Det är helt rätt av dig @Mikael Eskilandersson att du fortfarande är kvar här och diskuterar med oss! All heder åt en politiker som tar sitt uppdrag på allvar!
Synd att de andra partiernas talespersoner inte följer exemplet.
 
  • Gilla
Karusellen och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är helt rätt av dig @Mikael Eskilandersson att du fortfarande är kvar här och diskuterar med oss! All heder åt en politiker som tar sitt uppdrag på allvar!
Synd att de andra partiernas talespersoner inte följer exemplet.
Det kanske de gjör om vi bjuder in den dem också.
Vill @Johan Löfstrand fortsätta diskutera bostadspolitik här så sd inte behöver stå oemotsagda?
 
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Nej, man får inte stycka av en tomt hur man vill. Finns riktlinjer för hur det får ske och framförallt när det gäller jordbruksmark är det dessutom bundet till att markens brukande ska underlättas.
Men kort kan man säga att Sverigehuset ska, liksom Attefallshusen, gå över kommunerna planer, men det går inte över riksintresse och strandskydd. Liksom Attefallshus så blir det en anmälningsplikt och då kan det stoppas av riksintressen och strandskydd.

Till förslaget hör också att strandskyddet ska förändras och ge större flexibilitet samt att riksintressena ska minska, samt att man inom vissa riksintresse ska möjliggöra viss bebyggelse. Så det är mer än bara huset vi föreslår. Läs gärna hela förslaget här:
[länk]
Jag förstår inte riktigt. I dokumentet du länkar till står inte ett ord om att huset skulle kunna uppföras planstridigt. Men det påstår du här att det skulle få göra? Hur är det ni har tänkt er?

Att ett bostadshus skulle få uppföras planstridigt är något HELT annat än att en komplementbyggnad eller tillbyggnad till befintligt bostadshus får uppföras planstridigt. Det går inte att dra parallellen till attefallshus. Tänker ni att enbart egenskaperna får vara planstridiga eller även användningsbesämmelserna? Hur ställer ni er till saker som markreservat, skyddsbestämmelser mm?


Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Priset är tyvärr inte helt lätt att räkna ut för oss. Skulle vi be två företag räkna på det skulle vi också få två olika pris. Men om ett byggbolag kan köpa 10 tomter och bygga 10 hus för försäljning och på förhand veta att det inte kommer fördyrande krav från kommunen eller andra oväntade administrativa kostnader. Då måste det göra processen billigare och snabbare.
Är alltså er uppfattning att bromsklossen för byggbolagen i produktionen av småhus är de dyra och långsamma kostnaderna enligt kommunens bygglovtaxa?

Det här byggbolaget du refererar till ovan köper in 10 tomter för X antal miljoner. Sen ska man bland annat:

- Betala förrättningskostnader
- Bygga väg alt betala gatukostnadsersättning
- Bygga dagvattenhantering
- Bygga och/eller betala anslutningskostnader för VA
- Markplanera och förbereda marken för att placera husen.
- Bygga själva husen

Och ni tänker då att det är bygglovkostnaden som är den avgörande punkten som gör att småhusproduktionen (enligt er) är för låg? Säg för enkelhetens skull att man helt skulle slippa den. Den är ju oavsett en parentes i sammanhanget?

(Nu har jag dessutom helt struntat i plankostnaden, Varför den skulle bli lägre med ett typgodkänt hus som dokumentet påstår ser jag inte alls logiken i. Än mindre hur detaljplaneläggning öht går ihop med påståendet ovan om planstridighet).
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Om du bortser från detaljer, som t ex "hela förslaget", så ser det väl rätt bra ut? :crysmile:
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Känns ju helrätt att ha ett hus i 1800-talsstil. Det återspeglar verkligen SD:s visioner för samhället och då framför allt kvinnornas roll och rättigheter. Jag förväntar mig att en kedja vid spisen ingår i basutrustningen
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Känns ju helrätt att ha ett hus i 1800-talsstil. Det återspeglar verkligen SD:s visioner för samhället och då framför allt kvinnornas roll och rättigheter. Jag förväntar mig att en kedja vid spisen ingår i basutrustningen
Och hijab ska dom ha också … nä förlåt så mycket. Huckle menade jag.
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Känns ju helrätt att ha ett hus i 1800-talsstil. Det återspeglar verkligen SD:s visioner för samhället och då framför allt kvinnornas roll och rättigheter. Jag förväntar mig att en kedja vid spisen ingår i basutrustningen
Du skojar väll annars är du ett S**N ! eller !!!
 
  • Wow
lat
  • Laddar…
G goerana skrev:
Du skojar väll annars är du ett S**N ! eller !!!
Utveckla gärna!
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
harry73
G goerana skrev:
Du skojar väll annars är du ett S**N ! eller !!!
Man borde ha ett emblem vid sitt namn som visar om man är SDare eller inte. Då blir det enklare att bedöma om någon är ett svin eller ej :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man borde ha ett emblem vid sitt namn som visar om man är SDare eller inte. Då blir det enklare att bedöma om någon är ett svin eller ej :rofl:
Du skojar lite kanske, annars är väl i snitt 20% svin...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
harry73
Såklart skojar jag lite. Man får inte diskutera politik, men man får skoja om det. Allt enligt forumreglerna.:geek:
 
harry73 harry73 skrev:
Såklart skojar jag lite. Man får inte diskutera politik, men man får skoja om det. Allt enligt forumreglerna.:geek:
Bostadspolitik får vi diskutera i denna tråd..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skojar lite kanske, annars är väl i snitt 20% svin...
I min värld är 5,08% svin, men vilka som är svin är beroende på politisk uppfattning och inget absolut och säkerställt tal...
 
N Noell skrev:
Jag förstår inte riktigt. I dokumentet du länkar till står inte ett ord om att huset skulle kunna uppföras planstridigt. Men det påstår du här att det skulle få göra? Hur är det ni har tänkt er?

Att ett bostadshus skulle få uppföras planstridigt är något HELT annat än att en komplementbyggnad eller tillbyggnad till befintligt bostadshus får uppföras planstridigt. Det går inte att dra parallellen till attefallshus. Tänker ni att enbart egenskaperna får vara planstridiga eller även användningsbesämmelserna? Hur ställer ni er till saker som markreservat, skyddsbestämmelser mm?




Är alltså er uppfattning att bromsklossen för byggbolagen i produktionen av småhus är de dyra och långsamma kostnaderna enligt kommunens bygglovtaxa?

Det här byggbolaget du refererar till ovan köper in 10 tomter för X antal miljoner. Sen ska man bland annat:

- Betala förrättningskostnader
- Bygga väg alt betala gatukostnadsersättning
- Bygga dagvattenhantering
- Bygga och/eller betala anslutningskostnader för VA
- Markplanera och förbereda marken för att placera husen.
- Bygga själva husen

Och ni tänker då att det är bygglovkostnaden som är den avgörande punkten som gör att småhusproduktionen (enligt er) är för låg? Säg för enkelhetens skull att man helt skulle slippa den. Den är ju oavsett en parentes i sammanhanget?

(Nu har jag dessutom helt struntat i plankostnaden, Varför den skulle bli lägre med ett typgodkänt hus som dokumentet påstår ser jag inte alls logiken i. Än mindre hur detaljplaneläggning öht går ihop med påståendet ovan om planstridighet).
Alltså, det stora problemet för företag som bygger småhus är inte kostnaden för bygglovet. Det lägger man ju bara på priset. Det stora problemet är att förhålla sig till 290 olika kommuners tolkning av PBL:n och de tusentals olika planer som finns. Ett exempel de själva tagit upp när jag pratat med dem, är höjden på ett elskåp, som kan skilja från en kommun till en annan. Ett elskåp kan man inte bara flytta 30 centimeter upp eller ner.
Det har också tagits upp olika tolkningar av hur stora badrum ska vara osv.

Ett typgodkänt hus, som Sverigehuset, ska få byggas på alla tomter avsedda för hus. Sedan exakt hur regelverket kring det ska se ut, återstår att låta utreda. Men det ska inte bedömas av varje kommun separat, utan det har ett centralt godkännande. Liksom Attefallshus inte bedöms separat, men det betyder inte att man kan bygga Attefallshus varsomhelst. Finns ju fortfarande ett regelverk.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.