Valde att inte ha rör för tilluft till kamin i plattan när jag gjorde denna för fritidshuset.
Vet att det finns olika uppfattningar om vad som är rätt och fel men jag fastnade för att istället ta inlyft via spaltventiler på fönstren. Hade jag haft ftx hade jag nog gjort annorlunda men nu så tänkte jag att det ju faktiskt blir bättre ventilation i huset på detta vis. (Har en fläkt i badrummet som är enda utsug.)

Nu tycker försäljaren av kamin och skorsten att jag istället ska ha en skorsten som även hanterar tilluft, då detta ska vara så bra.
Synpunkter på detta? Då kunde jag väl lika gärna ha lagt med ett rör i plattan? Är det verkligen så bra med en sådan skorsten eller är det ett försäljningsargument?
 
min far har en sådan lösning. JAG tycker det är värdelöst!

1 Du värmer ju upp tillluften då kanalen går utanför det varma rökröret, och enligt mig brinner det bättre med kall luft.
2 Du måste ha det röret hela vägen ner, helisolerat.
3. på min fars så kryper anslutningen sakta av så helt plötsligt är den av och då åker värmen rakt ut extra mkt genom en skorstenseffekt.

avstå enligt mig.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi har Conturas Premodul med tilluft till vår Conturakamin. Jag valde det framför ett rör i plattan dels för att slippa köldbryggan i golvet och dels för att verkningsgraden blir något bättre med förvärmd luft. I ditt fall tror jag också att du skulle få visst drag från spaltventilerna om du tog luften från rummet. Det här med rör som glider isär lär ju vara ett installationsfel, vår installation är snygg och allting sitter där det ska. Om du nån gång ska uppgradera till FTX så är valet lätt (vi har det). Inga som helst problem att få drag i 6 m skorsten hos oss.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Vi har Conturas Premodul med tilluft till vår Conturakamin. Jag valde det framför ett rör i plattan dels för att slippa köldbryggan i golvet och dels för att verkningsgraden blir något bättre med förvärmd luft. I ditt fall tror jag också att du skulle få visst drag från spaltventilerna om du tog luften från rummet. Det här med rör som glider isär lär ju vara ett installationsfel, vår installation är snygg och allting sitter där det ska. Om du nån gång ska uppgradera till FTX så är valet lätt (vi har det). Inga som helst problem att få drag i 6 m skorsten hos oss.
Hur länge har ni kört med denna lösning och hur är erfarenheten? Vi har FTX och ska in med en Conturakamin också. Men är osäker på om vi ska använda tilluft via golvet eller skorsten.
 
T Tjopptjopp skrev:
Hur länge har ni kört med denna lösning och hur är erfarenheten? Vi har FTX och ska in med en Conturakamin också. Men är osäker på om vi ska använda tilluft via golvet eller skorsten.
Vi har haft den sen hösten -21. Inga problem alls. Vi startar med luckan öppen i 5-10 min för att få drag och då tar den såklart luften från rummet men det ryker aldrig in eller så och vi rör inte FTX:en. FTX:en är en Viessmann Vitovent 300f och vi kör 5 l/s mer frånluft än tilluft. I mitt tycke en riktigt smart lösning med tilluft i skorstenen.
 
M MagicFingers skrev:
2 Du måste ha det röret hela vägen ner, helisolerat
Nej, röret är ca. 50 mm större än motsvarande rör utan tilluft. Tilluften går mellan rökrörets isolering och den yttre manteln. Så själva tilluftsdelen är bara isolerad mot rökröret, inte mot rummet. Och ja, det måste gå hela vägen ner till kaminen. Men du ser ingen skillnad om du inte vet om det.
 
Redigerat:
MrJay
Enda nackdelen är att röret är så jädra dyr, jag höll att ramla av stolen när jag fick reda på att röret skulle bli dyrare än kaminen i vårt fall
 
MrJay MrJay skrev:
Enda nackdelen är att röret är så jädra dyr, jag höll att ramla av stolen när jag fick reda på att röret skulle bli dyrare än kaminen i vårt fall
Vi betalade 3000 extra. 21 istället för 18.
 
MrJay
R Redlös skrev:
Vi betalade 3000 extra. 21 istället för 18.
Det var inget! Vi kikade nyligen på Nordpeis Duo 5 DV och fick offert på 32k för själva kaminen och 40k för 4m skorstensrör!
 
B Byggsnyggen skrev:
Valde att inte ha rör för tilluft till kamin i plattan när jag gjorde denna för fritidshuset.
Vet att det finns olika uppfattningar om vad som är rätt och fel men jag fastnade för att istället ta inlyft via spaltventiler på fönstren. Hade jag haft ftx hade jag nog gjort annorlunda men nu så tänkte jag att det ju faktiskt blir bättre ventilation i huset på detta vis. (Har en fläkt i badrummet som är enda utsug.)

Nu tycker försäljaren av kamin och skorsten att jag istället ska ha en skorsten som även hanterar tilluft, då detta ska vara så bra.
Synpunkter på detta? Då kunde jag väl lika gärna ha lagt med ett rör i plattan? Är det verkligen så bra med en sådan skorsten eller är det ett försäljningsargument?
Är skorstenen som hanterar tilluft dyrare?
Isåfall vet du varför försäljaren tycker du skall ha den...
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Är skorstenen som hanterar tilluft dyrare?
Isåfall vet du varför försäljaren tycker du skall ha den
Det tror jag inte. Den var 3000 dyrare för installatören att köpa in så avansen var densamma, han visade inköpspriset för mig. Det är installationerna de tjänar pengar på, inte materialet. De har sina listpriser från Contura och de finns det inte så mycket göra åt. Däremot blev installationen inte dyrare trots att det var ett par extra moment iom att det blir ett extra rör bakom kaminen om den inte är förberedd för tilluftsskorsten. Alla Conturamodeller kan använda en sån skorsten men alla är inte förberedda fullt ut.
 
MrJay MrJay skrev:
Det var inget! Vi kikade nyligen på Nordpeis Duo 5 DV och fick offert på 32k för själva kaminen och 40k för 4m skorstensrör!
Jag kan tänka mig att branschen rider på elprisvågen och att de har skruvat upp priserna rejält sen jag köpte kamin 2021.
 
  • Wow
MrJay
  • Laddar…
Tilluftsskorsten är oslagbart bra! Behövs ju någon form av tilluft till en braskamin, annars dras ju kall luft in från rummet in i kaminen, och det blir kalldrag in i rummet. Alternativet är att dra in tilluft genom vägg eller golv, men det var inget alternativ för oss då kaminen står mitt i huset. Inget som ramlar isär hos oss iallafall. Jag tycker det är en briljant uppfinning.
 
  • Gilla
Redlös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.