Hej! Jag har tagit mig an projektet att försöka fräscha upp mitt garage, så att jag kan sätta upp en liten verkstad. Jag är i processen att förbereda för att måla väggarna och undrar om någon har lite tips.
Garaget ligger vägg i vägt med vårt hus, men ingång utifrån. Det finns ett vattenburet element på väggen in mot huset men det verkar inte vara inkopplat. Fjärrvärme ledningarna gå genom garaget och det verkar hålla strax över nollan under vintern.

Min fundering uppstod när jag började skrapa/borsta väggarna, för att få bort lös färg innan jag putsar hål/sprickor.

Det ser ut som att väggarna är målade med en färg som inte verkar sitta så bra.
Putsen/spacklet som verkar vara använt under sitter relativ okej, när jag skrapar med en skrapa så lossnar färgen på vissa ställen rätt lätt och det under är mer i kritsubstans.

Vad jag undrar är om någon har input på om man borde skrapa väggarna helt färgrena eller lämna det som verkar sitta.

Jag känner mig inte allt för kinkig med finish men skulle ju vilja att färgen sitter kvar och inte kexar av efter ett år!

Trädörr i sliten vägg med synligt isoleringsskum och trasig puts, inomhusscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med skador och spruckna lager av puts, exponerad isolering, eluttag, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vägg med flagnande färg och en radiator till höger. Renoveringsbehov är uppenbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med flagande vit färg som avslöjar underliggande grå betongyta. Slitage, textur, nedbrytning, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Färgen är för tät och fukt vandrar upp i väggen. Slipa av plastfärgen och om du vill ha det fint så finputsa med bruk och ev måla med silkatfärg eller kalkfärg.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Jag kan rekommendera en diffusionsöppen silikonfärg för att få bra beständighet. Otroligt långa ommålningsintervaller på dem.
 
Vet inte om jag ser fel men det ser ut att vara blåbetong i väggarna :thinking:…. Om så är fallet kanske det ska vara en annan lösning på renoveringen ?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
C claym skrev:
Vet inte om jag ser fel men det ser ut att vara blåbetong i väggarna :thinking:…. Om så är fallet kanske det ska vara en annan lösning på renoveringen ?
Tack för all respons och tips!

Det skulle det nog kunna vara, husen (radhus) är från 60-talet.
Hur menar du att det ska vara en annan lösning på renoveringen?
 
T tsbo skrev:
Tack för all respons och tips!

Det skulle det nog kunna vara, husen (radhus) är från 60-talet.
Hur menar du att det ska vara en annan lösning på renoveringen?
ah nu förstår jag vad du tänkte på, man kanske behöver putsa/tapetsera med något som skyddar mot radon?
 
T tsbo skrev:
ah nu förstår jag vad du tänkte på, man kanske behöver putsa/tapetsera med något som skyddar mot radon?
ja precis. Fast detta är ett garage och jag antar att ni inte spendera allt för mycket tid där? Dvs er exponering är minimal . Då kanske det är sak samma och ni behöver inte kapsla in det . Det hade varit en annan sak om det varit i bostaden .
 
C claym skrev:
ja precis. Fast detta är ett garage och jag antar att ni inte spendera allt för mycket tid där? Dvs er exponering är minimal . Då kanske det är sak samma och ni behöver inte kapsla in det . Det hade varit en annan sak om det varit i bostaden .
Anledningen till att jag vill fixa till garaget är för att kunna ha en liten verkstad och ev en yta att ställa en skivstångsställning på.
Så det är ju inte flera timmar per dag det handlar om.
I min totala okunnighet så känns det ju som att ventilation borde räcka för att få ner ev. Radonvärden.

Alternativet skulle väl annars vara att ev sätta ångspärr och sen dra uppskivor som jag målar.
 
T tsbo skrev:
Anledningen till att jag vill fixa till garaget är för att kunna ha en liten verkstad och ev en yta att ställa en skivstångsställning på.
Så det är ju inte flera timmar per dag det handlar om.
I min totala okunnighet så känns det ju som att ventilation borde räcka för att få ner ev. Radonvärden.

Alternativet skulle väl annars vara att ev sätta ångspärr och sen dra uppskivor som jag målar.

det är nog inga problem eftersom du är där så kort tid . Precis som du säger , vill du kan du alltid ventilera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.