Är jag heelt ute och cyklar? Golvkall liten stuga på ca 9 kvm, som används till gäster då och då. Finns laminatgolv och heltäckningsmatta. Underifrån ser det ut som ”fack” med panel. Tänkte spruta på skum där. Är alltså ute efter en asbillig lösning som gör lite skillnad. Kan inga facktermer, så prata bebisspråk
 
  • Haha
  • Wow
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Skum är dyrt. Köp glas/stenull
 
  • Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Om du kan täcka undersidan av golvet med ett jämnt lager fogskum så kommer det att isolera. Men jag tror att det blir svårt att få det att sitta kvar medan det härdar. Och jag tvivlar på att det blir billigt. Ett sätt är att köpa cellplastskivor och skruva upp under golvet med stora brickor. ett annat sätt är att använda glasfiberisolering och hålla upp den med en trossbotten av masonit eller liknande.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du kan täcka undersidan av golvet med ett jämnt lager fogskum så kommer det att isolera. Men jag tror att det blir svårt att få det att sitta kvar medan det härdar. Och jag tvivlar på att det blir billigt. Ett sätt är att köpa cellplastskivor och skruva upp under golvet med stora brickor. ett annat sätt är att använda glasfiberisolering och hålla upp den med en trossbotten av masonit eller liknande.
Tack! Men sprayskummet från biltema är suuperkletigt alltså. Kanske ska prova på en yta och se då.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
1. Du kommer få kramp i tummarna om du ska skumma utrymmet.
2. Din plånka kommer skrika när du inser att en burk inte räcker långt….
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Du kommer få kramp i tummarna om du ska skumma utrymmet.
2. Din plånka kommer skrika när du inser att en burk inte räcker långt….
Vi har tid, folk och pengar, så det är lugnt på så vis. Men orkar inte ta in mer folk nu pga solceller, takrenovering osv
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag förstår inte, du har tillräckligt med tid och pengar för att göra en dyr och dåligt nödlösning, men inte att göra det ordentligt fastän det antagligen blir billigare?
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 12 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Jag förstår inte, du har tillräckligt med tid och pengar för att göra en dyr och dåligt nödlösning, men inte att göra det ordentligt fastän det antagligen blir billigare?
Typ För mig låter det supersvårt att skruva, med tanke på utrymmet. Spraya känns som en snabb och hyfsat bra (?) lösning.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Du verkar inte hänga med, finns bilder från grunden ?
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Om du lägger upp lite bilder och beskrivning hur det ser ut och vad som behöver göras så kan du nog få bra råd på hur att gå till väga här! Kommer du åt att spruta fogskum är jag ganska säker på att det är både görbart och enklare att fästa cellplast eller stenullsskivor. Men svårt att ge mer konkreta råd utan mer information.
 
V Vanjan skrev:
Typ För mig låter det supersvårt att skruva, med tanke på utrymmet. Spraya känns som en snabb och hyfsat bra (?) lösning.
Har du använt fogskum förr? Det är gjort för att fylla smala springor. Sprutar du det uppåt så kommer det inte att fastna på golvets undersida utan ramla ner på marken. Och där gör det ingen nytta. Du kan ju enkelt köpa en burk och se om det verkar fungera. Men jag skulle inte räkna med det.
 
  • Gilla
gorcot och 1 till
  • Laddar…
Men ett förslag är att mäta upp facken och sedan kapa till stenullsskivor 5 mm bredare än facken. Dessa kan du klämma på plats mellan reglarna utn att de ramlar ner. Sen borde det inte vara svårt att komma åt att fästa dem mer permanent. Kan vara med skruv+bricka, trälister som skrivas mot reglarna eller kanske till och med ståltråd.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Nu är jag lite dåligt uppdaterad men för ca 10 år sedan ansågs väl fogskum lite hälsovådligt, men det kanske har utvecklats ?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Eftersom ingen tipsat TS om det och han säger sig kunna vara beredd att betala så kan jag tipsa om att ta in en firma som sprutisolerar pur / pir skum. ”Typ” som biltemasprayen fast de kommer med en stor burk istället (vääälidgt förenklat). var ganska billigt när vi isolerade vinden.
Men visst, då behöver du ta in en firma men det är gjort på en timme
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Så söta och goa alla är. Tack för tips. Återkommer imorn med mer info till er alla. Lutar åt cellplastskivor med platta. Är ute efter en snabb lösning pga längre vistelse där nämligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.