Jag har nyligen köpt en sommarstuga där pumpautomaten till vattnet är sprucken (se bild) och undrar om någon känner till några alternativ som hyfsat snabbt, billigt och enkelt kan ersätta den befintliga.

Kan inte så mycket om pumpar och har försökt googla mig fram i pumpdjungeln utan att bli så mycket klokare.

Tar tacksamt emot tips på bra pumpautomater för dricksvatten från grävd brunn, eller om någon har förslag på något alternativt system som utan allt för stora ingrepp kan ersätta en pumpautomat. Helst där jag som någorlunda händig VA-nybörjare kan göra hela jobbet själv.

Rörigt förråd med vattenpump, ledningar, fuktfläck och textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk blå motor med etikett, kablar, på rött och vitt mönstrad yta, i mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte så farligt ut, det är väl bara ett motorfäste (som hör till motorn) som knäckts. Själva pumpen fungerar väl fortfarande (är intakt)?
 
Jag hade precis samma fel med min pumpautomat när den frös sönder. Jag köpte reservdelar (märke Robota) och lagade pumpen. Det är ett alternativ.

Annars finns det pumpautomater "överallt" om du vill köpa en ny. De kallas pumpautomat, hydroforpump eller "husvattenverk" om du vill söka. Kolla på din märkskylt och köp en med liknande prestanda.
Exempel, https://www.bauhaus.se/hydroforpump-al-ko-hw-4500-fcs-comfort#go-to-description
6990028a.jpg
Skaffa en frostvakt till utrymmet också! Ex, https://www.hornbach.se/p/frostvakt-malmbergs-200w-ip44-8559015/7088214/

Kolla även hur du tömmer pumpautomaten på vatten framöver inför vintersäsongen.
 
Tack för era bra svar!

Jag har misstänkt att den frusit eftersom det säkerligen varit frost i utrymmet där den står och tveksamt om den tömts av tidigare ägare. Tack för länken till frostvakten, ska köpa in en sådan direkt.

Ska ta en närmare titt på hela anläggningen till helgen och hålla tummarna för att Dilato har rätt och pumpen ändå kanske kan fungera.
 
Hej jag har själv haft en pumpautomat i stugans gästhus /förrådet. Men om någon sov i vårt gästhus ,Så ville man aldrig spola på morgonen pga det dj…. oljudet . Nu mera har vi en nedsänkt pump på botten nere i vatten brunnen ”fryssäkert ”. Strömbrytaren, kopplingarna och annat är inne i värmen i toaletten under tvättstället .Vi valt att ha lågvärme på inne i toaletten då klarar sig toaletten + blandarna . När blandarna fryst sönder i kallt utrymme så bli det dyrt .
Den pumpen vi har är på 220 volt och reglerar vattentrycket likt med en pumpautomat . Tyst och fungerar mycket bra för oss .
 
Ja en dränkbar vattenpump kanske kan vara ett alternativ för oss också. Men vet nog för lite för att ta mig an ett byte till det på egen hand. Är det en komplicerad och dyr process att byta till en pump som är nere i brunnen istället?
 
Har i vår sommarstuga en dränkbar Alko pump som styrs av en tryckbrytare under huset, när kranen öppnas, tvättmaskinen eller diskmaskinen startar så sjunker trycket och pumpen startar. Busenkelt system som fungerat i 10 år. Köp inte en för klen pump bara.
 
A astolf skrev:
irriterande att pumphuset rostar så första skvätten vatten blir missfärgad. Hade tidigare en rostfri robotapump men den har en helt annan prislapp.
Bra tips om rost! Ska ha med det i åtanke vid köp.

Dränkbar pump låter ju smidigt (och tyst), men kanske blir det inte lönt om det är ett stort projekt att byta pumptyp.
 
Minst jobb är att reparera pumpen eller att köpa en ny. Det finns pumpautomater med pumphus i rostfritt stål eller i plast så de är alternativ till den variant till den du har. Då slipper du rost i vattnet från pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.