Fins det några rättsfall. Alla tycks sluta i förlikning innan det blir något rättsligt utfall.
 
D Daniel 109 skrev:
Fins det några rättsfall. Alla tycks sluta i förlikning innan det blir något rättsligt utfall.
Det finns åtminstone någon handfull rättsfall. Googla "skäligt pris rättsfall".

Domstolarna följer strikt lagens bokstav samt förarbeten. I korthet måste den som begär betalt visa att den har rätt till pengarna och att priset är rimligt.

Jag tror det är få rättsfall dels för att många kunder betalar av okunnighet, dels för att få företag vill ta det till rätten och få sina prisberäkningssätt granskade.
 
krillek krillek skrev:
Jag ställde en enkel fråga om när du tycker att det blir oskäligt som du uppenbarligen inte kan/vill svara på tjejen!

Vad jag tycker är skäligt är direkt ointressant, då jag inte startat tråden och det inte är jag som tycker att fakturan är för hög!
Frågan personen som ska betala vad dom tycker är skäligt!
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S Stev87 skrev:
Vad jag tycker är skäligt är direkt ointressant, då jag inte startat tråden och det inte är jag som tycker att fakturan är för hög!
Frågan personen som ska betala vad dom tycker är skäligt!
Frågan är allt annat än ointressant eftersom du med bestämdhet hävdar att TS faktura är skälig.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Mikael_L
S Sir Duke skrev:
Det finns åtminstone någon handfull rättsfall. Googla "skäligt pris rättsfall".

Domstolarna följer strikt lagens bokstav samt förarbeten. I korthet måste den som begär betalt visa att den har rätt till pengarna och att priset är rimligt.

Jag tror det är få rättsfall dels för att många kunder betalar av okunnighet, dels för att få företag vill ta det till rätten och få sina prisberäkningssätt granskade.
Det vore riktigt bra för både kunderna och branschen ifall det drevs åtminstone till hovrätt att man prövar just frågan ifall grossistens prislista kan sägas vara vägledande i pris.
För det är ju en tråkig del i denna soppa, att det figurerar en hittepåprislista från en verklig och stor aktör, som man kanske kan tänka sig kan anses vara korrekt pris i juridisk mening, eller kanske inte, i juridisk mening.
Just nu svävar alla i ovisshet över vad ett domslut skulle hamna i.

Jag tycker det skulle vara finfint ifall det blev ett prejudikat som slår fast att galna prislistor inte gäller, utan att prisberäkningen mer måste göras utifrån utförarens inköpspris eller priser i vanlig handel.
Bra för branschen, då det beskär möjligheten för rötäggen som ingen är kompis med.
Bra för konsumenten som vet att risken att bli lurad är mindre och att de har lagens stöd bakom sig ifall någon försöker.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Bara till tingsrätten skulle vara en bra start.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bara till tingsrätten skulle vara en bra start.
Det kommer aldrig upp i tingsrätten. Det gäller privatpersoner och beloppen är relativt små.
Med ett bra svar från privatpersonen till tingsrätten, så kommer företagets advokater att rekommendera en förlikning. Utgången i målet är ju rätt tveksam.
 
Ja, det är ju så det brukar sluta. Vilket medför att det aldrig blir något utslag.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Frågan är allt annat än ointressant eftersom du med bestämdhet hävdar att TS faktura är skälig.
jaså, det har jag väl ändå inte gjort!

var står det med mina ord att jag tycker att hans faktura är skälig?
 
S Stev87 skrev:
jaså, det har jag väl ändå inte gjort!

var står det med mina ord att jag tycker att hans faktura är skälig?

Om inte...
S Stev87 skrev:
det är nog bara att betala och gå vidare
...betyder att du tycker att det är skäligt, vad betyder det då? Hade du tyckt att det var oskäligt borde du väl sagt att TS borde bestrida. I min värld är det binärt - antingen är det skäligt eller också oskäligt.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
Du skulle hållt dig till den första installatören som fortfarande satt luskammade hela stora internetet och letade efter dom billigaste delarna han kunde hitta på nätet.
Dock tar han alltid lång tid på sig för att hitta dom men han är i särklass den installatören som har billigast delar.

Men i sin iver att alltid vara billigast så lyckas han aldrig genomföra några jobb, så billig är han.

Ta han istället.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Du skulle hållt dig till den första installatören som fortfarande satt luskammade hela stora internetet och letade efter dom billigaste delarna han kunde hitta på nätet.
Dock tar han alltid lång tid på sig för att hitta dom men han är i särklass den installatören som har billigast delar.

Men i sin iver att alltid vara billigast så lyckas han aldrig genomföra några jobb, så billig är han.

Ta han istället.
Jag visste inte att jag, som kund till ett företag, kan styra över vilka de anlitar som underentreprenörer. Tack för att du lärt oss det.

Eller läste du inte texten?
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag visste inte att jag, som kund till ett företag, kan styra över vilka de anlitar som underentreprenörer. Tack för att du lärt oss det.

Eller läste du inte texten?
Jag läste i texten att han var så ivrig att komma igång att han ringde till Evify efter helgerna och undrade var installatören tagit vägen och i och med det och att Evify inte heller fick tag på denne installatör så avslutade dom samarbetet och tog in en ny istället.

Lite så man gör som kund om man vill styra ett företags underleverantörer, man klagar till företaget som anlitar dom.

Är jag på en för hög nivå för dig, kan dock inte sänka mig lägre.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Jag läste i texten att han var så ivrig att komma igång att han ringde till Evify efter helgerna och undrade var installatören tagit vägen och i och med det och att Evify inte heller fick tag på denne installatör så avslutade dom samarbetet och tog in en ny istället.

Lite så man gör som kund om man vill styra ett företags underleverantörer, man klagar till företaget som anlitar dom.

Är jag på en för hög nivå för dig, kan dock inte sänka mig lägre.
Nä det är jättelätt , men som sagt mamma sa att jag skulle hålla mig borta från det.
 
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Jag läste i texten att han var så ivrig att komma igång att han ringde till Evify efter helgerna och undrade var installatören tagit vägen och i och med det och att Evify inte heller fick tag på denne installatör så avslutade dom samarbetet och tog in en ny istället.
Ivrig och ivrig, om en leverantör säger att de ska komma i december och sen inte dyker upp, är man då dum i huvudet som kund som ringer och frågar?
Hur gör du själv när en leverantör lovar dig en leverans en viss tid och inget dyker upp, Sitter du tyst och väntar, eller lyfter du luren och ringer och frågar?

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Lite så man gör som kund om man vill styra ett företags underleverantörer, man klagar till företaget som anlitar dom.
Hur ska man göra som kund om man inte vill klaga, utan bara fråga när man kommer få leverans?
Eller ska man bara sitta och vänta för evigt?
Skulle du göra det själv?
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.