Nu börjar det närma sig våren/sommaren och vi ska då börja få ordning på trädgården med gräsmatta och planteringar m.m.

Ett av de största problem vi har är en ganska lång, hög och brant slänt upp mot en granne. Planen är att vi ska täcka denna med jord och plantera slänt-/vägsläntgräs eller marktäckare. Återstår att se vilket vi väljer. Kanske några tips även där från forumet?

Oavsett så kommer vi behöva avlägsna allt det vildvuxna som ni ser på den bifogade bilden innan vi lägger dit jord antar jag. Någon som har något bra tips på hur detta ska göras? Är det bara bita i det sura äpplet och gräva/dra upp dessa med roten?

Jag är helt nybörjare på detta och vet inte hur ogräset beter sig vid olika typer av behandling. Tar gladeligen emot alla råd.
 
  • Öde byggarbetsplats med grus, jordhögar, inga maskiner synliga, öppet landskap, dagtid, grått väder.
  • Gilla
Marmar77 och 2 till
  • Laddar…
Det beror lite på dina framtida planer. Eftersom det varit vildvuxet en längre tid så innehåller den en gedigen fröbank. Hur har du tänkt sköta vallen? Om du tänkt köra med klippare 1-2 ggr i veckan så kommer det ta kål på det mesta. I så fall kan du dra upp det där så gott det går och plantera gräs. Klippningen kommer sen ta hand om det som gror i fröbanken.

Så det beror på hur du vill att det skall se ut. Vildvuxet är också en marktäckare.
 
  • Gilla
HabanLaban och 1 till
  • Laddar…
Är nog bäst att få upp en del rötter om du inte har tålamod och kan täcka över det i några år. Brukar bli hyfsat ogräsfritt om man gräver sönder allt, plockar bort rötter, lägger tillbaka jorden, sår gräs och sedan klipper. Tusenskönor och maskrosor dyker upp ändå, men tallar och hallonbuskar försvinner i alla fall :p
 
  • Gilla
Krovikan
  • Laddar…
Tanken är att det ska se lite trevligare ut än helt okontrollerad växtlighet, vi kommer ha altan på denna sidan av huset också och en fin slänt skulle vara ett plus.

Slänten är väldigt brant, så klippa med gräsklippare kommer inte gå att göra. Det är därför det antingen får bli släntgräs som jag trimmar en eller två gånger per sommar eller marktäckare som är lite finare än ogräs. Antar att det vildvuxna finns kvar även om jag trimmar några få gånger per sommar?
 
Om inte slänten är avsedd att vara en prydnad räcker det nog att behandla den som en vägslänt, dvs slå gräset nån gång om året, ingen jord eller speciellt frö behöver läggas på utan nån årlig timme med röjsåg med trimmerlina är vad som fodras om 'vägslänt' duger som utseende.

När huset och resten av trädgården är i ordning kan ni självklart lägga tid och pengar på att göra slänten till ett 'smycke' om ni så önskar och vill.
 
  • Gilla
Maja Tj och 7 till
  • Laddar…
Genom att bara att slå den 2 ggr per år så kommer det missgynna fleråriga växter och gynna ettåriga.
Ett alternativ kan vara att dra/gräva upp sånt du inte vill se där och sen slå ner det lågt. Om du vill ha kvar de ettåriga växter som blommar låter du det slagna ligga kvar och fröa av sig. Om du inte vill att det skall vara kvar så tar du bort det slagna så försvinner det snart.

Det beror också lite på hur det ser ut ovan slänten. Är det en välgödslad gräsmatta där så kan det vara svårt att få ängsblomster att ta sig i slänten till exempel.
 
  • Gilla
birren och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar. Det verkar bero lite på hur vi vill att den ska se ut och hur den ska skötas med andra ord.

Ovanför slänten är grannens gräsmatta, välgödslad vet jag inte om den är men gräsmatta är det :)
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Gör om den till ängsmark för lite mer biologisk mångfald och gynna humlor och bin.
 
  • Gilla
DE73 och 25 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Gör om den till ängsmark för lite mer biologisk mångfald och gynna humlor och bin.
Ja, vi har också tänkt på mångfalden, bin etc. Så därför vi funderar på marktäckare istället för gräs.
 
Excel
Odla lite lavendel, gynnar insekter som humlor mm
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
När vi flyttade in var det höga branta slänter mot grannen nedanför. Där hade det planterats marktäckare i samband med att trädgården fixades till för en 35 år sen.

Dessa hade sedan vuxit helt okontrollerat...
Djupa rötter och långa grenar, de längsta var en 8m. I samband med att vi byggde stödmur röjde vi upp och då drog vi även bort marktäckare på en stor del av grannens tomt.

Vill med detta långa inlägg bara varna mot halvt "invasiva" skitväxter :)

Vi är inga experter men tror det var nån variant av Berberis (eller nåt liknande).
 
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
Denna är från tidigare ogödslad mager naturmark. Då skall man varken komplettera med jord eller gödning och slås gräset bör det krattas bort. Ypperligt tillfälle att anlägga vildäng. Låna bok på biblioteket eller köp egen handbok. Jag själv kan mycket litet om detta men skulle tro att det blir fint med komplettering av pluggplantor av lämpligt urval. Lyckas TS blir det framöver ett parti av trädgården som kräver minimalt arbete. Just detta att marken är mager är isåfall ett stort plus.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle föreslå att klippa det med trimmer några gånger per år så kommer det bli rätt trevligt. Jag har haft väldigt mycket tistlar men genom att klippa så lugnar de ner sig en hel del. En kraftigare trimmer med tjock trimmerlina eller klinga funkar. Åtminstone en bra början, om det inte fungerar kan du ju klura på alternativ.
 
  • Gilla
Krovikan
  • Laddar…
Snailman
Jag hade en slänt ner mot grannen nedanför, klippte den en gång om året när den blommat färdigt och gett ifrån sig sina frön, men sen började grannen klippa den med nån trimmer väldigt kort och ofta och då dog alla blomstren ut, typ prästkragar och andra blommor. Lite konstigt ändå med tanke på att han tidigare ställt upp och fotograferat hela tjocka släkten med slänten och blommorna som bakgrund.

Du verkar ju ha slänten mot dig och på din mark, det är ju bättre än i mitt fall.
 
Tack så mycket för alla bra svar. Det kanske är ängsblommor som gäller både ur underhållssynpunkt och initialt arbete.

Snailman Snailman skrev:
Jag hade en slänt ner mot grannen nedanför, klippte den en gång om året när den blommat färdigt och gett ifrån sig sina frön, men sen började grannen klippa den med nån trimmer väldigt kort och ofta och då dog alla blomstren ut, typ prästkragar och andra blommor. Lite konstigt ändå med tanke på att han tidigare ställt upp och fotograferat hela tjocka släkten med slänten och blommorna som bakgrund.

Du verkar ju ha slänten mot dig och på din mark, det är ju bättre än i mitt fall
Jag har det fantastiska privilegiet att ha en slänt mot mig och en annan från mig :rolleyes: Så jag har även en slänt ner mot en granne, där grannen har plantering i slutet av slänten längst med hela slänten. Så det är också ett frågetecken vad som ska göras på den slänten.

Denna slänt som jag har bild på här är i teorin hälften min och andra hälften grannen ovanför men har fått OK att göra "vad vi vill" där.
 
  • Gilla
Stigfrid och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.