Vi har nu gått och blivit med hus, och ska rusta upp tvättstugan i källaren.

Vi kommer att installera ny tvättmaskin och ny torktummlare, kommer även att ordna så att man kan hänga tvätten på tork (typ tvättlina)

idag finne en ventil högt placerat i rummet (självdrag), luftfuktigheten i tvättstugan kommer öka när man instalerar torktummlare och hänger tvätt på självtork. Jag skulle om möjligt vilja undvika avfuktare, men hur?

Ska jag ha kondens torktummlare eller leda ut luften från torktummlaren utomhus?
Räcker det med självdrag när man hänger tvätt i källaren?

läste även i en annan tråd att när man lägger klinkers i källar tvättstugan behöver man inget tätskikt, men man bör lägga 10-20cm upp på väggarna innan man kaklar, Varför detta?
 
NK skrev:
Räcker det med självdrag när man hänger tvätt i källaren?
Nej, om man vill ha tvätten riktigt torrt på en natt sommartid. I alla fall inte i vår källare som är ej uppvärmt på sommaren. Källaren värms vintertid av vedpannan och självdraget/ ventilation är också bättre då torkar tvätten bra men som sagt ...hopplöst när vedpannan har semester.
Vi har investerat 3000kr i en kondensavfuktare ( och stängde ventilation) som får jobba i tvättrummet när man har tvätten hängande på tork . Denna sommar var det inte många gånger jag hängde tvätten ute på torkställningen :). Vi har dock ingen torktumlare och torkskåpet används enbart i nödfall så avfuktaren och tvättlinor ersätter dom andra maskiner. Har inga barn som kräver många och snabba tvättrundor så avfuktaren fungerar i vårt fall.
gaia
 
Vi valde att fortsätta med en tumlare som har frånluft även vid senaste bytet för att få ventilation i källaren vid torkning av tvätt. Dock tror jag att det inte har så stor betydelse utan fungerar lika bra med en kondenstumlare.
Merparten av det man tvättar kan köras i torktumlare oberoende av vad som stå på klädernas tvättråd då det verkar som att de i normalfallet är skrivna för att skydda tillverkarna från reklamation. Mindre än 10% självtorkas hos oss men utan avfuktare.
Däremot om du väljer att låta merparten av tvätten självtorka så skulle jag satsa på en avfuktare.
Som komplement till självdraget i murstocken har vi en PAX-fläkt i ytterväggen som kan köras vid behov, bl.a. av den orsak att vi byggde bastu vid renovering av denna källardelen. Så för oss fungerar det utmärkt med tumlare och extra fläkt.
 
  • Gilla
Huspappan
  • Laddar…
Varför vill du undvika en avfuktare?

Vi har också tvättstugan i källaren, och självdrag som du beskriver det. Först installerade jag en extra utsugsfläkt som förbättrade luftväxlingen. Det fungerar okej när inte luftfuktigheten ute är allt för hög, och när pannan är igång. Men nu har vi också en avfuktare, en liten Appliance 2010 (för under tusenlappen) i tvättstugan. Den fixar glatt fyra maskiner tvätt över natten. Den har dessutom förbättrat klimatet i hela källaren.

Ur energisynpunkt är det dessutom billigare att torka med en avfuktare än att använda torktumlare.
 
Anledningen till att jag vill undvika avfuktare är att även om den är billig i drift så är det billigare att låta tvätten självtorka (och miljövänligare) dessutom så vill jag inte gärna stänga ventilerna för jag tror att en välventilerad källare = en "frisk" källare
 
NK skrev:
Anledningen till att jag vill undvika avfuktare är att även om den är billig i drift så är det billigare att låta tvätten självtorka (och miljövänligare) dessutom så vill jag inte gärna stänga ventilerna för jag tror att en välventilerad källare = en "frisk" källare
Visst vore det billigare, men vi får inte det att fungera i praktiken. Som nu under hösten när regnet vräker ner (=80-90% luftfuktighet) blir inte tvätten torr även om den får hänga i en vecka.

Vi kör bara med ventilerna i själva tvättstugan stängda. Övriga ventiler i källaren är öppna. Dörren till tvättstugan är också helt öppen.
 
NK skrev:
jag tror att en välventilerad källare = en "frisk" källare
Ja, fukten vädras ut om rummet ventileras med relativt torr luft . Torr luft har vi oftast bara under kall vintertid och när solen värmer ordentligt mitt på sommardagarna. Vår, sommar,höst är luften ofta för fuktig och kommer den i en kall källare så blir den ju inte torrare och i värsta fall kondenserar fukten på alla ytor som är kallare.
Tvätten torkar dålig/ långsamt om man inte värmer och vädrar ... eller avfuktar. Att bara vädra går bra i andra rum men att torka all sin tvätt enbart genom att vädra skulle nog behovas en stark fläkt eller ordentlig korsdrag :). Det gäller inte bara i källare som är fuktbelastade men alla källare som inte värms upp tillräkligt för att hålla fukten på avstånd under dom varma årstider.

Du kan ju prova hur torkningen fungerar utan hjälp. Blir det besvärligt och luktar unket så kan man alltid hitta en enkel och bilig avfuktare. Välj en med möjlighet till att koppla dräneringsslang som leds till avloppet så slipper du tänka på att tömma behålaren. Avfuktaren hjälper faktiskt mer än jag trodde och avger också litet värme när den jobbar. Har ingen imma på tvättrumfönster längre och ingen kondens som droppar från kallvattenrör.
Som bonus får du egentillverkat destilerat( avhärdat) vatten till strykjärnet om du samlar upp kondens som rinner ut från slangen ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.