Hej,

Fick en ny bergvärmepump installerad i slutet på september. Allt har varit frid och fröjd sen dess, pumpen verkar rulla på bra. Men...

Idag nere i pannrummet noterade jag att trycket på brine/köldbärarvätskan har sjunkit sedan installationen. Bifogar en bild från början på oktober och en bild från idag. Även om det inte är de bästa bilden går det tydligt att se att trycket sjunkit från ca 0,8-0,9 i oktober till 0,5 idag. Är detta en "normal" utveckling/förändring i trycket under årets gång?

Värmepump och rörsystem i ett tekniskt utrymme, med varmvattenberedare och expansionskärl synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl för värmeinstallation med tryckmätare, röd färg, monterad på vägg, svart rör ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till saken hör att när pumpen byttes så bytte vvs:aren också brinekärlet. Han konstaterade att kärlet satt fel, inte på högsta punkten, och ersatte det gamla plastkärlet med det röda kärlet.
Nära där det gamla kärlet satt noterade jag kondens på isoleringen och på arbetsbänken nedanför fläcken på bilden.

Interiör med rörledningar, två expansionskärl märkta som gammalt och nytt, och kondens vid det äldre kärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn i ett rum med träplank, rör, textur på vit vägg och tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta månne kölbärarvätska som läcker? Jag har tänkt höra av mig till firman imorgon. Men tänkte det kan vara bra att kolla här först :)
 
Kan vara kb eller så är det kondens som droppat från ärgande kopparrör. Har du 0.5 i tryck ska du inte vara orolig, det är nog med övertryck. Du kan kolla om du har kb läcka genom att kolla om du har "kondens" och dra med fingrarna och lukta på det, luktar det sprit, har du läcka. Har du gamla slangar, som du satt övertryck på nu, så kan det vara att de sviker i någon skar ute i backen någonstans.
 
  • Gilla
CCbygger och 1 till
  • Laddar…
Tack! Det kan nog vara ärgning från kopparrören som du säger. Kondensen har en svag doft av nånting, men inte kraftig spritdoft som jag läst att kb ska ha.

Inget konstigt i sig då att trycket sjunkit sedan installationen?
Allting verkar som sagt rulla på som det ska. Men ändå nyfiken på att fatta hur det fungerar.
 
fortsätter det sjunka så kontakta installatör. som sagt om det är ett gammalt hål som haft en genomskinlig behållare, som nu bytts och blivit trycksatt, så kan de svika i någon koppling, inte kul om det sker ute i backen, då måste man gräva upp och fixa det.
 
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.