Jag försöker räkna ut hur mycket pengar jag sparar varje månad genom att frysa om fötterna på ett iskallt klinkergolv i badrummet i stället för att ha golvvärmen på. Det ligger en 30 m slinga där som enligt märkning har effekten 305 w. Och då har jag ju förstås inga problem att räkna ut en kostnad utifrån den angivna effekten och ett visst elpris per kwh.

Men jag undrar ändå över den angivna effekten. För termostaten gör ju att golvvärmen slås på och av beroende på när ström behövs (väl?). Och effektförbrukningen bör ju dessutom bero på vilken temperatur jag ställer in på termostaten? Är 305 w för slingan kanske "max"? Så om jag räknar med den effekten så får jag fram en förbrukningskostnad som är den maximala men därmed inte sagt att det återspeglar den faktiska förbrukningen (som borde vara lägre eftersom jag inte kör på maxeffekt?

Är det kanske så med tanke på variationer i förbrukningen att man alltid måste utgå från någon "snittförbrukning" för ett värmegolv? Sådana uppgifter finns ju lite här o var på nätet, angivet per m2.
 
Inte helt enkelt att räkna fram en korrekt förbrukningssiffra.
Hur många minuter slingan värmer är ju som du skriver, beroende på termostaten och vilket gradtal den är inställd på. Även faktorer som värme från annan utrustning/människor och hur välisolerat utrymmet är påverkar inkopplingstiden.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ja max effekt är ca 305 W så högre än det kan det inte bli vid normala inomhustemperaturer. Vilken effekt som går åt i genomsnitt när termostaten slår av och på beror på hur mycket slingan ska värma och hur det är med isoleringen i golvet under slingan. Normalt kan man säga att ett hus från 1960 behöver värmas med kring 60 W/m² när det är -20 °C ute för att hålla normal rumstemperatur.
 
  • Gilla
looserskin
  • Laddar…
Där är väl någon lysdiod eller annan indikator på termostaten som indikerar när den värmer. Du får sätta dig därinne med en bra bok och mäta tiden som den är igång resp. avstängd. Mät över 4 - 5 på avlags perioder.

Då får du ett hum om förbrukningen.

Sedan finns ju även en risk att det är en "självreglerande" slinga, i så fall påverkas effekten den drar av temperaturen i golvet, så vid normal rumstemp drar den mindre än märkeffekten.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Det här hjälper kanske inte dig supermest för du har ju inte samma förutsättningar som oss men såhär ser förbrukningen ut för vår golvvärme i badrummet.

Golvyta: 5-6 m2
Effekt: 600 W
Medelförbrukning 26/2: 216 W
Totalförbrukning 26/2: 5.2 kWh
Dygnsmedeltemperatur ute: -0,2 grader

Årsförbrukningen ligger på runt 1300 kWh

Stapeldiagram som visar elförbrukning över tid med kategorier som uppvärmning och varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
looserskin
  • Laddar…
H hellgun skrev:
Det här hjälper kanske inte dig supermest för du har ju inte samma förutsättningar som oss men såhär ser förbrukningen ut för vår golvvärme i badrummet.

Golvyta: 5-6 m2
Effekt: 600 W
Medelförbrukning 26/2: 216 W
Totalförbrukning 26/2: 5.2 kWh
Dygnsmedeltemperatur ute: -0,2 grader

Årsförbrukningen ligger på runt 1300 kWh

[bild]
tack, det är till nytta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.