Hej

Vi har en tomt där vi planerar att bygga ett fritidshus på 65m2 + en liten del loft.
På tomten har det tidigare stått hus men det finns inget där idag, det står en villa vagn som har indragen el, kopplad till 3-kammarbrunn/infiltrationsbädd (ca 10 år gammal) samt en djupborrad brunn, allt detta finns alltså idag på tomten.

Vi försöker göra en budget för husbygget och har lite grepp om en del av delarna.
Mitt stora frågetecken är nu vad man kan tänka sig att el + vvs-installationer kommer att kosta.

Det är alltså alla elinstallationer (+material) för ett nybyggt hus på 65 m2 + lite installationer i ett uterum på 35 m2.
Undrar också kring installationer (+material) för vatten/rör samt att vi har tänk att ha en luft-vattenvärmepump (är detta ett smart uppvärmningssystem till vårt tilltänka hus?). En badrum samt en liten enkel gästtoalett.

Det ska gjutas en platta med värme i så installationer ska gå här igenom.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville dela med er av vad liknande arbeten kostar er eller om ni har en tanke på vad detta ungefärligt kan kosta.
 
S sarsag skrev:
Hej

Vi har en tomt där vi planerar att bygga ett fritidshus på 65m2 + en liten del loft.
På tomten har det tidigare stått hus men det finns inget där idag, det står en villa vagn som har indragen el, kopplad till 3-kammarbrunn/infiltrationsbädd (ca 10 år gammal) samt en djupborrad brunn, allt detta finns alltså idag på tomten.

Vi försöker göra en budget för husbygget och har lite grepp om en del av delarna.
Mitt stora frågetecken är nu vad man kan tänka sig att el + vvs-installationer kommer att kosta.

Det är alltså alla elinstallationer (+material) för ett nybyggt hus på 65 m2 + lite installationer i ett uterum på 35 m2.
Undrar också kring installationer (+material) för vatten/rör samt att vi har tänk att ha en luft-vattenvärmepump (är detta ett smart uppvärmningssystem till vårt tilltänka hus?). En badrum samt en liten enkel gästtoalett.

Det ska gjutas en platta med värme i så installationer ska gå här igenom.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville dela med er av vad liknande arbeten kostar er eller om ni har en tanke på vad detta ungefärligt kan kosta.
Väldigt svårt att ge siffror.
Om ni kör på enkel el (inte för många uttag per rum och inget special och bara ngt uttag plus lampa i uterummet kanske) så kanske elen kan gå på 40-80 000 kr ? Vi betalade dryga 30 för att göra om elen och byta central i vårt 52 kvm fritidshus (som hade 70-tals standard) för drygt ett år sen. Beror lite på vilken elektriker ni får tag på också.

Är det ett fritidshus som ni kanske kommer kallställa, eller som riskerar att få strömavbrott en längre tid så skulle jag inte haft vattenburet system, särskilt om det ligger norrut (där det kan bli väldigt kallt).
Men samtidigt är det ju en bra investering för framtiden om ni tänkt flytta dit permanent.

För fritidshus skulle jag annars rekommnedera luftvärmepump med fjärrstyrning, och ett par el-element som backup. Då kan man ställa ned värmen när man inte är där till ca 10-15 grader, och sen slå på den strax innan man åker upp så huset är uppvärmt.

VVS vet jag itne vad det kan kosta 50-100 kkr kanske, med relativt enekel standard minus ev värmeinstallation
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
Tack för svaret! Det är alltid intressant att höra vad andra har fått för siffror. Vi har en killen som hjälpt oss lite som känns bra och haft schyssta priser.
Har inte tänkt att ställa av huset på vintern utan alltid ha på grundvärme. Huset ligger i Halmstad kommun så långt söder ut om ser till landet som helhet. Har dock lite dålig koll på det brukar vara strömavbrott, kan höra med grannarna, tror dock inte detta är ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.