Hejsan !

Nu har det blivigt dags att uppdatera husets radiatorer med en luft/luft pump, rent ut sagt är det så att jag vill ha den bästa man kan få med minst krångel och reklamationer.

Såpass insatt är jag att jag ska ha en av storlek 12 som de flesta märken har, 9 blir för liten.

Har kollat på Electrolux oxy3heatpump som verkar fin, samt en kompis som håller på med Fujitsu Siemens ska kolla upp pris på en 12 från deras sortiment.

Panasonic känns som ett osäkert kort med tanke på de stora problem de haft under de senaste åren, har en granne som har en sådan som krånglat som fan.

Kompisen som håller på med Fujitsu pumpar hävdar att de helt klart är bland det bästa man kan få, gav exempel på en kund som kört pumpen med värmeåtergivning ner till -37 grader.

Någon som har andra tankar ?

mvh Tobbe
 
Sanyo 123 är ett säkert val.
 
Snailman
Sanyo stänger väl av sig vid -20 grader fortfarande?
 
Kolla in Fujitsu Nocria !
 
Ivt nordica, electroluxmodellen som du nämnde är bra pumpar, stort sätt samma innehåll förutom innedelarna som skiljer lite iform, utseénde, har för mig att bl.a ivt har 10års kompressorgaranti på den modellen vilket är mkt bra.
 
Hi, Jag är också inne på luftvärmepump.
Jag har ett stort tre 3! våningshus (inkl inredd källare) på ca 245 m2. Huset är byggt 1923 men totalreonverat 1988. Tills nu vi köpte det för ca 2 månader sedan.
Mitt gigantiska problem är att huset är uppvärmt med elradiatorer.
Som ni förstår är energiförbrukningen enorm för att värma upp dessa volymer.

Det finns en liten hjälp dock, en vedspis i köket och en gammal plåtkakelugn i salen/tvrummet.
Sedan finns det en nyare Jötul insatsspis murad i källarvåningen. De förra ägarna renoverade huset i etapper och källaren blev klar så sent som 2003.
På övervåningen finns ingen kamin eller vedspis, däremot är det förberett för en sådan (gjutet betong i golvet, hål för skorsten)

Jag återgår till uppvämningen.
På årsbasis förbrukade de förra ägarna ifjol 36000 kWh/år. Detta på två personer.
Jag vet av kontroll att uppvärminingen står för ca 28000 kWh vilket jag tycker är enormt mycket.
De förra ägarna var inte så flitiga på att elda i spisarna annat än i köket.

Hur mycket kan jag vinna på att elda mer kontinuerligt i de befintliga spisarna?

Jag är dock nu inne på att skaffa en (eller två) luftvärmepumpar för att, om möjligt eliminera användningen av de 20 år gamla elradiatorerna som jag tror är ineffektiva.

Jag har dock problem med placeringen av innerdelen (delarna vid 2 st).
Var placerar man bäst innerdelen?
Mitt problem är att där jag fått angivet av en firma (enligt en skiss jag ritade) att placera innerdelen, där är det för lågt mellan tak och dörr. Taket i entrén där han rekommenderade är bara 230 högt och till dörren endast 23 cm.
Innerdelen är 29cm. Så placeringen där innerdelen bäst skulle utnyttjas funkar inte.

Sedan, Var bör jag placera innerdelen -arna? Källaren? 1:a våningen? eller vindsvåningen?
Källaren består av en större gillestuga ca 35m2 och tvättrum och dusch på ca 16m2
Mellanvåningen med en stor inglasad veranda (22m2), kök samt sal/tvrum i vinkel är på ca 130m2 totalt.
Övrevåningen, som skall byggas om, har en toalett, ett stort rum (41m2) samt sovrum på ca 20m2.
Det stora rummet skall delas i två mindre.

I källaren finns golvvärme (som drivs med el). Har hört att det då inte är bra att sätta dit en värmepump då golven skulle förbli kalla när varmluften från pumpen
gör att termostaten slår av golvvärmen. Kan det vara riktigt?
Jag skulle fördra att ha golven lite kallare i källaren bara luften är behagligt varm. Det skulle tala FÖR en värmepump där.
Eftersom värmen stiger skulle man ju ha nytta av det till de andra våningarna, eller?
Det som talar EMOT är att jag har förstått att en viss "grundvärme" måste vara på i golven för att de inte skall "frysa". Kan det stämma?

Jag är dock helt inne på att att åtminstone installera EN luftvärmepump, i mellanvåningen. Trots två eldstäder.
Att helt värma upphuset med ved blir för arbetssamt och de dagar man inte är hemma blir ju huset att stå kallt.
Men att använda ved + värmepump borde väl vara en klok kombination.

När man eldar i köket (vi har ej ännu testat kakelugnen i salen) på nedrevåningen sprider sig värmen även till det stora rummet i övre våningen.
Därför tror jag inte på att jag behöver en värmepump på övre våningen.

Nu till den andra svåra delen.
Det finns en uppsjö av märken och modeller av luftvärmepumpar.
Finns det något märke som man BÖR undvika?
Var hittar jag testresultat?
Vågar man satsa på "okända" märken?

Dela med er av era erfarenheter, misstag och lyckade satsningar.
Om ni känner personer som är duktiga på detta... kan ni tipsa mig?

mvh

/Andreas
 
H
Undvik okända märken. Vissa problem med smörjning av kompressorn har gjort att Panasonic råkat ut för många haverier det senaste året. Även andra kvalitetsmärken har varit konstruerade på liknande sätt men inte råkat ut för samma mängd haverier som Panasonic. Den enda tillverkare som verkar ha tänkt om och anpassat oljecirkulationen så att det skall fungera i nordiskt klimat är Mitsubishi. Även om Sanyo och Fujitsu Nocria har ett mycket gott rykte så skulle i alla fall jag inte fundera på val av luftvärmepump - det skulle bli en Mitsubishi!
 
Daikin golv värmepump
 
EAQ17- Direktel på så pass stort hus låter som att elmätarn snurrar på bra :) finns nog mycket att spara in där, skulle själv tagit kontakt med en återförsäljare samt bokat tid för ett kostnadsfritt besök så att han/hon får se hur det ser ut samt gå igenom olika alternativ, som det verkar så lär du behöva en stor pump samt 2 innedelar.

Bästa placeringarna är ju där det är så fritt som möjligt dvs öppet, för luften att sprida sig typ korridor eller ett stort rum som har flera dörrposter, samt helst mot trapp till ovanplan, entré.

Klart att det lär hjälpa till om du har tillgång till ved att elda i de eldstäder du har samt har tid å ork.

Försök att få eldstäderna samt skorstenen besiktad å kollad av en fejare, mästare om det inte är gjort innan ni eldar.

Samt satsa på ett bra och välkänt märke samt en riktig installation av en behörig kyltekniker, elektriker.
 
Billigare och bättre att sätta in två pumpar istället för en STOR med två innerdelar. Sätt iaf en på övervåning skönt att kunna kyla ner på sommarn innan man ska till och sova, har ju en tendens till bli lite svettigt under täcket, även utan kvälls gympa :)
 
Blir nog en Fujits Siemens, med kompressorvärmare och värmekabel, en 12:a.

Känns som ett säkert kort !

Fjordell: Du får köpa en golv variant först så får vi se om det är bra grejjer :)

Mvh Tobbe
 
Tänkte ju övertala dig att köpa så att jag kan komma och flukta och känna lite :)
 
Jag skulle rekommender sanyo så du kan använda endast fläkt de gånger som du elda i kaminerna och vill sprida värmen!
 
Ivt 12gr-n
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.