Hej!

Vi har ett vidbyggt garage med bergvärmepump, varmvattenberedare och tappvattenförderlare i ett hörn av garaget som "apparatrum".

När jag läser BBV så låter det som att det skall finnas ett tätskikt åtminstone i denna del. Våran generalentreprenör säger att det inte behövs. Generalentreprenörens plattsättare som är våtrumscertifierad kan inte ge ett klart svar på frågan.

Är det någon som vet?
Mvh
Thomas
 
Är det ett vanligt rum kan det kallas för teknikrum, det finns vatten där så en golvbrunn är inte fel. Vad för golv är det. Bara betong och ev plattor. Då behövs inget mer som tätskikt. Har VP och VVB + Poolpump i ett utrymme och inget tätskikt. Så ta der med en nypa salt allt som säjs om säker vatten. Det är bara i bostadsdelar som det ska vara.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hej! Tack för svar. Golvbrunn finns. Betonggolv. Bovrerkets byggregler skall det ju vara i frågan ovan, inte BBV, och byggreglerna är ju tvingande. Var kan man läsa sig till att det bara gäller bodel, inte sidobyggnad typ garage?
 
OM du bygger nytt ska du anpassa annars kan du somna om :=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OM du bygger nytt ska du anpassa annars kan du somna om :=)
Beror helt på vad diffitionen på rummet är. Så det blir ett teknikrum och då behövs det inte, som sägs till TS somna om.
 
Tack för svar igen. Det är ett nybygge. Vidbyggt garage. Enligt boverkets byggregler står det att i apparatrum och liknande där vatten kan rinna ut på golvet skall det finnas tätskikt.

https://www.boverket.se/sv/byggande...tering/badrum-och-andra-vatrum-vid-nybyggnad/

Vad jag letar efter är alltså någon skriftlig text som säger att det inte är ett apparatrum i boverkets mening och att det därför inte behövs.

Mvh
Thomas
 
Byggde nytt hus för 2.5 år sen med dubbel garage i sutteräng.
Gjuten platta och 3 golvbrunnar, 1 under varje bil och 1 titt vask och värmepump.
Inget tätskikt och ingen anmärkning:)
 
En sak till, jag fick kämpa lite med att få brunnar i garaget, dom menade att det skulle man inte ha.
Snacka om feltänk.
2 bilar med snö som körs in utan brunnar var ska det vattnet ta vägen kontra några droppar från en värmepump som har ledningen framdragen ner i en brunn utan tätskikt.
Undrar vilket alternativ som får vattenskada först:)
 
Ja en del kommuner tillåter ju inte brunnar utan oljeavskiljare i garaget. Våran gör det om garaget är mindre än 50 kvadrat, så vi har en brunn till för smältvatten.. Den risk jag bekymrar mig mest över är ju om man står på slutbesikning / slutsamråd med skägget i brevlådan och får underkänt p g a saknat tätskikt. Så det är därför jag söker en text jag kan peka på som säger att det inte behövs.
 
Det är enbart upp till dig om du vill ha tätskikt. Ingen besiktningsman eller kommunen bryr sig om detta. Om du bygger mot branschstandard kan försäkringsbolaget neka ersättning, thats it! Du behöver alltså inte bevisa eller hänvisa till något.
 
Hejsan!
Tack för alla svar. Eftersom det är ett nybygge med slutsamråd på plats med risk för slutbeskedet tog jag kontakt med inspektören på Stadsbyggnadskontoret och fick följande svar, så tätskikt blir det.

"Hej,

Det vanliga är att man ställer värmepump, vvb i exempelvis en tvättstuga där man har tätskikt.

Läser man i GVK branchregler som bygger på BBRs regler så skall det finnas tätskikt där varmvattenberedera installeras.

I BBR säger man i kapitel 6:5331:
Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare samt toalettrum är utrymmen där det normalt krävs ett vattentätt skikt på golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg.

Besiktningsmannen och entreprenören får då visa att golvet i garaget uppfyller ovan.
Jag kan inte tolka BBR på ett annat vis än att det skall vara ett vattentätskikt där varmvattenberedaren installeras."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.