Hej!

Vi köpte en bostadsrätt och vi planerar renovera köket. Enligt information från styrelsen är husets ventilation ett fläktstyrt frånluft- och tilluftssystem.

Jag har ställt frågan till styrelsen om vilken typ av fläkt får installeras i köket så kan vi planera för det när vi designar vårt nya kök. Svaret jag fick var att fläkten som får installeras ska vara en frånluftsfläkt med inbyggd motor utan grundflöde.

Fråga nr 1, Vad har vi för ventilationssystem i huset?
Fråga nr 2, Vilken typ av fläkt ska jag köpa? Förstår inte riktigt vad som menas med "frånluftsfläkt med inbyggd motor utan grundflöde".

Tack på förhand!
 
Hej! När är huset byggt?
 
D Dimchi skrev:
Hej!

Vi köpte en bostadsrätt och vi planerar renovera köket. Enligt information från styrelsen är husets ventilation ett fläktstyrt frånluft- och tilluftssystem.

Jag har ställt frågan till styrelsen om vilken typ av fläkt får installeras i köket så kan vi planera för det när vi designar vårt nya kök. Svaret jag fick var att fläkten som får installeras ska vara en frånluftsfläkt med inbyggd motor utan grundflöde.

Fråga nr 1, Vad har vi för ventilationssystem i huset?
Fråga nr 2, Vilken typ av fläkt ska jag köpa? Förstår inte riktigt vad som menas med "frånluftsfläkt med inbyggd motor utan grundflöde".

Tack på förhand!
Jo angående fläktsystemet så ska styrelsen i BRF kunna visa ett OVK-intyg (obligatorisk ventilationskontroll)
Sen finns det då en mängd olika lösningar beroende på när huset är byggt samt ev renoveringar.
I ert fall så är det då tilluft till lägenheten via ofta spjäll i rummen och sedan utsug i badrummet.

Angående "grundflöde" så kan man köpa sig en fläkt som alltid är i drift som då huset behöver för rätt luftomsättning men i ert fall så ska det vara en en fläkt med start/stopp och inget grundflöde.

Lite mer om detta:
https://hemmy.se/elektrohelios/kok/koksflaktar
 
  • Gilla
Dimchi och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! När är huset byggt?
Hej! Huset byggdes 1995
 
BirgitS
Vad är det för fläkt som sitter där idag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för fläkt som sitter där idag?
Det är en Electrolux CK 460.
 
BirgitS
Den kan användas både med och utan kolfilter, dvs. med utblås till en kanal i fastigheten eller med utblås i köket.

Kan du se var fläktens utblås tar vägen?
Finns det ett ventilationsdon för frånluft i köket?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den kan användas både med och utan kolfilter, dvs. med utblås till en kanal i fastigheten eller med utblås i köket.

Kan du se var fläktens utblås tar vägen?
Finns det ett ventilationsdon för frånluft i köket?
Fläktens utblås är kopplat till ventilationssystemet. Det finns även ett ventilationsdon för frånluft i köket.
 

Bästa svaret

BirgitS
Det var en ovanlig lösning. Men om det inte finns några anmärkningar på nuvarande lösning bör det ju gå bra att välja samma typ av fläkt igen. Kolla med styrelsen när senaste OVK gjordes och om det då fanns någon anmärkning på din lägenhet.
D Dimchi skrev:
Förstår inte riktigt vad som menas med "frånluftsfläkt med inbyggd motor utan grundflöde".
Det är nog vad man kallar för en vanlig köksfläkt. Den ska inte blåsa luft jämnt, den ska inte vara en kolfilterfläkt och den ska inte styra en centralfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.