K knightjocke skrev:
Vet inte hur jag ska beskriva det bra, men alla paneler hjälper ju till under alla de ljusa timmarna. Det är bara när man går över vad växelriktaren klarar av att ta hand om som det blir en förlust. Och den tiden och effekten kan vara så kort att man ändå vinner på den högre paneleffekten. Speciellt de dagar som man har lite mittemellan produktion, så har man ingen förlust bara nytta av de extra panelerna

Bra förklaring, sen är kanske omöjligt att svara mer precist på.

Men hade varit kul att se hur många procent effekt paneler ger i söderläge med optimal takvinkel. Antar de är ca 50-80 under soltimmar normalt sett men har ingen aning.
 
E
Jag har öst/väst, 45° lutning. Kör Fronius Gen 24, 10 kW tillsammans med 12.5 kW paneler totalt.

Sommaren är kort, och då solen verkligen skiner en molnfri dag, ja - då kanske du förlorar litegrann, men sett över året så vinner du förmodligen på att maxa som som du fått offererat.

Funderar själv på att addera cirka 1 kW... Jag ligger på cirka 6 kW per sida, och som mest har jag haft 7-8 kW totalt. Har dock bara varit igång sedan september 2022.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag har öst/väst, 45° lutning. Kör Fronius Gen 24, 10 kW tillsammans med 12.5 kW paneler totalt.

Sommaren är kort, och då solen verkligen skiner en molnfri dag, ja - då kanske du förlorar litegrann, men sett över året så vinner du förmodligen på att maxa som som du fått offererat.

Funderar själv på att addera cirka 1 kW... Jag ligger på cirka 6 kW per sida, och som mest har jag haft 7-8 kW totalt. Har dock bara varit igång sedan september 2022.
intressant hur många kW har du fått ihop per månad ? Har du någon graf ? Min leveranstid är ju augusti.
Har söderläge så alla paneler på samma håll ska bli intressant med produktionen.
 
E
Danin Danin skrev:
intressant hur många kW har du fått ihop per månad ? Har du någon graf ? Min leveranstid är ju augusti.
Har söderläge så alla paneler på samma håll ska bli intressant med produktionen.
Min anläggning driftsattes som sagt inte förens september så jag har ingen bra referens ännu på sommarmånaderna. Kan dock bistå med detta. I december hade vi en produktion på 85 kW. Rekord för året var igår med drygt 30 kW.

Med detta kan man ju tydligt se att det finns gott om utrymme...
 
  • Stapeldiagram visar daglig energiproduktion, -egenförbrukning, och -totalförbrukning för oktober 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram visar daglig energiproduktion, egenförbrukning, och konsumtion i februari 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, ser intressant ut, nu börjar solen krypa fram. Vad är egenförbrukning?

30kw under en dag är imponerande för en februari dag. Vart i landet bor du? Jag är i Skåne så hoppas kunna få lite lagom produktion .
 
Danin Danin skrev:
intressant hur många kW har du fått ihop per månad ? Har du någon graf ? Min leveranstid är ju augusti.
Har söderläge så alla paneler på samma håll ska bli intressant med produktionen.
När accepterade du offert och från vilket företag?Är mest nyfiken hur installationstiderna ligger just nu...
 
M mortimer skrev:
När accepterade du offert och från vilket företag?Är mest nyfiken hur installationstiderna ligger just nu...
Accepterade förra veckan och leveranstid är augusti. Men då har jag också väntat 8 månader på offert då de haft stopp för detta för att komma ifatt sig samt för att de nog inte inte vill ha 1.5 års väntetid vilket hade varit tufft. Nu hinner vi tvätta och måla taket så kommer bli riktigt kul när allt är färdigt. Vill inte nämna leverantören men vet de är riktigt seriösa och duktiga.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Min anläggning har varit igång sen mitten på januari och jag har också fronius gen 24 10kw, installerad effekt 13.7kWp 150grader sydost.
Skulle ha haft en fronius 20kw igentligen men då installatören inte visste när han skulle få tag i den fick jag välja mellan growatt eller gen 24 om jag ville ha en snabb installation. Enligt beräkningar ska gen 24 10kw ge ca 240kWh mindre på 1 år än vad 20kw hade gett.

Den har maxat några ggr nu i feb på 10.3kw så frågan är om man gjorde bort sig med att ta för liten växelriktare.

Hade med rekord igår.
Energiproduktions- och förbrukningsgraf med data för solenergi över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energiförbrukning och produktion under februari 2023 visualiserat i stapeldiagram; solenergisystem statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
B Bylow skrev:
Min anläggning har varit igång sen mitten på januari och jag har också fronius gen 24 10kw, installerad effekt 13.7kWp 150grader sydost.
Skulle ha haft en fronius 20kw igentligen men då installatören inte visste när han skulle få tag i den fick jag välja mellan growatt eller gen 24 om jag ville ha en snabb installation. Enligt beräkningar ska gen 24 10kw ge ca 240kWh mindre på 1 år än vad 20kw hade gett.

Den har maxat några ggr nu i feb på 10.3kw så frågan är om man gjorde bort sig med att ta för liten växelriktare.

Hade med rekord igår.
[bild][bild]
Jäklar! Bra kräm i syd!
 
E
Danin Danin skrev:
Tack, ser intressant ut, nu börjar solen krypa fram. Vad är egenförbrukning?

30kw under en dag är imponerande för en februari dag. Vart i landet bor du? Jag är i Skåne så hoppas kunna få lite lagom produktion .
Bor utanför Lund. :)

Egenföbrukning är hur mycket huset använt direkt av det som producerats. Kör 11 kW batteri också så det jämnar ut det lite på molniga dagar och håller en bit in på kvällen såhär på "våren".

Ser man på ovan inlägg så känns det som att jag borde bygga ut. :)
 
E enoch85 skrev:
Bor utanför Lund. :)

Egenföbrukning är hur mycket huset använt direkt av det som producerats. Kör 11 kW batteri också så det jämnar ut det lite på molniga dagar och håller en bit in på kvällen såhär på "våren”
E enoch85 skrev:
Bor utanför Lund. :)

Egenföbrukning är hur mycket huset använt direkt av det som producerats. Kör 11 kW batteri också så det jämnar ut det lite på molniga dagar och håller en bit in på kvällen såhär på "våren".

Ser man på ovan inlägg så känns det som att jag borde bygga ut. :)
Ser man på ovan inlägg så känns det som att jag borde bygga ut. :)
Jag vill samma att ha en växelriktare som klarar den effekten mina solpaneler har även om det bara är för en timme om dagen. Men det fanns inte att tillgå nu däremot väljer jag större finns inte möjlighet att koppla in batteri enligt säljare av de modeller de har.

Bryr mig inte om det nu men kanske framåt , men enligt honom var de förlust om man inte säljer elen av batterierna som laddas fullt på natten när el är billig.

H ar man elbil kanske batterier kan vara bra också. Men jag väntar med det. Men det går inte bara byxa växelriktare efter för de är svindyra , bygga ut kan jag inte heller mer på tak där är det max.
 
E
Danin Danin skrev:
Jag vill samma att ha en växelriktare som klarar den effekten mina solpaneler har även om det bara är för en timme om dagen. Men det fanns inte att tillgå nu däremot väljer jag större finns inte möjlighet att koppla in batteri enligt säljare av de modeller de har.

Bryr mig inte om det nu men kanske framåt , men enligt honom var de förlust om man inte säljer elen av batterierna som laddas fullt på natten när el är billig.

H ar man elbil kanske batterier kan vara bra också. Men jag väntar med det. Men det går inte bara byxa växelriktare efter för de är svindyra , bygga ut kan jag inte heller mer på tak där är det max.
Jo, jag tog batterier bara för att testa. Dyrt kanske, men tycker ändå det varit bra.

Ska man följa lagen så ska man inte ladda batterierna på natten, utan endast med den el som produceras av panelerna. Jag kör elbil, har egen serverpark osv, så har en rätt så hög förbrukning. Har varit väldigt sugen på att göra precis som du sa med batterierna och få typ 11 kW nästan gratis - men håller mig till relnerna och har ett gott samvete istället. :)

Just nu kör jag Lysekil Energi (LEVA), där all överproduktion lagras till vintern. Tror jag förlorar på det med tanke på att det är rörligt avtal (inte timpris), men tänkte iaf testa ett fullt år innan jag byter.

Gällande max effekt så finns det en kalkyl man kan göra online på Fronius hemsida om vad som är rekommenderat max. Tror inte dina dryga 13 kW är något problem ö.h.t.

Gällande batteri, nyttja möjligheten medans bidraget finns, det kan försvinna imorgon.

Lycka till!
 
Hej alla , dags för lite uppdatering av solpanelerna.

Vi fick dem installerade färdigt och klart för en vecka sen och Kraftringen tog bara några dagar för att besikta.

Vi har vår växlare utomhus under skyddad del med ca 2 meter till garaget .

Den är gjord för batterier kan man dra sladd eller måste växlaren flyttas om vi sätter till batterier ?

Anläggning är på 13.4 kW. Det är 33 paneler och växlaren är för 3-10kw , men tydligen har den en boost på 1kw så den går upp till 11kw.

Detta händer titt som tätt märker jag, elektrikern sa det är bara bra om växlaren får jobba maximalt. Vet ej varför dock.

Överlag verkar anläggning grym, vi har åtminstone 3-4 kW oavsett moln på dagen och annars runt 7-8 kW.


Lite frågor .
Någon som kan råda om det är värt att byta till Tibber ? Kraftringen har dålig service och har ingen information alls när jag frågade om vad jag får för pris för elen. Kunde dock läsa mig till att det verkar vara spotpris?

Så om elen kostar 1kr kan jag då sälja för 1kr ?
Att vara i elområde 4 kan då vara positivt ?

Jag har charge amp halo tyvärr går de inte begränsa elen varken på den eller bilen. Jag tänker det kan vara en fördel så man inte köper el till bilen.
Ska dock finnas green cherging som enbart ska ladda från solpaneler men inte fått igång det.

Sen verkar det vara mer fördelaktig att sälja dyr el på dagen och ladda med billig el på natten för elbilen. Än att slösa på att ladda med el från solpanelerna.
 
  • Mobilapp visar energiproduktion och intäkter från solpanelssystem för september 2023; totalt 123.73 kWh, 104.27 euro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av hus med solpaneler, app visar energiproduktion och intäkter, miljövänligt koncept.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

K
Danin Danin skrev:
Hej alla , dags för lite uppdatering av solpanelerna.

Vi fick dem installerade färdigt och klart för en vecka sen och Kraftringen tog bara några dagar för att besikta.

Vi har vår växlare utomhus under skyddad del med ca 2 meter till garaget .

Den är gjord för batterier kan man dra sladd eller måste växlaren flyttas om vi sätter till batterier ?

Anläggning är på 13.4 kW. Det är 33 paneler och växlaren är för 3-10kw , men tydligen har den en boost på 1kw så den går upp till 11kw.

Detta händer titt som tätt märker jag, elektrikern sa det är bara bra om växlaren får jobba maximalt. Vet ej varför dock.

Överlag verkar anläggning grym, vi har åtminstone 3-4 kW oavsett moln på dagen och annars runt 7-8 kW.


Lite frågor .
Någon som kan råda om det är värt att byta till Tibber ? Kraftringen har dålig service och har ingen information alls när jag frågade om vad jag får för pris för elen. Kunde dock läsa mig till att det verkar vara spotpris?

Så om elen kostar 1kr kan jag då sälja för 1kr ?
Att vara i elområde 4 kan då vara positivt ?

Jag har charge amp halo tyvärr går de inte begränsa elen varken på den eller bilen. Jag tänker det kan vara en fördel så man inte köper el till bilen.
Ska dock finnas green cherging som enbart ska ladda från solpaneler men inte fått igång det.

Sen verkar det vara mer fördelaktig att sälja dyr el på dagen och ladda med billig el på natten för elbilen. Än att slösa på att ladda med el från solpanelerna.
Om du har 10kw växelriktare så kan du koppla batterier, de större har inte batteri-stöd. Du behöver inte placera dem bredvid växelriktaren. Kablarna kan vara längre. Men kan bli lite extra spring vid service och underhåll.

Halo är ingen superladdare. Men det finns en app så du borde kunna styra några parametrar. Om du har en elmätare till den "amp guard" tycker jag att du har förutsättningarna för deras green charging.

Du behöver betala lite överföringsavgift på det du säljer. Och skatt tror jag. Men du får sedan tillbaka lite på skatten på det du har sålt.

Det är en fördel att vara i se4 när du säljer. Men när du köper tillbaka gäller samma förutsättningar. Så det kan gå på jämnt ut eller sämre om du har otur.

Du kan ha bundet elpris på att köpa och rörligt timpris på det du säljer. Eller månadsmedel "rörligt" på det du köper.
 
Tack för bra svar, måste säga kraftringen visar ingen info alls kring vad jag har förbrukat och vad solpanelerna sålt. Får kanske vänta några dagar.
Lite irriterad över jag inte har en sån där smartdosa på växlaren som visar elen som fastigheten förbrukar också .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.