Hejsan funderar på att byta ut mitt bacho acj system till ett combiwin och undrar vad ni som redan har systemet ligger på i energiförbrukning ?
jag bor i ett sutteränghus på 124m2 och brukar vilja ha runt 20 grader.
jag står inför valet att uppgradera ventilationen eller skaffa en bättre llvp
 
Nytt FTX-aggregat (acf) ger en viss energibesparing eftersom nya aggregat har klart bättre verkningsgrad men att byta själva eldrivna luftvärmeaggregatet (acj) till ett nytt ger ingen extra besparing om det fortfarande är eldrivet. Byter man till ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri kan man spara mycket el om man använder en värmepump istället, t.ex. en luftvattenvärmepump.

Att kombinera luftvärmeaggregat med luftluftvärmepump är ingen smart lösning tycker jag. Bättre i så fall att skrota luftvärmeaggregatet och montera el-radiatorer i de få rum som luftvärmepumpen inte når att värma.
 
J Josth skrev:
Nytt FTX-aggregat (acf) ger en viss energibesparing eftersom nya aggregat har klart bättre verkningsgrad men att byta själva eldrivna luftvärmeaggregatet (acj) till ett nytt ger ingen extra besparing om det fortfarande är eldrivet. Byter man till ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri kan man spara mycket el om man använder en värmepump istället, t.ex. en luftvattenvärmepump.

Att kombinera luftvärmeaggregat med luftluftvärmepump är ingen smart lösning tycker jag. Bättre i så fall att skrota luftvärmeaggregatet och montera el-radiatorer i de få rum som luftvärmepumpen inte når att värma.
Jag hade tänkt byta ut både acj och acf men skulle vilja veta vad det drar per dygn vår llvp drar just nu mellan 10-20kwh om dagen och om ett nytt acj med acf hamnar på samma eller under så kan jag tänka mig det systemet då det blir bättre luft cirkulation i huset och bättre värme
 
Elförbrukningen blir mycket högre om du värmer huset med ett eldrivet luftvärmeaggregat men alla rum ska bli varma. Värmer du huset med LLVP sparar du väldigt mycket el men vissa rum blir inte tillräckligt varma.
 
Skulle det bli billigare att ha en llvp på ovanplan och en till på källarplan ?
 
Visst, desto större del av huset du värmer med värmepump så sparar du pengar jämfört med direkt eldriven värme. Sedan beror det ju på hur planlösningen ser ut och om det är öppna eller stängda innerdörrar ivägen.
 
Skulle man kunna på något sätt byta ut ta bort acj och skaffa ett nytt acf på vinden sedan skaffa en ny llvp för entreplan ?
 
Det kan säkert en ventilationsfirma fixa, det är bara en fråga om vad ombyggnaden kostar. Några få el-radiatorer kan också behövas i rum som inte nås av luftvärmepumpen.
 
J Josth skrev:
Det kan säkert en ventilationsfirma fixa, det är bara en fråga om vad ombyggnaden kostar. Några få el-radiatorer kan också behövas i rum som inte nås av luftvärmepumpen.
Vad hade du gjort i mitt fall ?
Hade du dragit in fjärrvärme och skaffat combiwin och ett nytt ftx aggregat på vinden och valt vattenbatteri anslutning ?
Eller skrotat acj och kört på 2 llvp ?
Vill ju ha det mest effektiva systemet och energisnålast
 
Oj det är verkligen ingen lätt fråga. Nytt FTX plus Combiwin med vattenbatteri anslutet till fjärrvärme känns som en väldigt gedigen och långsiktig lösning för hela huset om ni är nöjda med luftvärme. Men frågan är vad det kostar? Man behöver titta på vad det är för fjärrvärmeleverantör, priser och prisutveckling, ålder och skick på fjärrvärmenätet m.m. Alternativet 2 st LLVP och ett par el-radiatorer ger mycket värme för en ganska låg investering men känns kanske som en snik-lösning den dag huset ska säljas. El-priset nu och framöver där du bor är en viktig parameter. Om el-priset är ca 3,5 ggr högre eller mer än fjärrvärmepriset tjänar man inget i driftskostnaden på att skaffa värmepump.
 
J Josth skrev:
Oj det är verkligen ingen lätt fråga. Nytt FTX plus Combiwin med vattenbatteri anslutet till fjärrvärme känns som en väldigt gedigen och långsiktig lösning för hela huset om ni är nöjda med luftvärme. Men frågan är vad det kostar? Man behöver titta på vad det är för fjärrvärmeleverantör, priser och prisutveckling, ålder och skick på fjärrvärmenätet m.m. Alternativet 2 st LLVP och ett par el-radiatorer ger mycket värme för en ganska låg investering men känns kanske som en snik-lösning den dag huset ska säljas. El-priset nu och framöver där du bor är en viktig parameter. Om el-priset är ca 3,5 ggr högre eller mer än fjärrvärmepriset tjänar man inget i driftskostnaden på att skaffa värmepump.
Ja vi bor i Skåne så det är ju värsta el området tyvärr.
Svårt att säga elpriset då det varit högt nu ett tag ju men det kan ligga på allt från 0.6-2kr medans fjärrvärme ligger på 0.7 tror jag.
Skulle man kunna byta bara frx aggregatet på vinden till en heru 100 eller casa r2 och behålla acj bara för cirkulation och sedan skaffa 1 till llvp ?
 
Om man räknar ihop spotpris + pålägg + certifikat + moms samt elnätsöverföring + elskatt + moms tror jag man kommer att hamna över 2 kr/kWh i SE4 under vinterhalvåren när det är stor efterfrågan. Men som du säger är det väldigt svårt att förutspå el-priset.

Det går utmärkt att byta bara FTX-aggregatet till ett annat som passar. Men ett acj som bara står med fläkten på gör endast minimal nytta medans det drar en hel del el till fläkten. Man kan ersätta acj med bara ett ventilationsrör så får tilluftsfläkten i FTX sprida nya ventilationsluften i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.