4 infällda dosor c/c 150mm på rad med 2-vägs i varje ? Så alla adaptrar får plats. Kanske i strax under bordshöjd?

Eller varför inte montera de vridna 90 grader och 4 på rad vertikalt? :thinking: Får man några uppe vid bordet för mer tillfälliga inkopplingar.

Den dagen man möblerrar annorlunda kommer man kanske att ångra sig.:sweat:

Räknade just, och jag har 15 inkopplade apparater i befintlig hörna. :surprised:
 
Jag skruvar fast vanliga uttagslister på undersidan av skrivbordet. Exempel:
https://www.kjell.com/se/produkter/...overspanningsskydd-och-brytare-10-vags-p67669
Större väggvårtor av den gamla sorten med 50Hz transformator kunde ibland trilla ur pga gravitationen, men med moderna prylar är det inget problem. (annars löses det med buntband).
Vit grenuttag med flera eluttag, på/av-brytare, lång sladd, liggande på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Jag skall snart ge mig på att renovera kontoret och min plan är ett väggfast L-format skrivbord på 1,80x1,50x70. På ovansidan tänkte jag ha tre hörnboxar med tre uttag i varje samt två dubbla nätverksuttag. Under bordet tänkte jag ha två vanliga eluttag med två brunnar vardera samt ett dubbelt nätverksuttag (jag har fortfarande en stationär dator).

Ev drar jag bara en nätverkskabel till varje uttag till att börja med, det beror på hur långt min rulle räcker.
 
Så många som möjligt, de kommer ändå ta slut.

Räknade över jobb/kontorshörnan här och kom till 15 innan jag hittat alla grendosor.

Det drar iväg fort med laddare till diverse saker, högtalare, bildskärmar, datorer och andra prylar som behvövs. Sen är det bra att ha några lediga uttag också för sånt som kopplas in temporärt.

Sitter med ett hörnskrivbord och privat dator + jobbdator så inget jätteorimligt bortsett på något sätt.
 
MrJay
IKEA Åskväder, ett modulärt grenuttag.

askvaeder-startkit-set-om-4__0956680_pe804764_s5.jpg
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Det som jag alltid har anslutet ligger i en kabelränna fäst under skrivbordet där man enkelt också kan stoppa sladdarna så slipper man dem hängande.
 
MrJay MrJay skrev:
IKEA Åskväder, ett modulärt grenuttag.

[bild]
fantastiska!
Satte sådana på mitt nybyggda skrivbord.
Bild upp och ner av ett skrivbord med kabelförvaltning och ett stativ, i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Jo, kanske räcker med ett eller två 2-vägs i väggen, och så grendosor. Det är ju inga strömmar det handlar om, plus lättare att anpassa. Och billigare. :p
 
Jag funderade också på montage under skrivbordet men valde en annan lösning.
för att ta bort eller lägga till något så måste man ner och krypa på golvet. Jag
monterade en bräda under fönstret och satta mina kontakter där. Snyggt och
prydligt och framför allt lättöverskådligt. Det framgår inte tydligt av bilden, men
alla kablar hänger i krokar på elementet så de ligger inte i härvor på golvet.
Rörigt kontorshörn med överbelastade eluttag och sladdar, röd radio och gammalt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nått man ska tänka på (inte specifikt i det här fallet) är att när man kopplar skarvsladdar i serie är det lätt att man pluggar i lite för mycket belastningar, speciellt då skarvsladdar ofta bara har 1 eller 0,75 mm2 i area på trådarna. Och vara speciellt vaksam på sladdarna tidigt i slingan.
 
E elmont skrev:
Nått man ska tänka på (inte specifikt i det här fallet) är att när man kopplar skarvsladdar i serie är det lätt att man pluggar i lite för mycket belastningar, speciellt då skarvsladdar ofta bara har 1 eller 0,75 mm2 i area på trådarna. Och vara speciellt vaksam på sladdarna tidigt i slingan.
O så sätter man, om det är möjligt, dom mest effektkrävande i början av slingan.
 
hsd
M -MH- skrev:
Jo, kanske räcker med ett eller två 2-vägs i väggen, och så grendosor. Det är ju inga strömmar det handlar om, plus lättare att anpassa. Och billigare. :p
Det finns 4-vägsuttag
 
hsd hsd skrev:
Det finns 4-vägsuttag
Dock enbart utanpåliggande va? (Och då finns det ju även 6-vägs och än mer)
Eller har du hittat något 4-vägs för infällt montage?
Har varit på jakt efter det, så du får gärna komma med en länk om du hittat!
 
Det finns inte 4-vägs för infällt montage, dom skulle inte få plats inne i dosan. Så man är hänvisad till utanpåliggande om man ska ha fler än två uttagsbrunnar.
Det fans (fins?) ojordade 3-vägs tidigare som passade i dosor men dom håller inte "måttet" enlligt dagens normer.
 
Om man använder nyare utrustning där strömförsörjningen är en elkontakt/transformator med USB-uttag kommer man långt med en rejäl USB-hub med egen strömförsörjning, då slipper man en massa transformatorer.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.