Jag har börjat sätt upp diffusionsspärr men tejpen jag använder lossnar från plasten
på vissa ställen. Både plasten och tejpen är åldersbeständiga. Är det något man måste
tänka på för att tejpen inte ska lossna?

Jag kanske ska köpa ny tejp?

/Jörgen
 
Tyvärr är den åldersbeständiga tejpen dålig. Jag har märkt att det fäster bättre om det är avtorkat med en fuktig trasa innan du tejapar. Fast något bättre knep kan jag inte.
 
Min erfarenhet är att tejpen fäster bra OM PLASTEN ÄR HELT REN, har plasten lagat på golvet eller blivit dammig på annat vis av exempelvis sågspån så fäster tejpen dåligt. :(
 
Snailman
Var nån som skrev att tejpen nog var åldersbeständig, men att det inte gällde själva häftämnet... vad vet jag...
 
Anledningen är att lim på annan tejp sakta men säkert löser upp plasten. Då fick de ta till annat lim som tyvärr inte är så bra. Att kraftigt överdriva tejpningen är nog enda lösningen.
 
Plasten drar åt sig allt fint damm som finns. Så man måste hela tiden se till att det är helt rent.
 
Som sagt, renlighet är A & O annars går det inte. Jag blåste rent med tryckluft, våttorkade rent men blev ändå inte helt nöjd.... så jag hämtade byggsilikon och drog en sträng bakom plasten på båda sidor, sedan tejpade jag :)

Och plasten i tapen är åldersbeständig MEN inte själva limmet/kletet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.