Renovera badrummet och gör något kul med luckan. Kanske måla den i klarorange (beroende på vad ni vill ha för kakel), lämna in den för kromning eller måla den i halekinmönster! :D

Jag hjälpte till att inreda vinden på barndomshemmet när jag var i tonåren. Där fanns något konstigt rör på skorstensstocken mitt i rummet...det målade jag klarrött. Sen satt expansionskärlet i koppar lite knepigt till en bit ovanför golvet nere vid snedtaket...det blankpolerade jag. Fula saker som stör ögat och som man inte kan ta bort får man göra en grej av istället. (y)

EDIT:

Vi har förövrigt en exakt likadan lucka, men vi har turen att den är placerad i garaget (som är en del av källaren). Dock tror jag inte att det ser likadant ut under luckan...:thinking: Har för mig att jag tog en bild när jag öppnade den när vi fick tillträde till huset...ska se ifall jag hittar bilden.

EDIT 2:
Ett gammalt, rostigt, öppet golvbrunnshål med betong och synliga rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även här en renslucka för avloppet...men inte lika fancy som TS lucka. :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Michael_La och 2 till
  • Laddar…
M Michael_La skrev:
Hej alla vänliga själar där ute.

Vi har flyttat in i en kåk som varit utsatt för "hemmafixare" som vi fått ställa till allt eftersom (av hantverkare eftersom jag själv inte kan). Idag lyfte jag bort ett badkar från vår lill-toa i källaren. När den lyfts bort ser jag en metalllucka(!). När jag lyfter upp luckan så ser jag 2 sönderrostade nipplar och en större fastskruvad lucka.

Vad i allsin dar har denna varit till för??!

Visst är det väl märkligt att ha denna i ett våtutrymme?

Tacksam för svar.

Ps. Kåken är byggd på 60 talet.

Bilder [bild] [bild] [bild]
Det är nog en renslucka.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U
Vi hade likadant i ett tidigare hus byggt -56
Med den var placerad i garaget, som låg i källaren.
 
  • Gilla
HasseSchweiz och 2 till
  • Laddar…
M Michael_La skrev:
Hej! Det står ingen ting på eller under luckan.
ingick tofflorna i huset? :crysmile:
 
  • Haha
Michael_La
  • Laddar…
Himla snyggt golv förresten!
 
  • Gilla
Kaninjan och 1 till
  • Laddar…
I ett hus vi kikade på fanns en liknande lucka i källaren (ej i badrum) det var nån slags pumpbrunn.. jag nördade inte ner mig så mycket i just den (då huset inte var intressant i övrigt..) men just den hade med vatten utifrån att göra.. det var nått berg precis under huset på ena sidan (under grunden) och ibland rann vattnet på ett visst vis och då kunde man pumpa upp det ur den där brunnen typ (istället för att källren svämmade över).

Ibland stöter man på lite udda saker..

En annan gård vi kollade på hade ett 80 cm öppet hål i källargolvet.. med vatten i - eftersom det var en gammal gård så kunde man ju tänka sig flera fördelar med en typ brunn i huset (på den tiden fanns väl inte rinnande vatten inne)

På en annan gård, var det ungefär som en stenbrunn i källaren (typ lite uppmurad några dm med natursten).. de trodde det varit för att kunna tvätta främst.

Det gäller bara att veta att de är där och komma på vad de "tillhör".. så man vet om man ska hålla koll på den, eller inte :)
 
  • Gilla
Michael_La
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
ingick tofflorna i huset? :crysmile:
Kallt i källaren :)
 
janwide
Vi har en likadan i vårt pannrum från 1960.
 
useless useless skrev:
Står det 4, 8, 15, 16, 23, 42 på luckan?
Haha! Det här gjorde min dag!
 
  • Gilla
Ugge4 och 1 till
  • Laddar…
M Michael_La skrev:
Hej! Det står ingen ting på eller under luckan.
Är nummor från tvserien "lost"
 
  • Gilla
Michael_La
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
Är nummor från tvserien "lost"
Jo jag förstod det sen. Jag har aldrig sett "Lost" men förstod det via kommentarerna sen :)
 
M Michael_La skrev:
Jo jag förstod det sen. Jag har aldrig sett "Lost" men förstod det via kommentarerna sen :)
^^ inte värt att se förutom första säsongen
 
  • Gilla
SueCia och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.