Hej Bullen!

Jag har ett problem, nämligen att mina tofflor slits ut alldeles för fort. När man jobbar hemifrån, och har en inomhustemperatur som är lämplig med elpriserna 2023 vilket resulterar i kalla golv, går man runt hela dagarna i tofflor. Jag har provat att köpa alla möjliga varianter, från billiga från Lidl till halvdyra (6-700) Hush Puppies, men de håller typ 3 månader sen går det hål i sulan, eller det slits hål i innersulan, eller något annat ..

Finns det oförstörbara tofflor att köpa?

Tyvärr passar inte Birkenstock min fot, och jag tänker inte ta på mig träskor, men annars tar jag tacksamt emot förslag! Kan tänka mig att betala 1000-1500 spänn för något som faktiskt håller ...

Och som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet!
 
R
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag kör med mohedatoffeln classic. Det par jag har nu är från 2013 tror jag.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Shepherd har jag haft ett par, dock med en hård sula på...
Jag har en viss förmåga att gå ut med dem, så det kan vara en fördel...

Mohedatoffeln har jag fått reklam för på instagram, kan det vara något kanske? Faktiskt inte provat dem.... :thinking:

Edit: jag har hotat frugan med att köpa sockiplast ... :rofl:
 
Jag har ett par fårskinnstofflor inköpta på ngn marknad - suverän kvalitet.
Börjar bli lite slitna på insidan nu efter ca 15 år (har dock itne använt dom dagligen), men annars helt ok
 
Gammelnörden
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
R
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Shepherd har jag haft ett par, dock med en hård sula på...
De jag länkade till har hård sula.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har ett par fårskinnstofflor inköpta på ngn marknad - suverän kvalitet.
Börjar bli lite slitna på insidan nu efter ca 15 år (har dock itne använt dom dagligen), men annars helt ok
Bra tips. Då ska Dan bara hitta "ngn marknad" så löser sig allt :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Hej Dan,

Jag rekommenderar Docksta tofflor (gå in dom med av varmt vatten lätt fuktiga tubsockor i början) [länk]

och att du pratar med en vuxen...
Det såg ju inte helt orimligt ut heller...

Jag är ju uppvuxen i Kumla, omgiven av nerlagda skofabriker, och museumet tillverkade faktiskt något liknande ganska länge...
 
D Dublin skrev:
Jag gillar mina Rieker, [länk] Sköna och slitstarka (har använt mina i två vintrar nu).
Fast vill man som TS ha varma tofflor tror jag inte de passar, är ju snarare en form av sandaler som knappast lär värma fötterna.
 
Nä, det är ibland 10-12 grader på golvet, så det räcker inte alltid med ett avstånd.. lite ull kan vara trevligt...
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast vill man som TS ha varma tofflor tror jag inte de passar, är ju snarare en form av sandaler som knappast lär värma fötterna.
Jag har ju strumpor i dem :thinking:. Tycker det blir varmt och skönt. Vill man lyxa till kan man ju köra vita tubsockor dock utan att vinna nåt stilpris hos resten av familjen :rofl:.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Reino ja Aino från Finland gör hållbara, varma tofflor med riktig sula. Populära stugtofflor.

https://www.reino.fi/

/M
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
Fårskinstofflor kan vara mysigt och skönt, men ger inte ett bra klimat för fötterna om det blir för varmt. :rolleyes:
Jag är lite insnöad på Norsk/nordisk kvalité, Klaveness. De har sandaler med stabila sulor men kanske tråkig design..?
https://www.stooks.se/varumarken/klaveness/klaveness-naturform-sandal
Finns med och utan bakrem. De har utbytbara sulor så man kan låta någon duktig sportbutik tillverka ”inlägg”.

Lätt att ”anpassa” när man är lite frusen. Man drar på sig ett par extra sockor.
Kardborrebanden går lätt att ändra.
Man får väl köpa sig lite udda roliga sockor och variera. Lätt att tvätta.

Håller i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.