H Hybro skrev:
Nja... mjuk, bösig, lätt, ingen kärna.
Ved som jag splintar upp lätt, och använder till tändved varje dag.
10 ggr mer jobb att ge sig på en lika gammal björkkubbe.

Egen erfarenhet under många år.

Men jag har även rivit i bösat i gamla hus, med fint hårt gran- och tallvirke.

Kan det ha något att göra med att när veden kapas till klampar, så får luften bättre tillträde, än vad det gör i en hel sågade stock, bräda, plank e t c?
Att luften skulle ha mer tillträde till ved än till sågade stabblagda bräder tror jag inte, felet är att lämna bark på virke/ved som ska sparas, det leder ofta till att virket försämras av insekter
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det har du troligtvis rätt i.
På en idealiskt kluven kubbe i två halvor täcker barken mer än hälften av klubbens vedyta.
Så är det inte på sågar byggnadsverk.

Och nu när jag tänker efter, så berättade min vän Sven då jag frågade honom om ved (blandved i en hög).
Vad som händer med ved då den blir liggande länge.
Svaret var att microber bl a angriper.
Vad händer då, frågade jag.
Ja, det blir värme, värme när microberna gör sitt. Alltså äter på vedmassan. Veden blir lättare.

- Nu kan jag tyvärr inte längre fråga min f d vän specifikt vad som skiljer björkved med bark och barrved med bark.

Kan vid tillfälle fråga nån gymnasielärare i biologi.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Kunde inte låta bli
Okej Google, tänd braskaminen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Fraxinus och 10 till
  • Laddar…
Det blir mycket granved nu när granbarkborren härjat några år. Gran brinner och värmer så det är okej men jag skulle gärna ha mina snygga granar kvar. Jag tog reda på en trave med halvrutten ved av olika trädslag. En kompis skulle hämta traven för 10 år sedan men det hände aldrig. Nu är den förstörda veden torr och perfekt att använda när det är dags att tända brasan. Jösses vad det tänder med skräpveden.
 
H Henkepen skrev:
Kunde inte låta bli
Säger själv:

Maria, lägg in mer ved.
Maria, hämta en pilsner.
 
  • Gilla
Bylow och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Säger själv:

Maria, lägg in mer ved.
Maria, hämta en pilsner.
Alla har vi våra lösningar! :ok::D
 
Gick den inte något i denna stil: peta in en pinne i brasan älskling, förklara varför du vill lämna mig.
Mars Rådström vill jag minnas han heter.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Det är nog mest vid själva klyvningen som det skiljer.
Vid klyvning om man låter björkkubbar ligga ett år krävs det mera arbete, speciellt rotbitarna och vresiga delar. Barr kan istället bli mera lättkluvet. Ungefär som med ek där man först får ta en ytbit innan man klyver resten, då barken håller ihop kubben. Men det ska vara alldeles speciellt om hydralklyven inte skulle orka.
Tändstickor har jag slutat med sedan många år, en halv mjölkkartong garanterar 100% snabb upptändning.

Glömde notera att hushålls/toa rullar också är bra, hålet i dem blir ett perfekt dragrör som får fart på elden.
 
Redigerat:
Tycker det är trevligt att gå ut i garaget varannan morgon och spänta lite stickor av gran eller tall. Brukar även av björk om den är typ kluven som en brädlapp.
Sååå gött att höra smällen från en liten vanlig Fiskarsyxa.

Sambon brukar tända i ugnen innan hon far till jobbet.
Gött att höra på elden, och känna strålningsvärmen när jag slevar i mig gröten.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…


Byggde om skithuset till vedeldad bastu.


Å här finns en beskrivning av energiåtervinning av rökgaser.


Min egen variant på det som ofta används i norska hytter.

De har en kamin med rökrör rak upp genom taket, via ett typ större yttre rör.
Det yttre röret är isolerat.

Mellan rören sugs således förbränningsluften in.
Blir riktigt varmt.


https://www.byggahus.se/forum/threads/budgetbastu-vedeldad.204324/

.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Det är nog mest vid själva klyvningen som det skiljer.
Vid klyvning om man låter björkkubbar ligga ett år krävs det mera arbete, speciellt rotbitarna och vresiga delar. Barr kan istället bli mera lättkluvet. Ungefär som med ek där man först får ta en ytbit innan man klyver resten, då barken håller ihop kubben. Men det ska vara alldeles speciellt om hydralklyven inte skulle orka.
Tändstickor har jag slutat med sedan många år, en halv mjölkkartong garanterar 100% snabb upptändning.

Glömde notera att hushålls/toa rullar också är bra, hålet i dem blir ett perfekt dragrör som får fart på elden.
Ett jädrans skitande om man ska tända en brasa varje dag.

Det mäktar inte jag:rofl:

.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Ett jädrans skiftande om man ska tända en brasa varje dag.

Det mäktar inte jag:rofl:

.
Vi har nog tänt 1-2 varje dag utan att bli utmärglade, om jag tolkar din text riktigt;)
 
Ang.

Att tända brasor med hjälp av tomma toarullar, som Anders S skrev
 
H Hybro skrev:
Med hjälp av tomma toarullar
Nu skrev jag ju inte det...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.