Hej! Jag är på gång och ska bygga skjutdörrar till en garderobvsvägg. Just nu lutar det åt att använda två MDF-skivor på 16x1220x2440 mm.

Fördelen med dem är att de är släta och styva, och så skulle man kunna fräsa in handtag direkt i plattorna, fast de blír ju ganska tunga.

Finns det något material som skulle passa bättre?
 
Det finns färdiga skjutdörrar men de kanske inte passar i höjd. MDF är oslagbart vid platsbyggda snickeri konstruktioner.
 
- Plastic, har själv funderat på samma sak men undrat lite över stabiliteten. Ska dom spåra i golvet eller kan man nöja sig med upphängningen?
 
JanneH skrev:
- Plastic, har själv funderat på samma sak men undrat lite över stabiliteten. Ska dom spåra i golvet eller kan man nöja sig med upphängningen?
Använd ett skjutdörrs kit för garderober. Både upphängning och styrskena i botten.
 
Jag räknar med att behöva ha skenor både upptill och nedtill.

Färdiga skjutdörrar verkar ohyggligt dyra. Såvitt jag har kunnat se skulle Elfas och Lumis billigaste paket för en 250 cm lång vägg kosta åtminstone 15000 kr + inredning.  

Bygger man själv verkar det dyraste faktiskt bli beslagen. K-Rauta säljer vad som verkar vara bra beslag för 325 kr/par. Först räknade jag med att behöva två par beslag till varje dörr (ett uppe och ett nere), men det kanske räcker med ett par upptill, och sedan bara ett spår nedtill.

De beslagen ska klara upp till 40 kg, och en 122x244x1.6 cm stor MDF-skiva väger sisådär 35 kg. Så nu lutar det starkt åt att köra med MDF-varianten. En skiva per dörr.
 
Priset 15000:- verkar högt. Fredells tar för Lumi-Trendline m hel spegel 2,35x290(3 st x97cm) ca 7500:- kompl med monteringssatser, exkl inredning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.