Hej.
Sitter på en anläggning på 15,2 kWh
21 paneler rakt öst
18 paneler rakt väst
Tak ca 45 lutning
Inga träd i vägen som skymmer under dagen, utan bara sent när solen går ner.
Huset ligger strax nordväst om Jönköping.

Min produktion sofar:
2022
Sept 712 kWh
Okt 326 kWh
Nov 77 kWh
Dec 27 kWh
2023
Jan 62 kWh
Feb 192 kWh (tills just nu, ca 2,5 dagar kvar)
Kommer väl landa på kanske 220-230 kWh

Med den infon som jag givet, skulle någon med liknande anläggning eller med kunskap kunna utläsa om detta är ”normala” siffror för dessa månader?
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
När du jämför med beräkningen av uppskattade kWh per månad som du troligen har fått av solcellsinstallatören, hur ligger du till då?' Vad säger den beräkningen för t.ex. feb? Titta i dokumentation du har fått.

Kan du möjligen ha skrivit fel med "15,2 kWh"? Menar du kanske installerad paneleffekt 15,2 kWp? Där "p" står för peak, dvs märkeffekt. Dvs att du skulle ha 39 st 390 Wp paneler?

Vill du avslöja vad det är för fabrikat och typ av växelriktare?

Med sådan lutning som 45 grader, borde inte snö ligga kvar så länge. Så snö borde inte orsaka någon stor kWhförlust.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
När du jämför med beräkningen av uppskattade kWh per månad som du troligen har fått av solcellsinstallatören, hur ligger du till då?' Vad säger den beräkningen för t.ex. feb? Titta i dokumentation du har fått.

Kan du möjligen ha skrivit fel med "15,2 kWh"? Menar du kanske installerad paneleffekt 15,2 kWp? Där "p" står för peak, dvs märkeffekt. Dvs att du skulle ha 39 st 390 Wp paneler?

Vill du avslöja vad det är för fabrikat och typ av växelriktare?
det är helt korrekt! 39 paneler med 390 Wp :)
Växelriktare huawei 2000
Det har varit väldigt lite snö på panelerna under januari/Feb. Så det skall inte ge så mycket bortfall där.
Maxproduktion Feb är 16,5 kWh för en dag.
Lite svårt att avläsa grafen för beräknad produktion för året med det känns som jag inte får ut lika mycket.
 
Redigerat:
S
Spontant känns det som att det är något för lite produktion. Jag har betydligt mer på mina 24 paneler förvisso i sydväst och 38 graders vinkel. Men enligt https://www.solcellskollen.se/vanliga-fragor/vilken-lutning-och-vaderstreck-ar-bast-for-solceller så ska ju dina paneler ge hyfsat även med ett öst/väst-läge. Men kanske du får vänta någon månad till innan solen ger kraft i dessa väderstreck. Hur ser produktionen över dagen ut en molnfri dag? Ger bägge panelområdena ström?
 
S SverreK skrev:
Spontant känns det som att det är något för lite produktion. Jag har betydligt mer på mina 24 paneler förvisso i sydväst och 38 graders vinkel. Men enligt [länk] så ska ju dina paneler ge hyfsat även med ett öst/väst-läge. Men kanske du får vänta någon månad till innan solen ger kraft i dessa väderstreck. Hur ser produktionen över dagen ut en molnfri dag? Ger bägge panelområdena ström?
Tack för era svar/tid :)

Det ger sol på båda sidorna huset med en liten nedgång medans solen flyttar sig öst till väst.
Men det är en rund och fin kurva.
Somsagt, när jag kollar vad anläggningen ”skall” ge i offerten, så verkar det ligga lite under varje månad. Hittills
Vad kan detta bero på? Kan det var någon/några paneler som är defekta eller vad brukar det vara för eventuellt fel?
 
Bor också i Värmland och har 30 st 370w paneler på sydtaket (11,1kW) förvisso med typ 42 graders vinkel men att skillnaden ska vara så stor känns väl lite konstigt.
 
  • Stapeldiagram visar solenergiproduktion över två dagar; ökning den andra dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram visar daglig solenergiproduktion i kWh för februari 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rarasara,
Är det denna växelriktare du har på 4 kW AC-uteffekt?
Huawei SUN2000-4KTL-M1/13.5A

Du säger "ligger litet under" varje månad jämfört siffrorna i offerten. Vad är "ligger litet under"? Är det 50 % mindre, 5 % mindre eller vad.
 
R Rarasara skrev:
Hej.
Sitter på en anläggning på 15,2 kWh
21 paneler rakt öst
18 paneler rakt väst
Tak ca 45 lutning
Inga träd i vägen som skymmer under dagen, utan bara sent när solen går ner.
Huset ligger strax nordväst om Jönköping.

Min produktion sofar:
2022
Sept 712 kWh
Okt 326 kWh
Nov 77 kWh
Dec 27 kWh
2023
Jan 62 kWh
Feb 192 kWh (tills just nu, ca 2,5 dagar kvar)
Kommer väl landa på kanske 220-230 kWh

Med den infon som jag givet, skulle någon med liknande anläggning eller med kunskap kunna utläsa om detta är ”normala” siffror för dessa månader?
Dina siffror ser låga ut. Har 14kWp, öst/syd, Skövde.
Sept: 1285kWh
Okt: 624kWh
Nov: 153kWh
Dec:62kWh
Jan: 155kWh
Feb: 490kwh
 
Här är det mycket utrymme för gissningstävling Utifrån hur år 2022 såg ut med solcellsinstallationer och vad som kommer visa sig under detta året så bör det utformas någon mall för de som känner att produktionssiffrorna är låga.

Det som bör vara med i frågeställning:
1.Vad utlovar installatören för siffror i offerten
2.Beteckning på växelriktare
3.Beteckning på solcellspanelerna
4.Finns optimerare installerat
5.Finns smartmätare installerad och isåfall vad är det för beteckning på den
6.Vad är det för huvudsäkring
7.Vart i landet finns installationen, gärna ort eller närmsta större ort
8.Väderstreck på panelerna och taklutning
9.Är det en större aktör som installerat eller lite kort om vad det är för installatör.
10. Bild på växelriktarens undersida så man kan få ett hum om antal strängar
11. Bild på på hur de är installerade på taket så man kan se om något skuggar eller annat som kan ställa till det.
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Excel
Tänk om forumet kunde skapa en sida där man kunde mata in sina uppgifter. Vore intressant ur ett jämförelseperspektiv.

Min anläggning som driftsattes i mitten på feb har gett 150 kWh i feb 17,6 kWp
Dessvärre snö på taket sista veckan. Skrapade ihop 30 kWh den 19/2 vilket jag är ganska nöjd med. 14 paneler mot öst och 30 paneler mot väst.

Enklast är väl att jämföra en solig dag, blir det molnigt så går det inte att jämföra.
 
A Arnodt skrev:
Rarasara,
Är det denna växelriktare du har på 4 kW AC-uteffekt?
Huawei SUN2000-4KTL-M1/13.5A

Du säger "ligger litet under" varje månad jämfört siffrorna i offerten. Vad är "ligger litet under"? Är det 50 % mindre, 5 % mindre eller vad.
Vi har en SUN2000-20KTL-M2

Som jag skrev innan är det lite svårt att utläsa på grafen exakt vad som är förväntat då bara 0,5 - 1,0 - 1,5 - 2,0 kWh (per månad)är markerat, så lite knivigt att säga, kan bara uppskatta och det skiljer varje månad till det negativa. Feb i år blir det kanske 100kwh mindre än beräknat, Oktober förra året samma. Så uppskattningsvis 20-25% mindre.
Har även klippt in en bild på den bästa soldagen sen vi skaffade solcellsanläggning. I slutet av augusti. Där ser man, som idag, att peaken kommer på eftermiddagen på västsidan.
Trots att det sitter mer paneler på Östsidan. Detta kanske är normalt?
 
  • Energihanteringsapp, visar elproduktion och konsumtion, solenergi, datum 25/08/2022, graf med tidsaxel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Om du klickar dig in på växelriktare i appen eller om du bara kan göra det via hemsidan på datorn. Se om du dagtid får spänning på både pv1 och pv2.

För det borde vara två slingor på varsin ingång på växelriktaren. Eftersom du har olika antal paneler på respektive sida av taket. Hade väderstrecken varit identiska kunde man parallellkopplat. Men onödigt när man har två olika mppt-ingångar
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
S
Hej igen. Det verkar vara något fel på din anläggning. Jag har nästan 40kwh idag, en solig dag i februari på en 24 panels anläggning med 9,36 kWp. Du borde producerat mycket, mycket mer än 48 kWh med din anläggning på dryga 15 kWp i augusti. En bit över 100 kWh borde du producerat om mina överslagsberäkningar och antaganden stämmer. Tycker också det är lite konstigt att du producerar mindre tidigt på dagen än senare, dels pga att du har fler paneler åt öst och sen att du har skuggning på panelerna åt väst på kvällen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
rarasara,
OK 20 kW AC-uteffekt har du på växelriktaren, stor och tillräcklig.
Du får logga in på växelriktartillverkarens portal så du kan se bättre än i en mobiltelefon. Titta under en dag på kurvan kW mot tid för varje MPPT-ingång, även kurvan strängspänning mot tid.

Kurvan du visar i inlägg nr 11 är totala effekten, dvs MPPT1 + MPPT2 under en dag.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
S
En ny överslagsräkning säger att dina paneler borde ge c:a 75 kWh en solig augustidag, så ta min ovanstående beräkning (liksom denna) med en nypa salt . När vi kommer till augusti kan jag nog göra en bättre beräkning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.