Hej
Har en snöslunga av märket Honda. Den är helt hopplös att starta kall, men får den stå i uppvärmt utrymme i ca 20-30 minuter så startar den på första försöket. Vad kan det vara som gör att den totalvägrar när den är helt kall, men startar så otroligt lätt när den är varm?
 
Gör ren förgasaren ordentlig och byt bränslefilter.

Är vanligt att det hamnar bös ovan på sätet till flottör ventilen.
Akta bara för denna brukar vara av typ silicone och ligger löst.

Min snöskoter trilskas så.
Brukar prima lite med hjälp av en smal slang som jag suger upp lite bensin i och blåser in i en av förgasarna via en original nippel för mätklockor.
Använd inte startgas!

Hittar inte felet. Gick utmärkt första 250 milen.
Ska montera en primer och jag hitta en för under hundringen
 
H Hybro skrev:
Gör ren förgasaren ordentlig och byt bränslefilter.

Är vanligt att det hamnar bös ovan på sätet till flottör ventilen.
Akta bara för denna brukar vara av typ silicone och ligger löst.
Tack för svar, men hur kan den då starta så fantastiskt bra om den är uppvärmd? Tänker att den eventuella skiten i förgasaren ju är närvarande, alldeles oavsett om den startas kall eller varm... :thinking:
 
Kondens i bensinen, som fryser i förgasaren ? Det hade jag för ett antal år sedan. Tappade ur all bensin och gjorde ren förgasaren. Fyllde sedan med alkylatbensin och sedan dess har den ALLTID startat på första draget !!!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
S supermao skrev:
Tack för svar, men hur kan den då starta så fantastiskt bra om den är uppvärmd? Tänker att den eventuella skiten i förgasaren ju är närvarande, alldeles oavsett om den startas kall eller varm... :thinking:
Därför att det behövs fetare bränsle/ luft - blandning för att det ska bli antändning vid kall motor.

Chokespjälllet stryper luftinblandningen vid kallstartproceduren.

Du har väl en fungerande choke?
 
H Hybro skrev:
Därför att det behövs fetare bränsle/ luft - blandning för att det ska bli antändning vid kall motor.

Chokespjälllet stryper luftinblandningen vid kallstartproceduren.

Du har väl en fungerande choke?
Snillen spelulerar😂
 
S supermao skrev:
Hej
Har en snöslunga av märket Honda. Den är helt hopplös att starta kall, men får den stå i uppvärmt utrymme i ca 20-30 minuter så startar den på första försöket. Vad kan det vara som gör att den totalvägrar när den är helt kall, men startar så otroligt lätt när den är varm?
Hej
Har precis samma problem med min Honda 970. Kom du på vad det berodde på?
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Snillen spelulerar😂
Och vad har Du att tillföra?

Nåt måste det väl ändå vara... Typ bränslevått tändstift?

Annars skulle du inte racka ned på en annan.
 
J Jens Josefsson skrev:
Hej
Har precis samma problem med min Honda 970. Kom du på vad det berodde på?
Nej, problemet är fortfarande aktuellt.
 
S supermao skrev:
Nej, problemet är fortfarande aktuellt.
Har du kollat oljenivån för motorn?Sålde en snöslunga för 2 år sedan och plockade isär både försgasare och gjorde rent luftfilter men vägrade starta Fick tips om oljenivån och startade utan problem och den hade gått typ 2 timmar samanlagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.