Tomture61
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Håller med om att isolera med diffusionstät skumisolering (säsv typen som @olofh hänvisar till) antagligen vore mycket dåligt i denna sitution. Har dock fått för mig att fogskum är en annan form av polyuretan med öppna celler och därmed mindre illa? Men absolut något jag själv aldrig skulle överväga.
 
Varför skulle det vara dåligt ? Läggs både diffusionstät plast och takpapp direkt mot trä enl. Norm.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Tomture61
R reez skrev:
Varför skulle det vara dåligt ? Läggs både diffusionstät plast och takpapp direkt mot trä enl. Norm.
Vet ej hur Norm bygger :rofl: själv kör jag diffplasten på den varma sidan i klimatskalet .
I mitt hus dikt mot gipsväggen , i mitt garage mineralulls isolering på bägge sidor .
Takpapp läggs dikt mot tex. råspont , samtidigt har råsponten en sida mot ett ventilerat utrymme .

Ett golv är oftast tätt med diffplast under tex ett laminatgolv , tätar man med skum från andra sidan ;)
Hur ska trä andas under såna förutsättningar !
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Fogskum är avsett att ligga dikt emot organiskt material. Både reglarna i stommen och fönsterkarmen är ju oftast trä. Och det är inte diffusionstätt. Jag vidhåller vad jag skrev tidigare. Kan man få fogskummet att ligga som ett jämntjockt lager under golvet kommer det att fungera utmärkt som isolering. Men jag förstår inte hur man skall få dit det utan att det ramlar ner på marken innan det härdat.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
A Avemo skrev:
Fogskum är avsett att ligga dikt emot organiskt material. Både reglarna i stommen och fönsterkarmen är ju oftast trä. Och det är inte diffusionstätt. Jag vidhåller vad jag skrev tidigare. Kan man få fogskummet att ligga som ett jämntjockt lager under golvet kommer det att fungera utmärkt som isolering. Men jag förstår inte hur man skall få dit det utan att det ramlar ner på marken innan det härdat.
Fogskum skall heller inte användas till att täta mellan karm / stomme .
Står så uttryckligen från en del fönster / dörrleverantörer .
Fogskum expanderar och kan deformera karm .
Men kör fogskum du , om det känns bättre för dig .
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Tomture61
Hur var det nu igen med enstegstätade fasader .
Var det en fantastisk ide eller .........
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fogskum skall heller inte användas till att täta mellan karm / stomme .
Står så uttryckligen från en del fönster / dörrleverantörer .
Fogskum expanderar och kan deformera karm .
Men kör fogskum du , om det känns bättre för dig .
Varför ta upp sådant som inte har med tråden att göra? Fogskum är avsett precis för att täta mellan karm och stomme. Du skriver ju själv orsaken till att vissa fönstertillverkare inte godkänner fogskum. Och det har ingenting med diffusion att göra. Jag använder fogskum på vissa ställen där det känns bra. Som sagt inte som golvisolering. Och det av helt andra orsaker än diffusion eller expansion.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur var det nu igen med enstegstätade fasader .
Var det en fantastisk ide eller .........
Som sagt. Fogskum är diffusionsöppet.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kommer golvet bli varmt utan värmekälla?
Är det drag går det nog att täta.
Men jag skulle lagt ullmatta alt. heltäckningsmatta i ull.
Och givetvis tofflor!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Tomture61
A Avemo skrev:
Varför ta upp sådant som inte har med tråden att göra? Fogskum är avsett precis för att täta mellan karm och stomme. Du skriver ju själv orsaken till att vissa fönstertillverkare inte godkänner fogskum. Och det har ingenting med diffusion att göra. Jag använder fogskum på vissa ställen där det känns bra. Som sagt inte som golvisolering. Och det av helt andra orsaker än diffusion eller expansion.

Som sagt. Fogskum är diffusionsöppet.
Förstår nu varför du har dina egna ideer .
Att jag tar upp enstegstätade fasader har vell allt att göra med hur trä skall behandlas .
Att fogskum är som en tvättsvamp , dvs. suger åt sig väta gör vell inte produkten optimal att använda för isolering eller att använda dikt mot trä .
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
Så ser det ut. Ska man lägga cellplast i facken, eller täcka hela botten? Tips på tjocklek?
 
  • Under en byggnad, träbalkar, stenfundament, löv och skräp på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Hur mycket isolering ligger i golvbjälklaget?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket isolering ligger i golvbjälklaget?
Ingen aning. Inredd med laminat och heltäckningsmatta. Uppsatt på 80-90-tal. Svinkallt.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Tomture61
Måste finnas en andemening med brädorna som ses i botten .
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Du borde kolla hur mycket isolering det finns, uppifrån.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.