nikasp
Panikritar tvättstuga pga. att solceller kommer ganska snart.

Tacksam för lite input på planlösning. Har snabbt skissat i IKEAs köksplaneringsverktyg men kan ju lika gärna bli helt andra varianter. Planen är at leja in hantverkare för att fixa ytskikt och ny plastmatta på golv samt fixa väggar i förberedelse för inredning som jag monterar själv senare. Behöver gipsa utrymmet pga. batteri. Så kanske får bli lite isolering i väggen till vänster som gränsar till sovrum.

  • Har bombat på med väggskåp, kanske inte behövs men vi lider av lite förvaring så kanske man kan säsongsförvara vantar och grejer i lådor i de skåpen.
  • Skåpet längst till höger är ett städskåp som behövs för återvinning och förvara dammsugare m.m.
  • Skåpet bredvid städskåp är torkskåp med ventilation rakt ovanför.
  • Tumlare till vänster och tvättmaskin till höger om diskhon, som står ganska rakt ovanför befintligt avlopp och vatten.
  • Under fönster:
    Tyvärr går det inte sätta någon bänkskiva som tidigare gick under fönstret (240 cm) pga att det ska sitta ett batteri på cirka BxHxD=67x100x20 cm med en växelriktare på väggen ovanför. Säkerhetsavstånd så räknar det hörnet som kört.
  • Tidigare hade vi tre st tvättkorgar på hjul "dolda" under bänkskivan under fönstret. Största störningsmomentet just nu då jag inte ser annan råd än att de hamnar på golvet vid fönstret.
  • Finns ett utrymme på 390 mm bredd mellan frånluftsvärmepumpen och vägg nere till höger som kan nyttjas också. Sitter lite fördelare för värme och vatten på golvet i den hörnan dock så något platsbyggt "tjosan" i så fall.
  • Dörren till höger går ut på gavelterassen där vi har en vägghängd tvättvinda.
  • Lilla öppna skåpet till höger ska såklart matcha höjden på väggskåpen.

Tacksam för idéer på annan variant eller allmäna tips och tricks!

Svartvitt ritning, möjligtvis ett plan för ett hus eller en lägenhet, minimalistisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av kök med vitvaror, överskåp, ventilationssymbol, och transparent dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett kök med tvättmaskin, torktumlare, diskbänk och överskåp, i neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Ny idé efter att ha snurrat runt på IKEA idag. Tvättstugeinredningen var inte särskilt rolig så det blir köksprylar. Utan två kylskåp, TM och tumlare hamnar det på typ 35'. Svårt att fixa i verktyget men ska vara minst 50 cm, helst 55 mellan bänk och överskåp.

3D-rendering av ett tvättstuga med tvättmaskiner, skåp, och handfat, neutralt färgschema, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
3D-rendering av ett minimalistiskt kök med kylskåp, skåp, diskbänk och tvättmaskiner, samt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Panikritar tvättstuga pga. att solceller kommer ganska snart.
Jag löste det med elfakorgar från golv till tak, b35,dj 55

Tacksam för lite input på planlösning. Har snabbt skissat i IKEAs köksplaneringsverktyg men kan ju lika gärna bli helt andra varianter. Planen är at leja in hantverkare för att fixa ytskikt och ny plastmatta på golv samt fixa väggar i förberedelse för inredning som jag monterar själv senare. Behöver gipsa utrymmet pga. batteri. Så kanske får bli lite isolering i väggen till vänster som gränsar till sovrum.

  • Har bombat på med väggskåp, kanske inte behövs men vi lider av lite förvaring så kanske man kan säsongsförvara vantar och grejer i lådor i de skåpen.
  • Skåpet längst till höger är ett städskåp som behövs för återvinning och förvara dammsugare m.m.
  • Skåpet bredvid städskåp är torkskåp med ventilation rakt ovanför.
  • Tumlare till vänster och tvättmaskin till höger om diskhon, som står ganska rakt ovanför befintligt avlopp och vatten.
  • Under fönster:
    Tyvärr går det inte sätta någon bänkskiva som tidigare gick under fönstret (240 cm) pga att det ska sitta ett batteri på cirka BxHxD=67x100x20 cm med en växelriktare på väggen ovanför. Säkerhetsavstånd så räknar det hörnet som kört.
  • Tidigare hade vi tre st tvättkorgar på hjul "dolda" under bänkskivan under fönstret. Största störningsmomentet just nu då jag inte ser annan råd än att de hamnar på golvet vid fönstret.
  • Finns ett utrymme på 390 mm bredd mellan frånluftsvärmepumpen och vägg nere till höger som kan nyttjas också. Sitter lite fördelare för värme och vatten på golvet i den hörnan dock så något platsbyggt "tjosan" i så fall.
  • Dörren till höger går ut på gavelterassen där vi har en vägghängd tvättvinda.
  • Lilla öppna skåpet till höger ska såklart matcha höjden på väggskåpen.

Tacksam för idéer på annan variant eller allmäna tips och tricks!

[bild]

[bild]

[bild]
 
  • Stålhyllesenhet med hyllor, handdukar och kläder, nära ett öppet fönster och vit dörr, i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag löste det med elfakorgar från golv till tak, b35,dj 55
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle vilja ha tvätt och tork bredvid varandra för att få en sammanhängande bänkyta och dessutom när jag hade hemmavarande barn skulle jag vilja ha haft tvätt och tork närmast dörren eftersom det var det jag använde mest (torkskåpet skulle användas minst och därför placeras längst bort.

Det du har närmast fönstret, smala under och överskåp skulle kanske kunna vara ett högskåp i form av ett skafferiutdrag i stället för att få in mer förvaring. 120 cm sammanhållande bänkyta borde ju räcka till.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle vilja ha tvätt och tork bredvid varandra för att få en sammanhängande bänkyta och dessutom när jag hade hemmavarande barn skulle jag vilja ha haft tvätt och tork närmast dörren eftersom det var det jag använde mest (torkskåpet skulle användas minst och därför placeras längst bort.
Så här ritade jag, men har andra utrymmen där jag har förvaring. Det [bild] är Ikeas underskåp och högskåp

Det du har närmast fönstret, smala under och överskåp skulle kanske kunna vara ett högskåp i form av ett skafferiutdrag i stället för att få in mer förvaring. 120 cm sammanhållande bänkyta borde ju räcka till.
 
Och har en takhängning för torkning
 
  • Vitt torkställ i badrum, handdukar, lila badrumstillbehör, kakel, vit tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
E Esa H skrev:
Jag löste det med elfakorgar från golv till tak, b35,dj 55
Ah, vi har 390 mm att spela på bakom dörren. Blir ev. lite osmidigt men vi blir av med massa yta pga det där rackarns batteriet som stjäl plats.
 
  • Värmepump i förrådsutrymme med dammsugare och städredskap, trägolv, vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle vilja ha tvätt och tork bredvid varandra för att få en sammanhängande bänkyta och dessutom när jag hade hemmavarande barn skulle jag vilja ha haft tvätt och tork närmast dörren eftersom det var det jag använde mest (torkskåpet skulle användas minst och därför placeras längst bort.

Det du har närmast fönstret, smala under och överskåp skulle kanske kunna vara ett högskåp i form av ett skafferiutdrag i stället för att få in mer förvaring. 120 cm sammanhållande bänkyta borde ju räcka till.
Tyvärr går vatten till vattenutkast på utsidan. Sticker ut 100 mm 700 mm ut från bakväggen…
 
  • Tvättställning med kläder, strykbräda, verktygsväska, kaklade väggar, fönster, radiator, eluttag och en kasse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
nikasp
Ska se om det går att få till en längre bänkyta, är lite låst i tanken vid att befintligt vatten och avlopp sitter där det sitter (ungefär mitt under diskhon).
 
Redigerat:
Vi har ungefär samma planlösning som dig förutom dörren som går ut mot gavelterassen, vi löste det med att ha långa torklinor mittemot tvättdelen, kanske går att ha för er med om dörren inte används dagligen? Modernt kök under renovering, vit inredning, schackrutigt golv, tvättmaskin, osammanhängande, ljusinsläpp från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med torkande kläder, svartvitt rutigt golv, skåp, och belysning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Vi har ungefär samma planlösning som dig förutom dörren som går ut mot gavelterassen, vi löste det med att ha långa torklinor mittemot tvättdelen, kanske går att ha för er med om dörren inte används dagligen?[bild][bild]
Tack, ser bra ut och väldigt likt vårt utrymme. Dörren ut används ofta för att hänga tvätt sommartid men inte annars.
 
nikasp
Vad kör ni på för höjd på bänkskiva samt djup? La pennan på 650 mm. Körde 950 mm i garagebänken vilket ibland känns högt för mig som är 178 cm. Sambon 164 cm så inga basketspelare direkt.

Bli ganska säkert Ikea köksinredning och där är stommarna 80 cm och sockel 80 mm. 3 eller 4 cm bänkskiva så hamnar man på 91-92 cm.

Köket från 1997 har 88 cm och det funkar utan att jag reagerat på att det är lågt på något vis senaste 7 åren så 91 cm kanske blir bra.
 
  • Tvättstuga under renovering med tvättmaskin och torktumlare, stegpall, kläder, verktygsväska, och oavslutade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nikasp
Direkt bortanför TM blir det ett torkskåp och sen ett så högt städskåp som får plats. Går fan inte att klara sig utan torkskåp med de här Stoclholmsvintrarna och barn på 6 resp 7 år.

Tvättstuga under renovering med tvättmaskin, torktumlare, diskho, och ventilationsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.