Jag vill ha en totalentreprenad av mitt badrum. Alltså en enskild person som man vänder sig till som ser till att jobbet blir gjort. Brukar de gå med på att jag önskar att ha min egna elektriker till exempel?

Har ett badrum som är knappt 5 m2. Jag vill köpa allt jag ska ha själv och sedan låta hantverkarna sätta allt på plats. Vad brukar själva arbetet hamna på om vi pratar standardjobb?
 
E
M Förstagångsköparen skrev:
Jag vill ha en totalentreprenad av mitt badrum. Alltså en enskild person som man vänder sig till som ser till att jobbet blir gjort. Brukar de gå med på att jag önskar att ha min egna elektriker till exempel?

Har ett badrum som är knappt 5 m2. Jag vill köpa allt jag ska ha själv och sedan låta hantverkarna sätta allt på plats. Vad brukar själva arbetet hamna på om vi pratar standardjobb?
Det kostar 150 tusen.
Det du pratar om är ingen total entre prenad.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Det är väl bara att fråga. När jag renoverade badrum på totalentreprenad för många år sedan frågade faktiskt huvudentreprenören om jag hade en rörkrökare jag ville nyttja. Det hade jag inte utan gick på deras kontakter. Men det är trotts allt huvudentreprenören som får ta skiten om det inte fungerar. Så det är inte säkert att de accepterar en firma de inte känner till.
 
Om du tar in en egen elektriker är det inte någon totalentreprenad. Om du köper allt eller delar av materialet är det inte heller någon totalentreprenad. Så svaret är därför "nej".
Men det går kanske att hitta någon som kan bygga efter dina önskemål. Pris för rent arbete är 50-100.000 kr.
 
Begreppet totalentreprenad har inget att göra med hur många entreprenörer du tar in, det ni diskuterar är huruvida det ska vara en generalentreprenad (avtal med en entreprenör) eller en delad entreprenad (avtal med flera entreprenörer).

https://www.boverket.se/sv/samhalls...ljo/arbetssatt/upphandling/entreprenadformer/

Antingen ber du generalentreprenören ta in ”din” rörmokare i sin generalentreprenad, då är det fortfarande en generalentreprenad. Eller så ber du generalentreprenören att åtminstone stå för samordningen av rörmokarens arbeten med övriga arbeten (givetvis mot en ersättning), då är det en delad entreprenad (du har avtal med och får fakturor från två olika entreprenörer) men funkar i praktiken som en generalentreprenad. Har gjort så flera gånger utan problem.
 
G gullegrizen skrev:
Begreppet totalentreprenad har inget att göra med hur många entreprenörer du tar in, det ni diskuterar är huruvida det ska vara en generalentreprenad (avtal med en entreprenör) eller en delad entreprenad (avtal med flera entreprenörer).

[länk]

Antingen ber du generalentreprenören ta in ”din” rörmokare i sin generalentreprenad, då är det fortfarande en generalentreprenad. Eller så ber du generalentreprenören att åtminstone stå för samordningen av rörmokarens arbeten med övriga arbeten (givetvis mot en ersättning), då är det en delad entreprenad (du har avtal med och får fakturor från två olika entreprenörer) men funkar i praktiken som en generalentreprenad. Har gjort så flera gånger utan problem.
Elektrikern är sambons pappa, så han tar inget betalt utöver materialet. Man kan inte ha en generalenrepenad minus en elektriker bara?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Elektrikern är sambons pappa, så han tar inget betalt utöver materialet. Man kan inte ha en generalenrepenad minus en elektriker bara?
Jo, om man bara är överens med alla innan så kan man ha vilka upplägg man vill. Säkerställ bara att det är tydligt i kontraktet vem som står för ansvarsbitarna (samordning, garanti m.m) kopplat till den del som inte ingår från generalentreprenören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.