Hej,
Vad är detta för eluttag? eller vad är det för något… se bild

Går det att ”göra om” till ett vanligt eluttag?
Om det går så ringer jag en elektriker!
 
  • Gammal, väggmonterad postlåda med övermålning, på en rosa vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person finger på en gammal, avmonterad strömbrytare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
De kallas ibland "bonnadräpare" (beroende på dialekt), pga antalet elolyckor de varit vållande till.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Ja de är rejält farliga. Det var det sista vi hade kvar som ensamt gav utslag i statistiken (ett dödsfall per år i snitt) så sent som in på 2000-talet.

Det beror lite på vad som är draget fram om det går att göra om till uttag enkelt. Det ser ut som rör och då kan man i 95% av fallen i värsta fall dra om. Så det är långtifrån omöjligt, tom troligt att det går att få upp ett vägguttag eller flera där.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Panor82
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De kallas ibland "bonnadräpare" (beroende på dialekt), pga antalet elolyckor de varit vållande till.
Här omkring går dom även under namnet "drängadödare"
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Samma som här i skåne.
Det var ju drängarna som fick jobba medan bonden satt i gillestugan :cool:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Usch får ett dåligt minne av dessa.
Som ~18åring så var jag på ett jobb där vi sprutmålade tak. Jag servade från marken och han på skyliften behövde mer skarvsladd och jag skulle förlänga kabeln med ytterligare en.
Jag tog tag i kabeln på vardera sidan kontakten och drog ihop händerna och fastnade. Jag vet att jag skrek och tittade på kollegan som snabbt förstod vad som hänt och började sänka skyliften. Djäklar så sakta den går nedåt. Jag inser att det kommer att ta tid innan han kan hjälpa mig och anledningen till att jag sitter fast var att kabeln var för kort så jag har närvaro att gå bakåt. Som tur var satt jag bara fast med armarna och farten jag fick upp gjorde att kabeln släppte.
Jag hade träningsvärk i armarna i veckor efter detta.

Blev lite OT men kanske någon som läser förstår allvaret och väljer att byta ut sina ’bonnadräpare’ istället för att spara.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
hempularen och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De kallas ibland "bonnadräpare" (beroende på dialekt), pga antalet elolyckor de varit vållande till.
Eller drängadödare
 
Problemen är främst inte uttagen utan skarvkablar med metallhandskar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är stora problem med de där uttagen. Ett allvarligt är att en vanlig schuko-stickpropp passar i de trepoliga som visas på bilden. Då blir det blixt och dunder på det som kopplas in. I industrin förekom 500 V, och då blev det ännu sämre om man stoppade in en vanlig stickpropp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.