Hej
Om fyra veckor skall jag få mina solpaneler.
Med hjälp av min leverantör/installatör så har jag ansökt om en 63 A produktionssäkring hos Eon.
De svarar att de vill ha 100 kkr för att bygga ut sitt nät.
Fråga : är inte nätbolag skyldiga enligt lag att kunna ta emot det jag vill producera?
Mätaren sitter på mitt hus och kabeln
mellan mätaren och deras kopplingspunkt ägs väl av eon och är deras problem.
Jag vill ha möjlighet till 63 A för framtida utbyggnad ,jag får 35A utan kostnad vilket i dagsläget täcker mitt behov men jag vill mer framöver.
Hänvisa gärna till källor.
Tackar
Sol vind och ?
 
E
M M219 skrev:
Hej
Om fyra veckor skall jag få mina solpaneler.
Med hjälp av min leverantör/installatör så har jag ansökt om en 63 A produktionssäkring hos Eon.
De svarar att de vill ha 100 kkr för att bygga ut sitt nät.
Fråga : är inte nätbolag skyldiga enligt lag att kunna ta emot det jag vill producera?
Mätaren sitter på mitt hus och kabeln
mellan mätaren och deras kopplingspunkt ägs väl av eon och är deras problem.
Jag vill ha möjlighet till 63 A för framtida utbyggnad ,jag får 35A utan kostnad vilket i dagsläget täcker mitt behov men jag vill mer framöver.
Hänvisa gärna till källor.
Tackar
Sol vind och ?
Ja. Du ska betala. Vem annars?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K
De är skyldiga att leverera och gräva ner kabeln inom en viss tid. Men du får betala utbyggnaden. Så är det.
 
M219,
Att 35 A produktionssäkringar är gratis, beror kanske på att ditt elnätsbolag då inte behöver byta ut serviskabeln mot grövre som är fallet med 63A. Att byta ut en serviskabel kostar stora pengar, tänk grävmaskin + grävmaskinist och själva serviskabeln, och det får den betala som önskar grövre serviskabel än den befintliga.
 
Din anslutning är förmodligen upp till 35A.
Då har du möjlighet att konsumera och producera upp till 35A

Nu vill du öka möjligheten att nyttja elnätet till mer än anslutningsavgiften är betald till. Och då har nätbolaget rätt att ta ut en engångsavgift för att täcka förstärkningen och rättigheten att nyttja elnätet mer.

I ovanstående fall ska du betala.

Ps. Man betalar en anslutningsavgift när man ansluter sig till elnätet den baseras på hur mycket man har rätt att ta ut eller mata ut mot nätet.
Normalt vid en nyanslutning för en villa så betalar man för "möjligheten" att ta ut 25A det gäller även vid produktion (dvs mata ut).
Vill man öka möjligheten så får man betala en avgift för att man behöver en "större" anslutning.... Denna kostnad ska läggas på aktuell kund, inte belasta kollektivet.
 
För att slippa avgiften behöver du gissningsvis visa nätbolaget något som styrker att aktuell fastighet har en betald anslutningsavgift upp till 63A.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Lite märkligt ändå att leverantören vet detta. Det måste ju finnas med i beslutsprocessen, du har väl kritat på innan du fick den här informationen från Eon? De kan så klart inte garantera 63A men borde veta att det inte är hugget i sten att man får uppgradera säkringen
 
Läs inlägg #1 och fundera på om det är nätägaren eller abonnenten som är blank och oinformerad. Solelinstallatören har givetvis sin plats i rollistan också och kanske inte till större hjälp för TS.
 
Hur stor solcellsanläggning ska du installera?

Tänk på att det bara är enstaka dagar som den verkligen ger full effekt, du kan ju skaffa ett batterilager eller strypa ned effekten vid de tillfällena, så kommer du långt med 35A huvudsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.