om kostnad för en utbyggnad var några år sen och det hade gått på typ 40 000/kvm och det var utan kök och bad.

Själv skulle jag nog tycka att med en familj med flera barn så vore det värt mer att få en betydligt större entré som faktiskt rymmer kläderna för en hel familj än att ha köket i vardagsrummet.
 
Vi hade en liknande planlösning innan vi byggde om. Den förändring vi gjorde är att vardagsrummet blev placerat mot framsidan och köket förlas i det gamla vardagsrummet.

Dörren till groventre flyttades ut mot nya köket.

I ert fall hade det förvisso inte inneburit att det blivit ett extra sovrum, men troligen en bra lösning för att uppnå det ni tänker er :)
 
Får ni till både matbordsmöblemang och vardagsrumsmöblemang (soffa/soffor, ev tv etc) på ett rimligt sätt utan att något är i vägen när man går till och från köket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.