E El-Löken66 skrev:
Jag lyssnar nog hellre till en bransch organisation och jurist än till Fredrik R från Bygga Hus som har rätt ungefär 50 av100 gånger. Upp till var och en så klart.
Stod det nåt om Plejd i artikeln?
Då vet du att de är sant. :crysmile:

Du framstår som väldigt kunnig och trovärdig, trots att du ofta skriver lite otydligt på kvällarna framförallt.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:
Stod det nåt om Plejd i artikeln?
Då vet du att de är sant. :crysmile:
Du vet att du kan läsa den själv eller?
Istället för att anta.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag lyssnar nog hellre till en bransch organisation och jurist än till Fredrik R från Bygga Hus som har rätt ungefär 50 av100 gånger. Upp till var och en så klart.

Ja du har väldigt tydligt visat i alla andra trådar att du minsann bara tar dig till en informationen som passar dig för stunden.

Typisk trollmentalitet.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du vet att du kan läsa den själv eller?
Istället för att anta.
Jag antar inte, som du...

Du ignorerar utdrag från konsumenttjänstlagen men hänvisar till en branschtidning.

Ridå ner!
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:
Jag antar inte, som du...

Du ignorerar utdrag från konsumenttjänstlagen men hänvisar till en branschtidning.

Ridå ner!
Förstår att du inte orkade läsa artikeln. Lagar tolkas och artikeln visar hur.

Men du får gärna tro din tolkning har före träden. Inte mej emot.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Jag har tidigare förklarat att det inte är så det fungerar. Jag tittade snabbt och hittar direkt en artikel som stöttar mej.

Jag har även beskrivit att arbets kostnad ej får över drivas vid ROT men fick givetvis mot hugg.

[länk]
FredrikR skriver att det inte är fri prissättning för firman om man inte ingått avtal.

Du skriver att det inte fungerar så, vilket rimligtvis måste tolkas som att det visst är fri prissättning.
Sen hänvisar du till en artikel som visar att man inte kan ta vilket pris som helst (=fri prissättning). Redan tidigt i texten dyker ju följande upp: "Ett exempel är Elektrolund som fälldes och till sist hamnade på Råd & Röns Svarta lista. Nämnden tyckte att materialkostnad var ”väldigt hög” utan att firman motiverat det fullt ut.". Åtminstone anser tydligen ARN är FredrikR har rätt.

I övrigt tycker jag artikeln var bra, och något som fler elfirmor borde ta till sig:
Exempelvis: "Var tydlig och transparent i din prissättning mot din kund så att du enkelt kan förklara den."
"Ett annat råd är att undvika att sätta priserna i relation till grossisternas nettoprislistor och erbjuda rabatter utifrån dem."
 
  • Älska
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
FredrikR skriver att det inte är fri prissättning för firman om man inte ingått avtal.

Du skriver att det inte fungerar så, vilket rimligtvis måste tolkas som att det visst är fri prissättning.
Sen hänvisar du till en artikel som visar att man inte kan ta vilket pris som helst (=fri prissättning). Redan tidigt i texten dyker ju följande upp: "Ett exempel är Elektrolund som fälldes och till sist hamnade på Råd & Röns Svarta lista. Nämnden tyckte att materialkostnad var ”väldigt hög” utan att firman motiverat det fullt ut.". Åtminstone anser tydligen ARN är FredrikR har rätt.

I övrigt tycker jag artikeln var bra, och något som fler elfirmor borde ta till sig:
Exempelvis: "Var tydlig och transparent i din prissättning mot din kund så att du enkelt kan förklara den."
"Ett annat råd är att undvika att sätta priserna i relation till grossisternas nettoprislistor och erbjuda rabatter utifrån dem."
Tack, jag var säkert otydlig, för vissa...
 
E El-Löken66 skrev:
Jag lyssnar nog hellre till en bransch organisation och jurist än till Fredrik R från Bygga Hus som har rätt ungefär 50 av100 gånger. Upp till var och en så klart.
Så, här kommer en annan branschinlaga:

Om man inte avtalat om något fast pris för arbetet ska konsumenten betala vad som är skäligt. Det betyder i korthet att priset ska överensstämma med det som andra företagare skulle ta för samma typ av arbeten. Det är du som företagare som ska bevisa att priset är skäligt.

https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/entreprenadjuridik-och-bygg/skaligt-pris/
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E
S Sir Duke skrev:
Så, här kommer en annan branschinlaga:

Om man inte avtalat om något fast pris för arbetet ska konsumenten betala vad som är skäligt. Det betyder i korthet att priset ska överensstämma med det som andra företagare skulle ta för samma typ av arbeten. Det är du som företagare som ska bevisa att priset är skäligt.

[länk]
Tror pollenten börjar falla på plats för herrarna. Som jag antar ni är.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tror pollenten börjar falla på plats för herrarna. Som jag antar ni är.
Precis, vi har ju inte förstått....
Tack för att du fick oss på rätt väg, lök-is.
 
  • Gilla
stilofunk och 2 till
  • Laddar…
S Stev87 skrev:
Var har det stått att ett uttag kostar en miljon?
Vad oskäligt är för mig, är kanske något helt annat för dig! Det kan man nog inte generalisera grabben!
Jag ställde en enkel fråga om när du tycker att det blir oskäligt som du uppenbarligen inte kan/vill svara på tjejen!
 
S Sir Duke skrev:
Så, här kommer en annan branschinlaga:

Om man inte avtalat om något fast pris för arbetet ska konsumenten betala vad som är skäligt. Det betyder i korthet att priset ska överensstämma med det som andra företagare skulle ta för samma typ av arbeten. Det är du som företagare som ska bevisa att priset är skäligt.

[länk]
Jag framhåller fortfarande att webpriser kan hållas som referens och att om det fakturerade priset avviker signifikant, så kan man reklamera att inköpsarbetet skötts oproffessionellt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Försök håll lite högre nivå tack.
:crysmile:

Sten. glashus. osv.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Nu dummar du dig ju bara. Det vi pratar om är samma artiklar hos en annan återförsäljare.

Om det skulle vara så att elektrikern helt utan anledning valt orimligt dyra uttag i guld så skulle jag jämfört med ett bra standarduttag.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M magnu skrev:
Jag framhåller fortfarande att webpriser kan hållas som referens och att om det fakturerade priset avviker signifikant, så kan man reklamera att inköpsarbetet skötts oproffessionellt.
Javisst, det var ju min tes också.

Näringsidkaren har bevisbördan för att begärt pris är skäligt.

Om han är proffs borde han ju kunna handla billigare, inte flera hundra procent dyrare än vad jag själv kan få.

Jag uppfattar lagarna och rättsfallen som att kunden bara behöver se till värdet av tjänsten. Att firman köpt alldeles för dyrt leder ju inte till att tjänsten är bättre. Så de kostnaderna bör inte kunden ta.
 
  • Gilla
magnu och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.