Hej, nej det hade jag inte missat.

Det kanske var lite unikt iom det helt tvärt blev +3c i några dagar vid nyår.
Har dock inte hört om detta förr, men lär behövas dubbla höjden på snörasskydd, samt tror det egentligen är bättre att ha snörasskydd direkt mot panelerna så snön inte får "fart" 30-50cm och på så sätt glider över snörasskyddet, för det blir mer likt lavin.

Det låg ju kvar snö bakanför snörasskyddet upp en bit på solpanelerna efter raset.

Jag har 30graders lutning på taket för info.

Osäker hur mycket ett snöras skadar t.ex en bil från ett tvåvåningshus? Incidenten i Skellefteå där en huv blev bucklan är nog ca 7 våningar. (Ingen skadad)
 
Installatören avrådde från att skotta eller ens tvätta panelerna pga risken att skada dem. De genererar nästan inget ändå under snösäsongen och regn sköter tvätten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Installatören avrådde från att skotta eller ens tvätta panelerna pga risken att skada dem. De genererar nästan inget ändå under snösäsongen och regn sköter tvätten.
Att skölja dem med hjälp av vattenslangen som får imitera regn kan vara bra under tallpollenveckan, men annars ska man göra så lite som möjligt.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Det är ju väldigt stor risk att skada solpanelerna, så det bör nog lämnas orörda.

Jag har en sträng som jag kommer åt från marken, satte en mjuk borste på grensågens skaft och det funkade bra vid rätt tidpunkt med plusgrader ute.

Fick ihop några få kWh innan nästa snöfall, så det blev en låg timpeng....

Solpaneler täckta med snö, röd hustak, värmepump, träd, delvis snöig mark, soligt, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F1Alex och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.