Hej!
Hus från mitten av 60-talet. Källare. Tyvärr mycket vatten under huset.
I gillestugan har vi nu rivit ut allt! Det var liggande träreglar längs med golvet. Dessa var nedtrampade och ingjutna i betongen. Ovanpå det plast och tjära. Sen parkett.

Vad jag undrar över är Varför det även var stående reglar på några ställen?

Inte i direkt anknytning till de liggande reglarna, utan lite på måfå ser det ut som. De slutar i samma höjd som den gjutna betongen. På ett ställe var den dold under nån dryg centimeter betong.

På tre ställen har dessa stående reglar lett upp vatten som sen bildat små pölar på de nu råa betongen.

Satte man kanske Dessa stående reglar för att veta hur högt betongen skulle fyllas på vid gjutning?

Nån som vet mer?
Med vänliga hälsningar
 
Åsa Lund
Det är troligen tryckt virke och det verkar som om man på den tiden trodde att sånt virke inte ruttnar. Så det var alltså ett smidigt sätt att få fast regelvirket, att gjuta fast det, innan man fortsatte bygga väggarna :seenoevil:
 
  • Gilla
Null5 och 2 till
  • Laddar…
De vertikala är nog höjdmarkering så man fyller rätt mängd betong, borde varit borttagna när gjutningen var klar.
Protte
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det är troligen tryckt virke och det verkar som om man på den tiden trodde att sånt virke inte ruttnar. Så det var alltså ett smidigt sätt att få fast regelvirket, att gjuta fast det, innan man fortsatte bygga väggarna :seenoevil:
Yes. Det är jag med på. De liggande reglarna var nedtrampade (i brist på bättre vetande) på ett billigt sätt för att sen lägga innergolvet på. Det är de stående jag funderar på.
 
prototypen prototypen skrev:
De vertikala är nog höjdmarkering så man fyller rätt mängd betong, borde varit borttagna när gjutningen var klar.
Protte
Hej! Det var så jag gissade i texten också. Jag undrar bara om nån vet fler orsaker till dessa vertikala/stående reglar.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.