E El-Löken66 skrev:
Det kommer den inte göra. Då du inte har någon. Och inte är tillåten installera något, på sin höjd en glöd lampa, men under över inseende, håller du lampan kan två personer med nödig kännedom skruva på dej.
Men skrev du inte är min försäkring...?
Svårt att hänga med nu vad du menar, lite som det brukar bli.
 
E El-Löken66 skrev:
Din försäkring. Som du inte har!
Hemförsäkring, haft sedan dag ett då jag lämnade föräldrahemmet.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Givetvis.
Dom som känner till verkligheten.
Men förstår varför dom inte orkar dividera med byggahus.se hjärn trust. :rofl:
Glad för din skull. :love:
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Vi avhandlade detta tidigt i tråden. Men det är värt att upprepa så att branschen och kunderna lär sig
Sorry, orkade inte läsa 500+ inlägg, men tack för förtydligandet!
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Tror någon gått lite hårt på lördagswiskey lite för tidigt. Men jag är inte det att döma för det
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
E El-Löken66 skrev:
Det kommer den inte göra. Då du inte har någon. Och inte är tillåten installera något, på sin höjd en glöd lampa, men under över inseende, håller du lampan kan två personer med nödig kännedom skruva på dej.
Varsågod.

Minnie
 
Mikael_L
MrJay MrJay skrev:
...och plocka upp det de behöver för jobbet. Självklart betalar kunden för den tiden och minst 10% påslag på material ska man ha. Det är inte många som jobbar som vi gör mot våra kunder - det vill säga har alla grossisters prislistor i ett system, jämför priser och beställer material direkt till kund eller kontoret som man tar med sig ut.

Visst, måste man inhandla något i panik så hinner man inte beställa utan tar det snabbt på vägen men man tar alltid hänsyn till pris; behöver man spikklammer 18-22 och det kostar 84kr på Malmbergs och 107kr på Solar och båda ligger på väg ut till kund tar vi Malmbergs. Alla våra riktiga priser visas i fakturan och vanligast är att man lägger på 7% och har kunden eget (godkänt) materiell så kan vi använda det, inga problem - men vi kan då, av naturliga skäl, bara erbjuda garanti på arbetet.
Och jag kan dessutom använda en tjänst både på Solar och Elektroskandia, heter Fastbox resp ES xpress, som innebär att jag kan få ett paket utkört inom 0,5-1,5 timmar (beroende på avstånd) för en rätt låg summa, under 200 spänn om det inte är riktigt långt.
Perfekt om man inser att man glömt något, eller om man åker ut på jobbet utan att köpa in något alls (om man vet att man kan börja med något hursomhelst).
Sparar pengar för kunden, och tid åt en själv, ty skruvar man under tiden prylarna är påväg, så blir det ju vinst med tanke på timpenningen.
 
  • Gilla
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Nämen, nu har löken börjat radera inlägg igen. Oväntat!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
När blir det oskäligt tycker du?

Jag antar (hoppas) att du inte menar att det "bara är att betala och gå vidare" även om du får en faktura på en miljon för ett vägguttag?
Var har det stått att ett uttag kostar en miljon?
Vad oskäligt är för mig, är kanske något helt annat för dig! Det kan man nog inte generalisera grabben!
 
S Stev87 skrev:
Var har det stått att ett uttag kostar en miljon?
Vad oskäligt är för mig, är kanske något helt annat för dig! Det kan man nog inte generalisera grabben!
S Stev87 skrev:
Var har det stått att ett uttag kostar en miljon?
Vad oskäligt är för mig, är kanske något helt annat för dig! Det kan man nog inte generalisera grabben!
Såvida man inte varit korkad och signat avtal om 1 mille per uttag, så har firman bara rätt till skälig betalning. Det är firmans huvudvärk att bevisa att det begärda priset är skäligt.

KTjL 1985:416

Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
E
S Sir Duke skrev:
Såvida man inte varit korkad och signat avtal om 1 mille per uttag, så har firman bara rätt till skälig betalning. Det är firmans huvudvärk att bevisa att det begärda priset är skäligt.

KTjL 1985:416

Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Nu börjar diskussion ur arta.
Var ser ni uttag för en miljon.

Du har sett nu det kostar 280 på BAU Haus.

Kanske elektriker tar 150. Eller 350.
Gäller det mängder. Frågar du innan.

Försök håll lite högre nivå tack.
Och betala vad hantis före språkar.
 
  • Haha
  • Gilla
Stev87 och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu börjar diskussion ur arta.
Var ser ni uttag för en miljon.

Du har sett nu det kostar 280 på BAU Haus.

Kanske elektriker tar 150. Eller 350.
Gäller det mängder. Frågar du innan.

Försök håll lite högre nivå tack.
Och betala vad hantis före språkar.
Det som syftas är firman inte har rätt till fri prissättning, om man inte ingått avtal att betala överpris på materialet.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:
Det som syftas är firman inte har rätt till fri prissättning, om man inte ingått avtal att betala överpris på materialet.
Jag har tidigare förklarat att det inte är så det fungerar. Jag tittade snabbt och hittar direkt en artikel som stöttar mej.

Jag har även beskrivit att arbets kostnad ej får över drivas vid ROT men fick givetvis mot hugg.

https://www.elinstallatoren.se/2022/04/rimligt-materialpaslag-vad-sjutton-ar-det/
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag har tidigare förklarat att det inte är så det fungerar. Jag tittade snabbt och hittar direkt en artikel som stöttar mej.

Jag har även beskrivit att arbets kostnad ej får över drivas vid ROT men fick givetvis mot hugg.

[länk]
Jo du har förklarat...
Men det funkar inte så, inte ens om elinstallatören.se hävdar det. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:
Jo du har förklarat...
Men det funkar inte så, inte ens om elinstallatören.se hävdar det. :crysmile:
Jag lyssnar nog hellre till en bransch organisation och jurist än till Fredrik R från Bygga Hus som har rätt ungefär 50 av100 gånger. Upp till var och en så klart.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.