Jag har aldrig själv målat ett papptak men har hört berättelser om hur hela taket sjunker ner flera meter i mitten vid målningen för att sedan sträckas åt när det torkar igen.

Jag har läst mig till hur man sätter upp ett papptak och enligt alla beskrivningar så sätter man våder på ca 1,3-1,5m som spikas fast i kanterna. Det betyder ju att ett pappspänt tak kan ju aldrig hänga ner så mycket som folk säger.

Men ett vävspänt tak däremot det är ju satt i endast en våd.
Är det vid målning av vävspända tak som det sjunker så mycket?
Har folk blandat ihop dom olika typerna kanske?
 
Målar man papptak med t.ex. Gysinges matta linoljefärg alt. spärrgrundar med annan linoljefärg är det inte ett problem. Problemet uppkommer när man målar med vattenhaltig färg.
 
Precis. Om man målar med latexfärg som innehåller väldigt mycket vatten sjunker det en del, men det rättar ju å andra sidan till sig när det torkar. Inte för att jag rekommenderar någon att göra det, men det ska inte vara ett bestående problem. Däremot kan ju färgen lossna om det ligger för många lager på varandra, och färgtyper är blandande på varandra.

Flera meter? Låter helt osannolikt. Med tanke på vad folk här har hört om pappspända tak får man känslan av att det under de senaste femtio åren pågått en hatkampanj mot den typen av tak.
 
Folk kanske överdriver betydligt oxå.

Men som jag skrev ett papptak har ju bara våder på ca 1,30 så det sjunker ju inte hela taket. Men ett vävspänt tak som är en våd där borde det kunna sjunka en hel del.

Det är ju inte så lätt att se skillnad på vävspända o pappspända tak heller så jag antar att dom flesta inte vet om att dom har väv.

Jag visste tex inte om det själv förrens jag skruvade bort dosan till taklampan och såg att det var väv. Hade liksom ställt in mig på att det var pappspänt så jag hade aldrig tänk på saken.

Jo pappspända tak har dåligt rykte jag försöker att påpeka för alla mina bekanta hur fint det är och att dom ska vara rädda om det så fort jag får chansen.
Man har ju sett alltför många exempel på folk som köpt billiga fula takskivor och spikat över sina fina papptak =(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.