Har bytit alla golv ( ej tvätstugan) på nedervåningen. Har lagt in golvvärme överallt. I köket har jag en kökspanna (wamsler 148). har två 500liters acc tankar i källaren. expansionskärlet fick nöja sig med att bli instoppad i ett skåp ovanför spisen. det som är kvar för tillfället är att jag ska montera en shunt automatik. Slänger med några bilder på hur det ser ut.
 
  • pannan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • laddomat 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stigare och retur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tankarna i källaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bilder till som ej fick plats i det första inlägget.
 
  • golvvärmecentral under trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stigare och retur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • v-rums golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
denna bild som oxå skulle med.
 
  • expansionskärlet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg kökspanna. Lite annorlunda lösning än det man är van vid ;). Gissar att det är enplanshus med källare :)
gaia
 
en 1.5 vånings kåk med källare under ca halva huset.
 
perra i skogen skrev:
en 1.5 vånings kåk med källare under ca halva huset.
blev lurad av den öppna expansionskärl du har i kökskåpet :). En sån ska ju hänga högst i huset , har jag lärt mej på en snabb korespondenskurs ;)
gaia ( vedeldare)
 
Men jag har bara golvvärme på nedervåningen och i källaren. Pratade med rörisen och han tyckte det var ok att ha den där. Har väldigt svårt att få upp metallrör till vinden(väldigt många böjar innan jag kommer dit), därför blev det bäst att ha den där och sedan drog jag upp vanlig pem-slang upp på taket. Ville först dra röret rakt upp från kärlet, men som tur var så kontrollmätte jag innan jag borrade. Skulle ha hamnat framför handfatet i det nästan nyrenoverade badrummet. :D :D
 
Hej hur tycker du att det har fungerat med wamsler kökspannan? Har nämligen köpet en likadan panna. Jag funderar vilken storlek av ackumulatortank som lämpar sig bäst. Jag blev tippsad av en annan kille att använda 300L tank eller Max en 500L för att inte behöva elda så många timmar innan tanken blir varm. Vad skulle du rekommendera. Tack
Mvh
 
Har 2X500 liter tankar varav en med vv beredare i.
Att inte behöva elda så länge, innebär ju att du får elda fler ggr ist. Nu eldar vi kanske 5-6 timmar / dygn när det är som kallast, då räcker det till värme och varmvatten.
Hade jag bara haft en tank, hade jag blivit tvungen elda 2 ggr/ dygn vilket inte hinns med alla dagar pga jobb osv.
Men man får ju räkna med att pannan är ju inte lika effektiv som en mordän vedpanna, men den gör sitt jobb
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Har 2X500 liter tankar varav en med vv beredare i.
Att inte behöva elda så länge, innebär ju att du får elda fler ggr ist. Nu eldar vi kanske 5-6 timmar / dygn när det är som kallast, då räcker det till värme och varmvatten.
Hade jag bara haft en tank, hade jag blivit tvungen elda 2 ggr/ dygn vilket inte hinns med alla dagar pga jobb osv.
Men man får ju räkna med att pannan är ju inte lika effektiv som en mordän vedpanna, men den gör sitt jobb
Okej hadde det inte varit för platsbrist hadde jag nog oxå kört på 2 500Liters. Men kanske får nöja mig med en 500L tank. Med varmvattenslinga. De är ju ändå bättre än 300Liter
Tack för ditt svar
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
denna bild som oxå skulle med.
Är det där all expansion du har?
 
Japp det är det. Räcker till och blir lite över.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Japp det är det. Räcker till och blir lite över.
Ok, ska bli spännande att höra hur det funkar, normalt räknar man ju med närmare 10% av ack + pannvolymen i ett vedeldat system.
 
Har ju fungerat bra i 13 år hittills..
 
Är i det stadiet att jag ska börja montera in min wamsler panna och acktank snart, båda pjäser ska stå i köket på varsin sida av murstocken. Det är torpargrund i huset. Hur har du gjort har du ett fundament från marken som pannan står på?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.