Jag är snart klar med bygget av min nya snickarverkstad. Pga fåniga planbestämmelser så blir det en liten byggnad, 2,5 x 5,5 m. Vad kan man inte avstå från i en snickarverkstad? Någon som har tips på platsbesparande åtgärder.

Tack på förhand/Bror
 
Vad hade du tänkt dig att ha i den? Lite lättare att tipsa om vad du kan avstå från om vi vet hur du tänkte ha det ;)
 
kaffebryggare, sopsäckshållare och sjukvårdsväska är helt nödvändiga...
 
Ok jag tipsar lite allmänt bra ljus och ventilation är ju ett måste. Sedan en skåpsrad med lådhurtsar skåp med hyllor och en bänkskiva på dessa lämpligen en laminat skiva billigt och stryktåligt. På denna bänk kan man sedan ha typ småmaskiner typ pelar borr, bänkslip ett skruvstäd är också bra att ha, ni förstår min tanke. över denna lite överskåp och kanske en verktygstavla för sina fasta nycklar skiftnycklar skruv mejslar osv. I överskåpen och underskåpen kan man ha sina hand maskiner lim skruv och sånt där Summa sumarum ha luckor där du kan istället för hyllor det blir mindre dammigt då..

Sedan är ju en snickarbänk eller ett större monterings bord bra att ha lämpligen med en konstruktion som man kan bytta ut topp skivan på då den får en hel del stryk. Under kan man ha skåp eller bara något gjort av typ 2"x4" här under brukar tvingar och knektar hamna då de är bra att ha nära till hands när det hettar till.

Sedan ett virkes och skiv ställ är ju aldrig fel att ha så man får lite ordning på alla pinnar. Gärna i anslutning till en fast sågbänk med en pendelkap eller kap&gir eller en radialarm såg i så det bara är att dra ut sin bräda på bänken kapa till sig det man behöver lägga tillbaka sin bit på rätt plats.

Maskiner lite större som är bra att ha.

Bords såg
Plan o rikt hyvel
Bandsåg
kantputs
svarv
pelar borr
kap o gir såg
En portabel spånsug om man nu inte kan dra rören i taket eller under golv.
kompressor
Hand maskiner.

överhands fräs gärna med ett vettigt bord till då ökar man användnings området enormt.
borrmaskin me sladd
skruvdragare
tigersåg
kexmaskin
sticksåg
spick pickor
slipmaskiner av olika slag
elhyvel
grovdammsugare me maskin start

säkert glömt hälften av alla bra maskiner men men. Var inte blyg för att fråga om du undrar över något själv är jag mitt i ombyggnationen av min snickeri lokal hade ju varit lite enklare om man inte hade en massa projekt rulla samtidigt.
 
Problemet för mig är i första hand att verkstan blir liten. Jag har en hel del med maskiner och verktyg, men allt får inte plats. Rikt o planhyvel, cirkelsåg, kap o gersåg, bandsåg, spånsug, en drös med handverktyg. Så frågan är, vad är minst nödvändigt, vad kan man avstå ifrån, vad kan man inte avstå ifrån, vad kan man byta ut mot mindre utan att tappa alltför mycket i prestanda och precision? kan kombimaskiner vara ett alternativ?
Ett exempel, den spånsug som jag har är ganska stor men utan spånsug kan man inte vara, eller? Det kanske finns någon som har tipps om en som är både liten och har bra sugförmåga.
 
Många spånsugar står ju på utsidan av verkstaden, är inte det ett alternativ?

Skulle föreslå att du sätter dörr på båda gavlarna så att du kan hantera virket rakt igenom verkstan vid behov. Inte så kul om det är kallt dock, men det skulle ge dig rätt mycket extra svängrum. Då kan du också gå runt ute om du har riktigt långa bitar.

Det låter väldigt trist att bli begränsad på det viset, finns det ingen annan lösning?

Mr Handyman
 
Jag håller också på att fundera över hur min snickarbod ska se ut. Det är ett förråd på garaget med måtten 6 * 2,9m så det är lite större än ditt. Men jag ska i stället få plats med vatten och en pump så jag kanske inte får så mycket mer totalt utrymme. På bilden kan man se lite hur jag tänkt men jag har inte bestämmt något än. Nere till vänster i bilden är vatten och pump. Hyveln kan kanske stå på hjul så att jag kan dra fram den mitt på golvet vid behov. I stället för en golvborrrmaskin så kanske jag ska ha en bänk där och ha en bänkborrmaskin. Bordsåg funderar jag på en lite mindre modell typ Bosch GTS 10 som jag kan ställa undan och sen ha på stativ på golvet. En gersåg är säkert också bra att ha. Bandsågen får ju inte vara för stor (men inte för liten heller).

Anders
 
  • Snickarbod.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Anders, snygg och redig bild. Mer sånt. Är det Google SketchUp? Ska försöka prestera en sån över min verkstad också.
 
Bilden är gjord i Chief Architect. Tyvärr är det lite dyrt att köpa för privatpersoner. Det finns en billigare variant som heter Home Designer Professional från samma företag men det går nog lika bra att använda SketchUp som ju är gratis från Google.
 
Jag har ritat en del i SketchUp och även om tröskeln faktiskt var rätt hög så börjar jag kunna få det som jag vill! Sen återstår det ju att få det som man vill i verkligheten också!
 
Varför inte en snickerikombi på hjul? Då hanterar du Rikt/plan, vertikalfräs och bordssåg i samma maskin. Klart platsbesparande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.