Hej! ett vanligt ASSA 580 eller 582 fungerar utmärkt utomhus om det sitter kapslat så att säga .
//Goerana
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tror du onödigt krånglar till det. Det handlar om att tåla minusgrader och regn. Det sitter inte under vatten eller i en industri. Jag hoppas på att hitta en enkel lösning. Kamera har inget med detta att göra men det har jag också. Säkerheten är mindre viktig därför att låset är långt ifrån svagaste länken här. Hade det inte varit opraktiskt och fult hade jag kunnat använda ett hänglås.
Nja snarare har jag erfarenhet från yrkeslivet och vet vilka problem som kan uppstå.
Som sagt så fungerar oftast elslutbleck eller tryckesfrikopplingslås (eltryckeslås, ellås) bra, skillnaden är att en sitter i dörrbladet och den andra i karmen.
Jag använder ofta eltryckeslås Robust (t.ex. 990) eller från Safetron då de är prisvärda men det finns fler tillverkare ASSA, Step osv, ofta fungerar eltryckeslås bättre än elslutbleck i grindar och det är det jag rekommenderar.
Angående styrning så är det tycke och smak samt om de ska integreras med annat t.ex larm mm.
Det bästa är att fråga den du ska köpa av, ett alternativ kan vara Paxton10.
Ytterligare ett alternativ är att leta styrningen (passersystemet, access control) i Kina och köpa en billigare lösning där som fungerar med app som går att kombinera med svenska eltryckeslås eller elslutbleck (i kina är det även vanligt med elektriska magnetlås som även det kan vara ett alternativ till låsning).
Om det är bra skyddat så kan ett dkey fungera och du slipper installera allt annat men då måste du dra upp handtaget för att låsa vilket kanske inte fungerar med besökare, normalt installerar man inte dkey i en grind utomhus så jag rekommenderar inte den lösningen då det troligtvis blir problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Skumpe
G goerana skrev:
Hej! ett vanligt ASSA 580 eller 582 fungerar utmärkt utomhus om det sitter kapslat så att säga .
//Goerana
Perfekt hur styr jag det med app?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag gör allt själv så det är inget alternativ med offert från låssmed tyvärr.
Bara för att du gör saker själv utesluter ju inte att du får hjälp av en låssmed. Jag brukar köpa cylindrar, nycklar, hänglås och få hjälp med val av dessa från en låssmed men monterar allt själv. Inga konstigheter.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Skumpe
S Svante Svenson skrev:
Bara för att du gör saker själv utesluter ju inte att du får hjälp av en låssmed. Jag brukar köpa cylindrar, nycklar, hänglås och få hjälp med val av dessa från en låssmed men monterar allt själv. Inga konstigheter.
Hjälper han dig gratis? Jag menar såklart att göra både efterforskningar och det praktiska själv.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hjälper han dig gratis? Jag menar såklart att göra både efterforskningar och det praktiska själv.
En offert är oftast gratis.

Att du begär en offert och företaget lämnar offertförslag gör inte att du binder dig till att köpa material/tjänst från företaget.

Många företag räknar med att kanske var 20:e offert ger jobb till företaget. Då läggs kostnaden för att göra 20 offerter utslaget på alla timmar som företaget säljer till kunder.
 
Skumpe
Demmpa Demmpa skrev:
En offert är oftast gratis.

Att du begär en offert och företaget lämnar offertförslag gör inte att du binder dig till att köpa material/tjänst från företaget.

Många företag räknar med att kanske var 20:e offert ger jobb till företaget. Då läggs kostnaden för att göra 20 offerter utslaget på alla timmar som företaget säljer till kunder.
Jag ska vara ärlig, jag hade inte velat ta en offert bara för att få tips utan någon avsikt att acceptera offerten. Jag använder heller inte affärer som showrooms för att sen köpa grejerna billigare på nätet.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hjälper han dig gratis? Jag menar såklart att göra både efterforskningar och det praktiska själv.
Alltså om de har produkterna jag behöver så köper jag ju dem, så där tjänar de sina pengar. Och när det gäller att lägga om cylindrar så låter jag dem göra det då jag inte kan det själv. Så i ditt fall skulle jag fråga låssmed om de känner till produkter eller har tips om vilka leverantörer som skulle kunna bistå, och sedan kontakta de tillverkarna/leverantörerna. Du skulle också kunna kontakta de potentiella tillverkare/leverantörer du känner till nu, som Dorma och Assa Abloy och se om de kan bistå.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Perfekt hur styr jag det med app?
Hej Har Vanderbilt SPC som ordnar detta !
//Goerana
 
Skumpe
G goerana skrev:
Hej Har Vanderbilt SPC som ordnar detta !
//Goerana
Tråden handlar om att på ett så enkelt sätt lösa en app-styrd öppning av en grind. Din "lösning" verkar kosta ungefär lika mycket som att anställa nån att stå och vakta istället.
 
Skumpe
1 123abc skrev:
Nja snarare har jag erfarenhet från yrkeslivet och vet vilka problem som kan uppstå.
Som sagt så fungerar oftast elslutbleck eller tryckesfrikopplingslås (eltryckeslås, ellås) bra, skillnaden är att en sitter i dörrbladet och den andra i karmen.
Jag använder ofta eltryckeslås Robust (t.ex. 990) eller från Safetron då de är prisvärda men det finns fler tillverkare ASSA, Step osv, ofta fungerar eltryckeslås bättre än elslutbleck i grindar och det är det jag rekommenderar.
Angående styrning så är det tycke och smak samt om de ska integreras med annat t.ex larm mm.
Det bästa är att fråga den du ska köpa av, ett alternativ kan vara Paxton10.
Ytterligare ett alternativ är att leta styrningen (passersystemet, access control) i Kina och köpa en billigare lösning där som fungerar med app som går att kombinera med svenska eltryckeslås eller elslutbleck (i kina är det även vanligt med elektriska magnetlås som även det kan vara ett alternativ till låsning).
Om det är bra skyddat så kan ett dkey fungera och du slipper installera allt annat men då måste du dra upp handtaget för att låsa vilket kanske inte fungerar med besökare, normalt installerar man inte dkey i en grind utomhus så jag rekommenderar inte den lösningen då det troligtvis blir problem.
Jag har tittat lite på detta.
Ett elslutbleck kostar ett par tusen kronor. Det ska kopplas till en enkel vattentät kodpanel som man kan tro skulle kosta en femhundring men svenska "låsföretag" säljer dessa för 3000 kr.

Så det du beskriver är tyvärr inte ett alternativ. Det ska till en transformator också, elektriker, kabeldragning.
Lösningen kostar mig 10 000 kr och då har jag inte ens någon app.

Det måste bli något annat. Det är inte rimligt att den enda lösningen för att göra det här i en grind kostar femsiffrigt belopp.

Robust 990 du tipsar om kostar 3500 kr och då har vi kvar att ordna allt egentligen, det är bara själva låset. Det går inte.
 
Den lösningen du önskar typ en Yale doorman för fristående utomhusbruk i nordiskt klimat finns inte på marknaden.
Jag frågade inledningsvis om det fanns rör och du kan dra och ansluta kabel själv det enda 230V som kopplas in är strömmatning till transformatorn vilket beroende på produkt kan vara fast installation (elektriker) eller med stickpropp men det finns även PoE matade alternativ.
Jag har från första början varit tydlig med att de lösningar som finns kostar en del, styrningen är det som kostar mest men jag tipsade även om att du själv kan köpa detta från Kina.

Du kan köpa eltryckeslås i Sverige och kombinerar detta med styrning från Kina, det totala priset bör inte överstiga ett doorman L3 även med installationsmaterial.
Jag vet att det finns billiga kinesiska produkter som klarar detta, jag ger inte tips på kinesiska produkter utan det får du söka upp själv då jag jobbar med produkter för den svenska marknaden.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du är rädd att låshuset ska frysa så finns det PTC-värmeelement, tex

[länk]

[länk]
Om det inte finns höga säkerhetskrav så kan man använda elektrisk låsning med omvänd funktion då de alstrar lite värme hela tiden de är låsta men ofta fungerar det med rättvänd funktion utan extra värme även vid kyla.
Vatten/fukt är det som orsakar problem varför dörrkonstruktionen och dörrmiljön är en viktig faktor för bra funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.