Vi ska bygga ett fritidshus på 65 m2, kommer även ha en en utedusch.
Vi har fått för oss att det är luft/vattenvärmepump som gäller för oss och ska kika lite på vad som kan passa, vart börjar jag? Finns det fysiska återförsäljare i de större städerna?
När jag googlar skiljer priserna avsevärt och jag vill absolut inte köpa mer än vad som behövs.

funderar även på om man vågar sig på att köpa en begagnad på t ex marketplace el blocket? Någon som gjort det? Jag behöver hålla ner kostnaderna så vill titta på begagnat utan att bli dumsnål.
 
Var har du för värme i huset nu?
Vad skall du värma med LVVP annat än varmvatnet till uteduschen? hur många använder duchen och hur ofta, vilken tid på året?
 
Det är ett nybygge så finns inget alls.

Tanken är att huset kommer att användas mest sommartid men även lite helger.
Vi har tänkt att ha golvvärme i plattan (65m2) samt till dusch(även inne)/tvätta händer/matlagning (kommer ha diskmaskin).

Vi har idag en kolonistuga där vi satt in en liten vvb som funkar utmärkt, dock tar den slut när vi duschar men man har lärt sig anpassa sig.


Jonas_81
J Jonas_81 skrev:
Var har du för värme i huset nu?
Vad skall du värma med LVVP annat än varmvatnet till uteduschen? hur många använder duchen och hur ofta, vilken tid på året?
 
  • Gilla
/nenne och 1 till
  • Laddar…
Vid nybygge så avråder jag nog att köpa begagnad en ca 10 år gammal pump har inte samma COP värde som en ny... samtm slitna delar som kan ställa till det.
Modärnare pumpar har oftast också WIFI styrning som möjliggör att höjatempen inne när ni är på väg dit. Trevligare att komma fredag kväll om det är varmt inne redan.

För uteduch iallafall sommartid så skulle ju kanske en begagnad soplanel vara att värma vatnet men när du behöver värme inne vintertid så ändrar det ju lite i resonemanget och då kan LVVP vara bra alternativ till helheten.
 
  • Gilla
Jerry66 och 1 till
  • Laddar…
Vill du hålla nere kostnaden för bygget så skippa golvvärmen och värm huset med en bra luftluftvärmepump och några elradiatorer. Varmvattnet kan man göra med elektrisk varmvattenberedare om man ändå bara bor i fritidshuset en kortare tid på året. Går också att välja en frånluftsvärmepump som bara gör varmvatten, de kostar inte särskilt mycket. En begagnad luftvattenvärmepump skulle jag inte satsa på då utedelen slits ganska hårt och den tekniska utvecklingen har gått snabbt framåt inom det området.
 
  • Gilla
OFP och 6 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vill du hålla nere kostnaden för bygget så skippa golvvärmen och värm huset med en bra luftluftvärmepump och några elradiatorer. Varmvattnet kan man göra med elektrisk varmvattenberedare om man ändå bara bor i fritidshuset en kortare tid på året. Går också att välja en frånluftsvärmepump som bara gör varmvatten, de kostar inte särskilt mycket. En begagnad luftvattenvärmepump skulle jag inte satsa på då utedelen slits ganska hårt och den tekniska utvecklingen har gått snabbt framåt inom det området.
Håller med, luftvärmepump och radiatorer med frostvakt om LLVP skulle stanna.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
tack för svar. Låter ju bra med wifistyrd och möjlighet att värm innan man kommer fram.

Har du koll på vad man ska välja för typ av lvvp? Priserna skiljer ju otroligt mycket.

J Jonas_81 skrev:
Vid nybygge så avråder jag nog att köpa begagnad en ca 10 år gammal pump har inte samma COP värde som en ny... samtm slitna delar som kan ställa till det.
Modärnare pumpar har oftast också WIFI styrning som möjliggör att höjatempen inne när ni är på väg dit. Trevligare att komma fredag kväll om det är varmt inne redan.

För uteduch iallafall sommartid så skulle ju kanske en begagnad soplanel vara att värma vatnet men när du behöver värme inne vintertid så ändrar det ju lite i resonemanget och då kan LVVP vara bra alternativ till helheten.
 
Detta har vi funderat på lite men vi tänker ha betongplattan som färdigt golv tänkte vi att det hade varit skönt med värme i den.
Frånluftsvärmepump minns jag inte hur den funkar, får läsa på lite där.


QUOTE="Josth, post: 5148429, member: 98658"]Vill du hålla nere kostnaden för bygget så skippa golvvärmen och värm huset med en bra luftluftvärmepump och några elradiatorer. Varmvattnet kan man göra med elektrisk varmvattenberedare om man ändå bara bor i fritidshuset en kortare tid på året. Går också att välja en frånluftsvärmepump som bara gör varmvatten, de kostar inte särskilt mycket. En begagnad luftvattenvärmepump skulle jag inte satsa på då utedelen slits ganska hårt och den tekniska utvecklingen har gått snabbt framåt inom det området.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Magnus Larsson4
  • Laddar…
Ok, slipat betonggolv. En frånluftsvärmepump tar tillvara värmen i ventilationsluften som kyls av när den passerar värmepumpen. Den absolut vanligaste lösningen i nybyggda hus men det passar dåligt i ett fritidshus som står obebott under långa perioder av året och där man vill kunna sänka värmen. Finns dock frånluftsvärmepumpar som enbart gör varmvatten inte kostar särskilt mycket alls. Den behöver då bara vara påslagen när någon bor i huset och behöver varmvatten samt ventilation.
 
tack för svar igen, uppskattar att kunna ta del av kunskap här på forumet.
Mtp att ytan är rätt liten har vi inte tänkt ha något ventilationssystemet utan don/spjäl vid fönster för tilluft samt utsug på toalett samt vid spisen.


J Josth skrev:
Ok, slipat betonggolv. En frånluftsvärmepump tar tillvara värmen i ventilationsluften som kyls av när den passerar värmepumpen. Den absolut vanligaste lösningen i nybyggda hus men det passar dåligt i ett fritidshus som står obebott under långa perioder av året och där man vill kunna sänka värmen. Finns dock frånluftsvärmepumpar som enbart gör varmvatten inte kostar särskilt mycket alls. Den behöver då bara vara påslagen när någon bor i huset och behöver varmvatten samt ventilation.
 
S sarsag skrev:
tack för svar. Låter ju bra med wifistyrd och möjlighet att värm innan man kommer fram.

Har du koll på vad man ska välja för typ av lvvp? Priserna skiljer ju otroligt mycket.
Nedan är bra modeller:
Daikin Caldo II XRH 40/XRH30
Mitsubishi SUMO 35
Panasonic HZ 25 (fördel att den klarar sig på 10 amp)
Toshiba Daiseikai 9,5

Var i landet ska stugan ligga? Lite avgörande är storlek på innedelen, t ex SUMO och XRH40 är stora men behöver förmodligen inte blåsa lika mycket. Kanske de är för kraftiga för din lilla stuga och det blir mycket onoff.

Edit: Jag köpte själv HZ25XKE och är nöjd med den.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
Den ligger i Halmstad kommun.

R Riverground skrev:
Nedan är bra modeller:
Daikin Caldo II XRH 40/XRH30
Mitsubishi SUMO 35
Panasonic HZ 25 (fördel att den klarar sig på 10 amp)
Toshiba Daiseikai 9,5

Var i landet ska stugan ligga? Lite avgörande är storlek på innedelen, t ex SUMO och XRH40 är stora men behöver förmodligen inte blåsa lika mycket. Kanske de är för kraftiga för din lilla stuga och det blir mycket onoff.

Edit: Jag köpte själv HZ25XKE och är nöjd med den.
 
S sarsag skrev:
tack för svar. Låter ju bra med wifistyrd och möjlighet att värm innan man kommer fram.

Har du koll på vad man ska välja för typ av lvvp? Priserna skiljer ju otroligt mycket.
Som @Josth nämner också so Mitsu... men det kan ju vara för att jag på stugan har Mitsus LLVP redan och skulle jag skaffa LVVP hemma som jag funderar på så blir det nog den å då får all styrning samlat i MELCloud
Viktigaste är nog att kolla att modellen har verkningsgrad ner till -25 (Mitsu -28)
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
S sarsag skrev:
Den ligger i Halmstad kommun.
Okej då blir det kanske inte så kallt så du kan ta en billigare modell.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.